Kék vér - Mastodon: Blood Mountain (lemez)

  • Tófalvy Tamás
  • 2006. október 5.

Zene

Van egy pár visszatérő elbeszélési séma a rocktörténetben: ilyen például a hosszabb underground pályafutás után egyszer csak "nagy" kiadóhoz szerződő zenekar hanyatlástörténete, amely ezzel hirtelen megindul a képzeletbeli művészi lejtőn.

Van egy pár visszatérő elbeszélési séma a rocktörténetben: ilyen például a hosszabb underground pályafutás után egyszer csak "nagy" kiadóhoz szerződő zenekar hanyatlástörténete, amely ezzel hirtelen megindul a képzeletbeli művészi lejtőn. Az anyagién persze véletlenül sem, hiszen a sztori mottója mindig ugyanaz: "eladták magukat". Egyszerű lenne persze szó nélkül elmenni az ilyen és ehhez hasonló nagy elméletek mellett, de ez néha sajnos nem megy olyan könnyen. Például az olyan lemezek miatt, mint a Blood Mountain.

A kezdetektől fogva az amerikai extrém zene egyik legendás istállójához, a Relapse-hez kötődő Mastodon a 2002-es Remissionnel csapódott be a köztudatba, és nem vitás, hogy a zseniális opus nyomán teljesen indokolt volt a felhajtás. Védjegyszerű, hegyomlásmódra lezúduló dobok, a masszív riffeket átfonó, éppen megfelelően keletiesre vett gitártémák, erőteljes vokálok, mindez egy hol valódi, hol fiktív mitológiákból összegyúrt, koherens képi világgal körítve - ez volt a Mastodon, egy egészen friss fogás, csupa klasszikus alapanyagból kisütve. A szintén a Relapse-nél megjelent, valamivel halványabb visszhangú második lemez, a Leviathan után pedig megtörtént a nagy esemény: a zenekar leszerződött a Warner Bros.-hoz. És bármilyen inkonzisztensek is legtöbbször az összeesküvés-elméletek, ezúttal mégis passzol a séma: a Blood Mountain pont olyan lett, amilyennek egy multinál megjelenő metállemeznek lennie "kell".

A korábbi, sok tételen átvonuló koncepciókat, szépen megoldott keretes motívumokat, kísérletező kedvű kitérőket már nem fogjuk megtalálni a lemezen, helyettük tizenhárom, gyakran már ismert részleteket is újrahasznosító, könynyebben klipesíthető szám sorakozik egymás után. Az új Mastodonnal természetesen nem az a gondom, hogy rádióbarát. Hanem hogy ez a Mastodon már korántsem az a friss és újító banda, ami volt - viszont az egyébként jó és szép, csak éppen átlagos rockzenét nem illene egyfajta arisztokratikus küldetéstudattal elővezetni. Hogy Brann Dail dobos (persze a Music TV-ben közölt) vízióját idézzem: "Király lenne, ha a srácok nem Linkin Park-, hanem inkább Mastodon-dalokat gyakorolnának otthon ezentúl." Az aktuális slágerlisták lecserélésére irányuló kétes értékű törekvésnél ezúttal is többet ért volna egy újabb zenei vérfrissítés levezénylése.

Warner, 2006

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.