Lemez

MAN OR ASTRO-MAN?: Defcon 5...4...3...2...1

  • Szabó Sz. Csaba
  • 2013. június 23.

Zene

Az alabamai Man or Astro-man? a klasszikus szörfrock, az özönvíz előtti inváziós sci-fik és az amerikai újhullám dilibogyó-zenekarai (Devo, B52s) bűvöletében fogant, zömében instrumentális, retrofuturista rockzenéjéhez fogható nem sok volt a 90-es években.

Noha a zenekart az évtized elején-közepén mérsékelt erővel dúló, részint a Ponyvaregény sikerének is köszönhető szörfrevival dobta a felszínre, kísérletező kedve és jelentősége, meg úgy egyáltalán, az egész produkció mögött húzódó víziója rendre túlmutatott a pályatársakén, illetve magán a legendásan purista szörfrockon. Így a végeredmény legalább annyira emlékeztetett a Residents különutas artrockjára, mint Dick Dale-re. A pazar művészneveket viselő, ám igen titokzatos és gyakorlatilag tetszőlegesen le- és összecserélhető, sőt klónozható tagok, az elsöprő erejű, látványos külsőségeket (szkafanderektől a felfújható rakétákon át a régi sci-fiket vetítő tévékig) felvonultató fellépések és a lemezről lemezre egyre experimentálisabb, a nosztalgiával és az anakronizmusokkal szellemesen játszó csillagközi szörfpunk pedig mind-mind sokat tettek hozzá a zenekar legendájához.

Az MOAM ún. klasszikus felállása három éve, nagy meglepetésre, újra összejött, intenzív koncertezésbe kezdett, és tizenhárom évvel a legutóbbi után idén végre megjelent a többek közt Steve Albini közreműködésével készült nagylemez. A Defcon ennek megfelelően tisztességes (ami itt nem az unalmas szinonimája), inkább a zenekar korai lemezeinek világát idéző, szörfcentrikus, korszerűen és időtlenül megszólaló album, ami vad kísérletezések és féktelen bolondozás helyett inkább az egyenesebb vonalú, néha szokatlanul kemény (sőt: súlyos) rockolásra helyezi a hangsúlyt, sok vokális dallal és kevés szintivel. Talán nem a leglátványosabb comeback, de végig élvezetes, és ha van igazság, akkor a motorik-diszkó-rockos Disintegrate minimum óriási sláger lesz.

Communicating Vessels, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.