Kék vér - Mastodon: Blood Mountain (lemez)

  • Tófalvy Tamás
  • 2006. október 5.

Zene

Van egy pár visszatérő elbeszélési séma a rocktörténetben: ilyen például a hosszabb underground pályafutás után egyszer csak "nagy" kiadóhoz szerződő zenekar hanyatlástörténete, amely ezzel hirtelen megindul a képzeletbeli művészi lejtőn.

Van egy pár visszatérő elbeszélési séma a rocktörténetben: ilyen például a hosszabb underground pályafutás után egyszer csak "nagy" kiadóhoz szerződő zenekar hanyatlástörténete, amely ezzel hirtelen megindul a képzeletbeli művészi lejtőn. Az anyagién persze véletlenül sem, hiszen a sztori mottója mindig ugyanaz: "eladták magukat". Egyszerű lenne persze szó nélkül elmenni az ilyen és ehhez hasonló nagy elméletek mellett, de ez néha sajnos nem megy olyan könnyen. Például az olyan lemezek miatt, mint a Blood Mountain.

A kezdetektől fogva az amerikai extrém zene egyik legendás istállójához, a Relapse-hez kötődő Mastodon a 2002-es Remissionnel csapódott be a köztudatba, és nem vitás, hogy a zseniális opus nyomán teljesen indokolt volt a felhajtás. Védjegyszerű, hegyomlásmódra lezúduló dobok, a masszív riffeket átfonó, éppen megfelelően keletiesre vett gitártémák, erőteljes vokálok, mindez egy hol valódi, hol fiktív mitológiákból összegyúrt, koherens képi világgal körítve - ez volt a Mastodon, egy egészen friss fogás, csupa klasszikus alapanyagból kisütve. A szintén a Relapse-nél megjelent, valamivel halványabb visszhangú második lemez, a Leviathan után pedig megtörtént a nagy esemény: a zenekar leszerződött a Warner Bros.-hoz. És bármilyen inkonzisztensek is legtöbbször az összeesküvés-elméletek, ezúttal mégis passzol a séma: a Blood Mountain pont olyan lett, amilyennek egy multinál megjelenő metállemeznek lennie "kell".

A korábbi, sok tételen átvonuló koncepciókat, szépen megoldott keretes motívumokat, kísérletező kedvű kitérőket már nem fogjuk megtalálni a lemezen, helyettük tizenhárom, gyakran már ismert részleteket is újrahasznosító, könynyebben klipesíthető szám sorakozik egymás után. Az új Mastodonnal természetesen nem az a gondom, hogy rádióbarát. Hanem hogy ez a Mastodon már korántsem az a friss és újító banda, ami volt - viszont az egyébként jó és szép, csak éppen átlagos rockzenét nem illene egyfajta arisztokratikus küldetéstudattal elővezetni. Hogy Brann Dail dobos (persze a Music TV-ben közölt) vízióját idézzem: "Király lenne, ha a srácok nem Linkin Park-, hanem inkább Mastodon-dalokat gyakorolnának otthon ezentúl." Az aktuális slágerlisták lecserélésére irányuló kétes értékű törekvésnél ezúttal is többet ért volna egy újabb zenei vérfrissítés levezénylése.

Warner, 2006

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.