Lemez

John Adams: Violin concerto

  • - csk -
  • 2018. szeptember 9.

Zene

A Steve Reich utáni generációk amerikai zeneszerzői közül minden bizonnyal az 1947-es születésű John Adams a legjelentősebb és legizgalmasabb. Zenéje, amely számos világsikerű operát (Nixon Kínában, Klinghoffer halála, Doctor Atomic) és nagyszabású szimfonikus művet foglal magába, olyan sokszínű és gazdagon kidolgozott, hogy ironikusnak tűnik e stílus erős minimalista gyökereit említeni. Sokkal inkább „maximalistának” nevezhető ez a sokfelé tájékozódó gondolkodásmód.

Reichhel közös vonása Adamsnek, hogy amerikai létére kitartóan foglalkoztatja az európai hagyomány. Csakhogy míg Reich a tagadás magatartásformájával fordul Európa felé, Adams befogad és átlényegítve azonosul. Ezt a tág keblű, érdeklődve feldolgozó attitűdöt képviseli a zeneszerző 1993-as Hegedűversenye is, amelyet annak idején Gidon Kremer és Kent Nagano mutatott be, s amelyből nemrég jelent meg Leila Josefowicz és az Adams zenéje iránt régóta elkötelezett David Robertson vezényelte St. Louis Symphony Orchestra 2016-ban készült, nagyszerű felvétele.

A kongeniális előadás az utóbbi évtizedek egyik legizgalmasabb versenyművét mutatja fel. Aki barátkozni szeretne a kortárs zenével, ezt hallgassa! Az álomszerű nyitótétel, a méltóságteljes Chaconne és a lenyűgöző erejű-sodrú, dzsesszesen fanyar Toccare rendkívüli gondolatgazdagságot tár elénk, a harmóniavilág és a hangszerelés bámulatos invenciójával és rafinált ritmikai-metrikai játékossággal. Bachtól Korngoldig és Brahmstól Stravinskyig ott lüktet a Hegedűversenyben az európai múlt – miközben minden üteme félreismerhetetlenül amerikai.

Nonesuch Records, 2018

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.