Koncert

Jex Thoth

  • - greff -
  • 2013. június 23.

Zene

A közönségén keresztül a színpadra hullámzó Jessica Toth méretes csizmájában, palástszerű vászonleplében és markáns fejpántjával úgy néz ki, mintha A Gyűrűk Urából lépett volna át A vesszőből font ember című brit horrorklasszikus pogány tébolyodottjai közé (vagy fordítva).

Amikor énekelni kezd, az ereje teljében lévő, megszállott Patti Smith juthat elsőként az eszünkbe, és nemcsak a dallamformálási technika, hanem a minőség okán is: Jessica kivételes énekes, és párját ritkítóan szuggesztív előadó.

Minden szempontból általa irányított zenekara, a Jex Thoth nem most kezd felhasalni az okkult rock egyre terebélyesedő hullámára, így sokszorosan megérdemelné, hogy a stílus (egyelőre inkább csak az underground szintjén tapasztalható) divatossá válásával a zenekar most megjelenő második lemeze váratlan magasságokba emelkedjen a következő hónapok során. Az érzékiséggel vegyített fekete mágia George R. R. Martin regényei nyomán amúgy is egyre népszerűbb, és ha van egy kis igazság a Földön, akkor a Jex Thoth lehet a Trónok harca-generáció kultuszzenekara. Akkor majd olyan helyeken is felléphetnek végre, ahol a hattagú zenekar billentyűse nem szorul a hangfalak mögé az aprócska színpadon - másfelől viszont ezt a zenét mintha pontosan a Trafik levegőtlen, szűkös és alulvilágított pincehelyiségére találták volna ki, ahol ezúttal mindenki meglepetésére közel tökéletes hangzást sikerül elővarázsolni. Így nemcsak a gitárosok (akiknek a vezérasszony nyilván megszabta, hogy a megjelenésük és a pengetési technikájuk is kizárólag az 1960-79 közötti időszakból meríthet) fele sebességre lassított Sabbath-riffjeinek dohogása jut el a fülekig, hanem a motívumait az ős-hardrock és a korabeli B-horrorok közös halmazából kiválasztó billentyűs széles ecsetvonásokkal felkent, lilás-vöröses hangfoltjai, sőt még annak a zaja is, amikor az énekesnő végighúzza körmeit a plafon vascsövén. Sötét, titokzatos audiopornó ez a legsűrűbb fajtából.

Trafik klub, május 20.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.