Lemez

Kár lenne kihagyni

Beach House: B-Sides and Rarities

  • - minek -
  • 2017. augusztus 20.

Zene

A B oldalakból és nehezen hozzáférhető, esetleg obskúrus dalokból összerakott válogatások örök kockázata, hogy leginkább azt bizonyítják: ezek a számok nem alaptalanul maradtak le az albumokról.

De még ha önmagában érdekes, tanulságos, sőt élvezetes a szelekció, a gyűjtemény akkor is messze van egy konceptuálisan összepakolt sorlemez élvezeti értékétől, bár az időbeli merítés kellően széles lehet ahhoz, hogy alkalmat adjon az életmű kronologikus újraértelmezésére. Nos, a finom melankóliába csomagolt, kissé belassult

dreampop kortárs klasszikusának retrospektív gyűjteménye sem az egyik, sem a másik megfontolást nem igazolja. Érdekes módon, a többnyire kevésbé ismert, kis részben publikálatlan, esetleg eddig csak az elvetemült maxigyűjtők számára érdekes (de egyaránt remek!) Beach House-dalokból is egy majdnem korrekt albumot tudtak összerakni. Más oldalról viszont hiába, hogy közülük a legkorábbi, a cím nélküli első lemez születése előtt, 2005-ben felvett és rejtett számként arra rákerült, még erősen lo-fi Rain in Numbers jó 12 éves, míg a frissebb, eddig ki nem adott darabok a Thank Your Lucky Star/Depression Cherry ikeralbumról maradtak le tavalyelőtt (Chariot, Baseball Diamond), a lemez alig korszakolható. Mintha a Beach House már a kezdet kezdetén (de 2008-tól biztosan) teljes fegyverzetben lépett volna elő és később is csak némi finomítást végeztek volna az alaprecepten. Olyan érzésünk támad, hogy a 14 BH-szám (még ha eddig valamilyen fiók sötét mélyén tanyáztak is) automatikusan értelmes láncolatba rendeződik. S mindez nem vezet monotóniához, a jól felismerhető stíluselemekből, az archaizáló billentyűhangzásból, Alex Scally direkt elhangoltan csilingelő gitárjátékából és persze leginkább Victoria Legrand fátyolosan érzéki énekhangjából rengeteg változatot ki lehet hozni. Az albumokról ismert számok béta verziói sem hiába kerültek elő, például a Norway iTunes-remixe alig hasonlít a végleges felvételre (utóbbi varázsát az adja, hogy pont olyan, mintha a magnó húzná a szalagot). A nyolc éve jótékony célból felvett, teljes mértékben magukhoz igazított Queen-feldolgozás (Play the Game) ugyanúgy kellemes felfedezés, mint a szokásosnál jóval rockosabbra, lüktetősre remixelt 10 Mile Stereo. De paradox módon talán a 2010 decemberében rögzített I Do Not Care for the Winter Sun esik a legjobban, talán mert egy csapásra előrerepít az izzasztó júliusból a narancs- és fahéjillatú, ünnepi jövőbe.

Bella Union, 2017

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.