Lemez

Julia Lezhneva - Il Giardino Armonico

  • - csont -
  • 2013. május 4.

Zene

Julia Lezhneva - Il Giardino Armonico "Concerto per voce", mondja a zenetudomány Vivaldi szólóénekest foglalkoztató motettáira. Találó, hiszen az énekhang itt inkább hangszerként viselkedik: az őrületes passzázsok, ugrások, díszítések, alig énekelhetőnek tűnő futamok inkább egy sokat tűrő instrumentumra, semmint a kevesebb terhelést elviselő emberi hangra illenek. De a barokk virtuozitás kíméletlen, ha a kifejezésről van szó. Itt aztán tényleg harcias a marciális hangulat, ha pedig a szomorúságot kell kidallani, szinte túlcsordul a fájdalom. A barokk zenetéboly teljes megértéséhez ajánlom Alejo Carpentier Barokk zene című zseniális prózakantátáját.

A nemrég Budapesten az Il Giardino Armonico szólistájaként eszelős sikert aratott orosz Julia Lezhneva tökéletes lemezt rakott össze. Vivaldi, Händel és Nicola Porpora motettái mellé az ifjú Mozart sokat játszott Exultate jubilate kantátája kerül. Csodálatos hang, minden regiszterben kiegyenlített és fényes; a hihetetlenül kimunkált technika mellé meghökkentően gazdag affektuskészlet társul. De az 1989-ban született énekesnő sosem túloz, interpretációja mindvégig tökéletesen természetes, ami persze a legnagyobb teljesítmény. Az elzsongató szépségű "O nox dulcis" kezdetű Händel-ária például már szövege okán is ("Ó, édes éj!") könnyen szétzokogható - itt nem, mert az egyszerűség teremti meg az előadás hitelét. Ez az egyik csúcspont. A másik ugyanezen kantáta zárótétele, az Isten dicsőségét zengő, egeket ostromló Alleluja.

Decca, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.