Lemez

Karajan: Trisztán és Izolda

  • - csk -
  • 2016. június 12.

Zene

Richard Wagner zenedrámája (befejezés: 1859; ősbemutató: 1865) a zenetörténet egyik nagy fordulópontja, a zenei modernség egyik kezdete. Megkerülhetetlen, emblematikus mű, nagy próbatétel előadóknak és hallgatóknak egyaránt, amelynek egyik etalonértékű felvétele Herbert von Karajan 1971/72-es bejátszása nagy kedvencével, a tavaly, 89 évesen elhunyt Jon Vickersszel és a 77 éves Helga Derneschsel. (Egy másik ilyen etalon Carlos Kleiber 1981/82-es interpretációja.) Most a felvétel újra megjelent a Warner rendkívül vonzó Home of Opera sorozatában, amely az operairodalom nagy műveit sorakoztatja fel jobbnál jobb előadásokban, a legjobb karmesterekkel Klemperertől Gardinerig, Kempétől Mutiig.

Karajan felvételének egyik nagy erénye a rendkívüli sűrűség: zenei atmoszféráé és hangzásé egyaránt. A dirigens mesterien bánik a fokozásokkal, hatalmas, sodró erő és súly koncentrálódik vezénylésében, állandó feszültséget tart fenn, amely szinte elviselhetetlen, mégis vágyunk erre a feszültségre (ez a mű paradoxonja is, nemcsak az előadásé). További nagy erény, hogy Karajan képes egyszerre létrehozni az élesen drámai erőteret és a balladai elmosódottságot-homályt. Partnerei a lehető legjobbak, mindenki abszolút méltó és a helyzet magaslatán áll: a jellegzetesen éles hangú Vickers lénye sorsszerű tragikum hordozója, Dernesch maga a szikrázó szenvedély. És a többiek? Csupa nagyszerű énekes: Christa Ludwig Brangäne, Walter Berry Kurwenal szerepében az emberség két különböző szobra, Karl Ridderbusch Marke királya tragikus, nemes és monumentális – de még a Pásztorfiú szólamában is olyan óriást hallunk, mint Peter Schreier. A minden pillanatban érzékelhető tökéletes kivitelezés nem teszi a produkciót sterillé: az élő, sugárzó drámai intenzitás folyamatos élményünk marad.

Wagner: Tristan und Isolde, Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.