Lemez

Karajan: Trisztán és Izolda

  • - csk -
  • 2016. június 12.

Zene

Richard Wagner zenedrámája (befejezés: 1859; ősbemutató: 1865) a zenetörténet egyik nagy fordulópontja, a zenei modernség egyik kezdete. Megkerülhetetlen, emblematikus mű, nagy próbatétel előadóknak és hallgatóknak egyaránt, amelynek egyik etalonértékű felvétele Herbert von Karajan 1971/72-es bejátszása nagy kedvencével, a tavaly, 89 évesen elhunyt Jon Vickersszel és a 77 éves Helga Derneschsel. (Egy másik ilyen etalon Carlos Kleiber 1981/82-es interpretációja.) Most a felvétel újra megjelent a Warner rendkívül vonzó Home of Opera sorozatában, amely az operairodalom nagy műveit sorakoztatja fel jobbnál jobb előadásokban, a legjobb karmesterekkel Klemperertől Gardinerig, Kempétől Mutiig.

Karajan felvételének egyik nagy erénye a rendkívüli sűrűség: zenei atmoszféráé és hangzásé egyaránt. A dirigens mesterien bánik a fokozásokkal, hatalmas, sodró erő és súly koncentrálódik vezénylésében, állandó feszültséget tart fenn, amely szinte elviselhetetlen, mégis vágyunk erre a feszültségre (ez a mű paradoxonja is, nemcsak az előadásé). További nagy erény, hogy Karajan képes egyszerre létrehozni az élesen drámai erőteret és a balladai elmosódottságot-homályt. Partnerei a lehető legjobbak, mindenki abszolút méltó és a helyzet magaslatán áll: a jellegzetesen éles hangú Vickers lénye sorsszerű tragikum hordozója, Dernesch maga a szikrázó szenvedély. És a többiek? Csupa nagyszerű énekes: Christa Ludwig Brangäne, Walter Berry Kurwenal szerepében az emberség két különböző szobra, Karl Ridderbusch Marke királya tragikus, nemes és monumentális – de még a Pásztorfiú szólamában is olyan óriást hallunk, mint Peter Schreier. A minden pillanatban érzékelhető tökéletes kivitelezés nem teszi a produkciót sterillé: az élő, sugárzó drámai intenzitás folyamatos élményünk marad.

Wagner: Tristan und Isolde, Warner, 2016

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.