Lemez

MAN OR ASTRO-MAN?: Defcon 5...4...3...2...1

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. június 23.

Zene

Az alabamai Man or Astro-man? a klasszikus szörfrock, az özönvíz előtti inváziós sci-fik és az amerikai újhullám dilibogyó-zenekarai (Devo, B52s) bűvöletében fogant, zömében instrumentális, retrofuturista rockzenéjéhez fogható nem sok volt a 90-es években.

Noha a zenekart az évtized elején-közepén mérsékelt erővel dúló, részint a Ponyvaregény sikerének is köszönhető szörfrevival dobta a felszínre, kísérletező kedve és jelentősége, meg úgy egyáltalán, az egész produkció mögött húzódó víziója rendre túlmutatott a pályatársakén, illetve magán a legendásan purista szörfrockon. Így a végeredmény legalább annyira emlékeztetett a Residents különutas artrockjára, mint Dick Dale-re. A pazar művészneveket viselő, ám igen titokzatos és gyakorlatilag tetszőlegesen le- és összecserélhető, sőt klónozható tagok, az elsöprő erejű, látványos külsőségeket (szkafanderektől a felfújható rakétákon át a régi sci-fiket vetítő tévékig) felvonultató fellépések és a lemezről lemezre egyre experimentálisabb, a nosztalgiával és az anakronizmusokkal szellemesen játszó csillagközi szörfpunk pedig mind-mind sokat tettek hozzá a zenekar legendájához.

Az MOAM ún. klasszikus felállása három éve, nagy meglepetésre, újra összejött, intenzív koncertezésbe kezdett, és tizenhárom évvel a legutóbbi után idén végre megjelent a többek közt Steve Albini közreműködésével készült nagylemez. A Defcon ennek megfelelően tisztességes (ami itt nem az unalmas szinonimája), inkább a zenekar korai lemezeinek világát idéző, szörfcentrikus, korszerűen és időtlenül megszólaló album, ami vad kísérletezések és féktelen bolondozás helyett inkább az egyenesebb vonalú, néha szokatlanul kemény (sőt: súlyos) rockolásra helyezi a hangsúlyt, sok vokális dallal és kevés szintivel. Talán nem a leglátványosabb comeback, de végig élvezetes, és ha van igazság, akkor a motorik-diszkó-rockos Disintegrate minimum óriási sláger lesz.

Communicating Vessels, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.