Lemez

Julia Lezhneva - Il Giardino Armonico

  • - csont -
  • 2013. május 4.

Zene

Julia Lezhneva - Il Giardino Armonico "Concerto per voce", mondja a zenetudomány Vivaldi szólóénekest foglalkoztató motettáira. Találó, hiszen az énekhang itt inkább hangszerként viselkedik: az őrületes passzázsok, ugrások, díszítések, alig énekelhetőnek tűnő futamok inkább egy sokat tűrő instrumentumra, semmint a kevesebb terhelést elviselő emberi hangra illenek. De a barokk virtuozitás kíméletlen, ha a kifejezésről van szó. Itt aztán tényleg harcias a marciális hangulat, ha pedig a szomorúságot kell kidallani, szinte túlcsordul a fájdalom. A barokk zenetéboly teljes megértéséhez ajánlom Alejo Carpentier Barokk zene című zseniális prózakantátáját.

A nemrég Budapesten az Il Giardino Armonico szólistájaként eszelős sikert aratott orosz Julia Lezhneva tökéletes lemezt rakott össze. Vivaldi, Händel és Nicola Porpora motettái mellé az ifjú Mozart sokat játszott Exultate jubilate kantátája kerül. Csodálatos hang, minden regiszterben kiegyenlített és fényes; a hihetetlenül kimunkált technika mellé meghökkentően gazdag affektuskészlet társul. De az 1989-ban született énekesnő sosem túloz, interpretációja mindvégig tökéletesen természetes, ami persze a legnagyobb teljesítmény. Az elzsongató szépségű "O nox dulcis" kezdetű Händel-ária például már szövege okán is ("Ó, édes éj!") könnyen szétzokogható - itt nem, mert az egyszerűség teremti meg az előadás hitelét. Ez az egyik csúcspont. A másik ugyanezen kantáta zárótétele, az Isten dicsőségét zengő, egeket ostromló Alleluja.

Decca, 2013

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.