Lemez

MAN OR ASTRO-MAN?: Defcon 5...4...3...2...1

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. június 23.

Zene

Az alabamai Man or Astro-man? a klasszikus szörfrock, az özönvíz előtti inváziós sci-fik és az amerikai újhullám dilibogyó-zenekarai (Devo, B52s) bűvöletében fogant, zömében instrumentális, retrofuturista rockzenéjéhez fogható nem sok volt a 90-es években.

Noha a zenekart az évtized elején-közepén mérsékelt erővel dúló, részint a Ponyvaregény sikerének is köszönhető szörfrevival dobta a felszínre, kísérletező kedve és jelentősége, meg úgy egyáltalán, az egész produkció mögött húzódó víziója rendre túlmutatott a pályatársakén, illetve magán a legendásan purista szörfrockon. Így a végeredmény legalább annyira emlékeztetett a Residents különutas artrockjára, mint Dick Dale-re. A pazar művészneveket viselő, ám igen titokzatos és gyakorlatilag tetszőlegesen le- és összecserélhető, sőt klónozható tagok, az elsöprő erejű, látványos külsőségeket (szkafanderektől a felfújható rakétákon át a régi sci-fiket vetítő tévékig) felvonultató fellépések és a lemezről lemezre egyre experimentálisabb, a nosztalgiával és az anakronizmusokkal szellemesen játszó csillagközi szörfpunk pedig mind-mind sokat tettek hozzá a zenekar legendájához.

Az MOAM ún. klasszikus felállása három éve, nagy meglepetésre, újra összejött, intenzív koncertezésbe kezdett, és tizenhárom évvel a legutóbbi után idén végre megjelent a többek közt Steve Albini közreműködésével készült nagylemez. A Defcon ennek megfelelően tisztességes (ami itt nem az unalmas szinonimája), inkább a zenekar korai lemezeinek világát idéző, szörfcentrikus, korszerűen és időtlenül megszólaló album, ami vad kísérletezések és féktelen bolondozás helyett inkább az egyenesebb vonalú, néha szokatlanul kemény (sőt: súlyos) rockolásra helyezi a hangsúlyt, sok vokális dallal és kevés szintivel. Talán nem a leglátványosabb comeback, de végig élvezetes, és ha van igazság, akkor a motorik-diszkó-rockos Disintegrate minimum óriási sláger lesz.

Communicating Vessels, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.