Lemez

Karajan: Trisztán és Izolda

  • - csk -
  • 2016. június 12.

Zene

Richard Wagner zenedrámája (befejezés: 1859; ősbemutató: 1865) a zenetörténet egyik nagy fordulópontja, a zenei modernség egyik kezdete. Megkerülhetetlen, emblematikus mű, nagy próbatétel előadóknak és hallgatóknak egyaránt, amelynek egyik etalonértékű felvétele Herbert von Karajan 1971/72-es bejátszása nagy kedvencével, a tavaly, 89 évesen elhunyt Jon Vickersszel és a 77 éves Helga Derneschsel. (Egy másik ilyen etalon Carlos Kleiber 1981/82-es interpretációja.) Most a felvétel újra megjelent a Warner rendkívül vonzó Home of Opera sorozatában, amely az operairodalom nagy műveit sorakoztatja fel jobbnál jobb előadásokban, a legjobb karmesterekkel Klemperertől Gardinerig, Kempétől Mutiig.

Karajan felvételének egyik nagy erénye a rendkívüli sűrűség: zenei atmoszféráé és hangzásé egyaránt. A dirigens mesterien bánik a fokozásokkal, hatalmas, sodró erő és súly koncentrálódik vezénylésében, állandó feszültséget tart fenn, amely szinte elviselhetetlen, mégis vágyunk erre a feszültségre (ez a mű paradoxonja is, nemcsak az előadásé). További nagy erény, hogy Karajan képes egyszerre létrehozni az élesen drámai erőteret és a balladai elmosódottságot-homályt. Partnerei a lehető legjobbak, mindenki abszolút méltó és a helyzet magaslatán áll: a jellegzetesen éles hangú Vickers lénye sorsszerű tragikum hordozója, Dernesch maga a szikrázó szenvedély. És a többiek? Csupa nagyszerű énekes: Christa Ludwig Brangäne, Walter Berry Kurwenal szerepében az emberség két különböző szobra, Karl Ridderbusch Marke királya tragikus, nemes és monumentális – de még a Pásztorfiú szólamában is olyan óriást hallunk, mint Peter Schreier. A minden pillanatban érzékelhető tökéletes kivitelezés nem teszi a produkciót sterillé: az élő, sugárzó drámai intenzitás folyamatos élményünk marad.

Wagner: Tristan und Isolde, Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.