Lemez

Kada Ad Libitum: Távolbanézés 2.

Zene

Válik László gitáros rég­óta szervez maga köré improvizatív zenészeket. Ezek a 2014-ben felvett, de nemrég kiadott számok bátran és természetesen élnek az elektronika, különösen a hangminták eszköztárával – noise, free –, és ipari benyomások érik a hallgatót. A CD műfaja nem teljesen alkalmas arra, hogy ennek a szabadon alkotó csoportnak a tevékenységét dokumentálja, bár ez nem akadályozta meg Válikékat abban, hogy idestova nyolc hordozót bocsássanak közre. A személyes, közös jelenlét egyébként sem feltétlenül szükséges a stúdióban, a darabok felvételként is alakulnak, esetleg éppen a keverés, redukció vagy hozzáadás során érnek be. Válik neves hangmérnök, ő keverte a lemezt, amelynek címe azonos az előzőével, csak kettes sorszámot kapott, ami azonos sessionre utal. A mű, az alkotási folyamat és a zenészcsoport nyitottsága szoros összhangban áll a tisztán improvizatív, meditatív zenével. A Távolbanézés 1.-hez (Magyar Narancs, 2015. szeptember 10.) képest mintha ritmikusabb trackeket válogattak volna erre az opusra, persze belassulás, a messzeség egy pontjára fixált, de szélesedő nézőpont azért akad itt is bőven. Ha akkor a véletlenek szerepe tűnt föl, most inkább a kettőzés művészi elvét vélem kihallani a zenéből, többféle formában is. Bár ebben a formációban keveset lépnek fel, mind az öt meghívottról tudható, hogy improvizációban, egyéni hangban mesterei a saját hangszerüknek: Keszei Krisztián a második gitár mellett egyszer basszusozik is, akkor izgalmas váltásokat hallunk Hock Ernő bőgőssel, Váczi Dániel szaxofonozik, Sárvári Kovács Zsolt dobol, Bartók György a pianínót idomítja a megszokottnál nagyobb rugalmasságra. Nem mindennapos korong a játszóban, de megfelelő pillanatban sokat nyújt.

L.V. Records, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.