Koncert

Jex Thoth

  • - greff -
  • 2013. június 23.

Zene

A közönségén keresztül a színpadra hullámzó Jessica Toth méretes csizmájában, palástszerű vászonleplében és markáns fejpántjával úgy néz ki, mintha A Gyűrűk Urából lépett volna át A vesszőből font ember című brit horrorklasszikus pogány tébolyodottjai közé (vagy fordítva).

Amikor énekelni kezd, az ereje teljében lévő, megszállott Patti Smith juthat elsőként az eszünkbe, és nemcsak a dallamformálási technika, hanem a minőség okán is: Jessica kivételes énekes, és párját ritkítóan szuggesztív előadó.

Minden szempontból általa irányított zenekara, a Jex Thoth nem most kezd felhasalni az okkult rock egyre terebélyesedő hullámára, így sokszorosan megérdemelné, hogy a stílus (egyelőre inkább csak az underground szintjén tapasztalható) divatossá válásával a zenekar most megjelenő második lemeze váratlan magasságokba emelkedjen a következő hónapok során. Az érzékiséggel vegyített fekete mágia George R. R. Martin regényei nyomán amúgy is egyre népszerűbb, és ha van egy kis igazság a Földön, akkor a Jex Thoth lehet a Trónok harca-generáció kultuszzenekara. Akkor majd olyan helyeken is felléphetnek végre, ahol a hattagú zenekar billentyűse nem szorul a hangfalak mögé az aprócska színpadon - másfelől viszont ezt a zenét mintha pontosan a Trafik levegőtlen, szűkös és alulvilágított pincehelyiségére találták volna ki, ahol ezúttal mindenki meglepetésére közel tökéletes hangzást sikerül elővarázsolni. Így nemcsak a gitárosok (akiknek a vezérasszony nyilván megszabta, hogy a megjelenésük és a pengetési technikájuk is kizárólag az 1960-79 közötti időszakból meríthet) fele sebességre lassított Sabbath-riffjeinek dohogása jut el a fülekig, hanem a motívumait az ős-hardrock és a korabeli B-horrorok közös halmazából kiválasztó billentyűs széles ecsetvonásokkal felkent, lilás-vöröses hangfoltjai, sőt még annak a zaja is, amikor az énekesnő végighúzza körmeit a plafon vascsövén. Sötét, titokzatos audiopornó ez a legsűrűbb fajtából.

Trafik klub, május 20.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.