rés a présen

„A legkomolyabb dolog”

Zene

Hámori Máté karmester, a Danubia Zenekar művészeti vezetője

rés a présen: Olyan jól fogadta a közönség a Semmi komoly című sorozatot, hogy ősszel is folytatjátok. Pedig a műfajok keverésével két szék között a pad alá is lehet esni; miért bíztál mégis a sikerben?

Hámori Máté: Tavaly három produkciót mutattunk be. Az elsőben Bach zenéjéhez a folk társult Pál István Szalonnáékkal, a második a népdal révén kézenfekvő asszociáció, Bartók Béla és Takács Dorina ’Дeva’. De talán Mozart és Tálas Áron találkozása aratta a legnagyobb sikert, ebből lemezt is szeretnénk készíteni. Nem találtunk fel semmi újat – ismerjük Jacques Lousser felvételeit –, de izgalmas volt a B-dúr zongoraversenyt jazzváltozatban hallani. Az idei évad Semmi komoly-bemutatóján Puccini és a soul kerül egymás mellé. Mindkét műfajhoz nagy formátumú énekesekre van szükség, akik szerelemről, elhagyásról, szenvedélyről dalolnak, meg is találtuk őket Ádám Zsuzsanna és Tóth Vera személyében.

rap: Sokat beszélünk arról, hogy fontos a zenei nevelés, de a ti zenekarotok különösen elkötelezett ebben: gyerek- és ifjúsági koncerteket tartotok, az ÉNekÚT nevű online platform az iskolai énekórákhoz nyújt segítséget. Van köze ennek ahhoz, hogy magad is apa vagy?

HM: Igen. A gyerekeim hallják, hogy zongorázom, készülök, olykor eljönnek a koncertjeimre, nem tudják elkerülni, hogy találkozzanak a zenével. De nem hiszek abban, hogy erőltetni kell. Meg hát az ember nem próféta a saját hazájában, otthon nem aratok olyan nagy sikert a sajátjaim között, mint a gyerekkoncerteken.

rap: Mi mozgatja meg a gyerekeket a zenében?

HM: Lehet, hogy közhelyet mondok, de a hitelesség. Ha érzik, hogy nem leereszkedni akarok hozzájuk, hanem teljes szívvel csinálom. Nagy energiával kell zenélni, és olyan ez az energia, mint egy gyorsvonat, fel akarnak rá szállni. Érdekes módon a gyerekek hamarabb felkapaszkodnak rá, mint a felnőttek, és ha érzik a svungot, akkor beszélhetek Mozartról, Beethovenről, a zongoráról, a brácsáról, benne lesznek a játékban. És ez, a játék a legkomolyabb dolog.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.