Lemez

Kaitlyn Aurelia Smith: The Mosaic of Transformation

  • - minek -
  • 2020. július 25.

Zene

Ritka eset, amikor egy alkotót éppen a test mozgásai közben lejátszódó bioelektromos folyamatok ihletnek meg, de most ez történt a kísérleti elektronika jeles amerikai előadójával. Kaitlyn Aurelia Smith azóta gyártja az érzékeink minden nemét megérintő, elektronikus, mégis organikus hangképeit, hogy rátalált a hatvanas évek elejéről származó, gyönyörűséges Buchla moduláris ősszintetizátorra, és még az élő fellépéseire is magával cipeli. További analóg eszközein, melyek maguk is az elektromosságot alakítják át hangokká, tökélyre fejlesztette, hogyan lehet poézist csiholni a látszólag holt anyagból, ráadásul a korábban egy fura folkzenekarban muzsikáló Smith saját hangját is nyersanyagként használja.

Az új albumon sem a határozott, zakatoló ritmussal bíró darabok dominálnak, habár néha előkerül némi finoman örvénylő, szinte technoid puttyogás (Understanding Body Massages), hogy azután áradó melódiák, érzelmes zenekari hangminták és analóg szintihangok valóságos vízesése zúduljon a nyakunkba, majd beúszik a hangképbe Smith saját, sokszorosan beloopolt, hipnotikus éneke is. Nem hagyható figyelmen kívül, hogy e szerzeményeket mennyire simogató, néha egyenesen szívbe markolóan szép dallamok uralják. Ebből a szempontból talán a határozott lüktetéssel bíró Steady Heart és az albumzáró, fenségesen ambient Expanding Electricity a két legkiemelkedőbb darab.

Ghostly International, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.