Lemez

John Adams: Violin concerto

  • - csk -
  • 2018. szeptember 9.

Zene

A Steve Reich utáni generációk amerikai zeneszerzői közül minden bizonnyal az 1947-es születésű John Adams a legjelentősebb és legizgalmasabb. Zenéje, amely számos világsikerű operát (Nixon Kínában, Klinghoffer halála, Doctor Atomic) és nagyszabású szimfonikus művet foglal magába, olyan sokszínű és gazdagon kidolgozott, hogy ironikusnak tűnik e stílus erős minimalista gyökereit említeni. Sokkal inkább „maximalistának” nevezhető ez a sokfelé tájékozódó gondolkodásmód.

Reichhel közös vonása Adamsnek, hogy amerikai létére kitartóan foglalkoztatja az európai hagyomány. Csakhogy míg Reich a tagadás magatartásformájával fordul Európa felé, Adams befogad és átlényegítve azonosul. Ezt a tág keblű, érdeklődve feldolgozó attitűdöt képviseli a zeneszerző 1993-as Hegedűversenye is, amelyet annak idején Gidon Kremer és Kent Nagano mutatott be, s amelyből nemrég jelent meg Leila Josefowicz és az Adams zenéje iránt régóta elkötelezett David Robertson vezényelte St. Louis Symphony Orchestra 2016-ban készült, nagyszerű felvétele.

A kongeniális előadás az utóbbi évtizedek egyik legizgalmasabb versenyművét mutatja fel. Aki barátkozni szeretne a kortárs zenével, ezt hallgassa! Az álomszerű nyitótétel, a méltóságteljes Chaconne és a lenyűgöző erejű-sodrú, dzsesszesen fanyar Toccare rendkívüli gondolatgazdagságot tár elénk, a harmóniavilág és a hangszerelés bámulatos invenciójával és rafinált ritmikai-metrikai játékossággal. Bachtól Korngoldig és Brahmstól Stravinskyig ott lüktet a Hegedűversenyben az európai múlt – miközben minden üteme félreismerhetetlenül amerikai.

Nonesuch Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.