Lemez

Kaitlyn Aurelia Smith: The Mosaic of Transformation

  • - minek -
  • 2020. július 25.

Zene

Ritka eset, amikor egy alkotót éppen a test mozgásai közben lejátszódó bioelektromos folyamatok ihletnek meg, de most ez történt a kísérleti elektronika jeles amerikai előadójával. Kaitlyn Aurelia Smith azóta gyártja az érzékeink minden nemét megérintő, elektronikus, mégis organikus hangképeit, hogy rátalált a hatvanas évek elejéről származó, gyönyörűséges Buchla moduláris ősszintetizátorra, és még az élő fellépéseire is magával cipeli. További analóg eszközein, melyek maguk is az elektromosságot alakítják át hangokká, tökélyre fejlesztette, hogyan lehet poézist csiholni a látszólag holt anyagból, ráadásul a korábban egy fura folkzenekarban muzsikáló Smith saját hangját is nyersanyagként használja.

Az új albumon sem a határozott, zakatoló ritmussal bíró darabok dominálnak, habár néha előkerül némi finoman örvénylő, szinte technoid puttyogás (Understanding Body Massages), hogy azután áradó melódiák, érzelmes zenekari hangminták és analóg szintihangok valóságos vízesése zúduljon a nyakunkba, majd beúszik a hangképbe Smith saját, sokszorosan beloopolt, hipnotikus éneke is. Nem hagyható figyelmen kívül, hogy e szerzeményeket mennyire simogató, néha egyenesen szívbe markolóan szép dallamok uralják. Ebből a szempontból talán a határozott lüktetéssel bíró Steady Heart és az albumzáró, fenségesen ambient Expanding Electricity a két legkiemelkedőbb darab.

Ghostly International, 2020

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.