mi a kotta?

Keleti nyitány

Zene

Komolyzenei programajánló a 2024/38. hétre

„Csak három baj van a Nixon Kínában című operával. Egyrészt a librettó, másrészt a zene, harmadrészt a rendezés. Ezeket leszámítva tökéletes” – hangzott el 1988 áprilisában a PBS nevű amerikai tévéadó szégyentelen kritikusától. Pedig a stúdióban ott ült egy bizonyos Walter Cronkite, Nixon küldöttségének egyik tagja is. John Adams operáját – Peter Sellars rendezésében, Alice Goodman librettójával – az előző évben mutatták be, és vegyes fogadtatásra lelt. „Operába illő győzelem, szép, súlyos és gondolatébresztő” – írta egy másik ítész a Chicago Tribune hasábjain. Végül is mindegy, mit írtak, hiszen a Nixon Kínában azon kevés operák egyike, amelyek nem koptak ki, sőt egyre biztosabb helyük van a repertoárban. Ez a több helyszínen játszódó, musical- és balettelemeket is felvonultató opera­show most három alkalommal látható az Eiffel Műhelyházban. „Lenyűgözőnek tartom, ahogy rövid és frappáns popzenei elemekből többórás történet építhető, és egyszerre látunk-hallunk élő, hús-vér szereplőket és majdnem minden drámai jellemfejlődést nélkülöző »hírműsorfigurákat«. Olyan ez az opera, mintha Andy Warhol hírhedt Campbell leveskonzerv képeinek a zenei megfelelője lenne” – mondta Vajda Gergely karmester a darabról, amelynek főszerepeit Szemerédy Károly (Richard Nixon), Kolonits Klára (Pat Nixon), Nyári Zoltán (Mao Ce-tung), Rácz Rita (Csiang Csing) alakítják (Mozdonycsarnok, szeptember 22., 29. és október 5., fél nyolc).

Alig utazott el, máris visszatér Budapestre az ukrán hegedűvirtuóz, Diana Tishchenko, hogy triplázzon a Budapesti Fesztiválzenekarral. Fischer Iván együttese De Falla, Liszt és Dvořák szimfonikus műveit adja elő, de sor kerül a karmester új hegedűversenyének bemutatójára is: „Bach olyan régi francia táncokból komponált szviteket, amiket az ő korában már nem táncoltak. A gavotte, bourrée, gigue, rigaudon, talán nosztalgiát ébreszthettek az idősebb hallgatókban. Ennek a nosztalgiának mai adaptációja az én művem témája. A Tánc­szvit nevű hegedűversenyben lesz bossa nova, ragtime, tangó, boogie-woogie” (Müpa, szeptember 20., 21., háromnegyed nyolc, 22., fél négy).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.