rés a présen

„A legkomolyabb dolog”

Zene

Hámori Máté karmester, a Danubia Zenekar művészeti vezetője

rés a présen: Olyan jól fogadta a közönség a Semmi komoly című sorozatot, hogy ősszel is folytatjátok. Pedig a műfajok keverésével két szék között a pad alá is lehet esni; miért bíztál mégis a sikerben?

Hámori Máté: Tavaly három produkciót mutattunk be. Az elsőben Bach zenéjéhez a folk társult Pál István Szalonnáékkal, a második a népdal révén kézenfekvő asszociáció, Bartók Béla és Takács Dorina ’Дeva’. De talán Mozart és Tálas Áron találkozása aratta a legnagyobb sikert, ebből lemezt is szeretnénk készíteni. Nem találtunk fel semmi újat – ismerjük Jacques Lousser felvételeit –, de izgalmas volt a B-dúr zongoraversenyt jazzváltozatban hallani. Az idei évad Semmi komoly-bemutatóján Puccini és a soul kerül egymás mellé. Mindkét műfajhoz nagy formátumú énekesekre van szükség, akik szerelemről, elhagyásról, szenvedélyről dalolnak, meg is találtuk őket Ádám Zsuzsanna és Tóth Vera személyében.

rap: Sokat beszélünk arról, hogy fontos a zenei nevelés, de a ti zenekarotok különösen elkötelezett ebben: gyerek- és ifjúsági koncerteket tartotok, az ÉNekÚT nevű online platform az iskolai énekórákhoz nyújt segítséget. Van köze ennek ahhoz, hogy magad is apa vagy?

HM: Igen. A gyerekeim hallják, hogy zongorázom, készülök, olykor eljönnek a koncertjeimre, nem tudják elkerülni, hogy találkozzanak a zenével. De nem hiszek abban, hogy erőltetni kell. Meg hát az ember nem próféta a saját hazájában, otthon nem aratok olyan nagy sikert a sajátjaim között, mint a gyerekkoncerteken.

rap: Mi mozgatja meg a gyerekeket a zenében?

HM: Lehet, hogy közhelyet mondok, de a hitelesség. Ha érzik, hogy nem leereszkedni akarok hozzájuk, hanem teljes szívvel csinálom. Nagy energiával kell zenélni, és olyan ez az energia, mint egy gyorsvonat, fel akarnak rá szállni. Érdekes módon a gyerekek hamarabb felkapaszkodnak rá, mint a felnőttek, és ha érzik a svungot, akkor beszélhetek Mozartról, Beethovenről, a zongoráról, a brácsáról, benne lesznek a játékban. És ez, a játék a legkomolyabb dolog.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.