ŐSZMŰVÉSZET - Interjú

„Komédiához is passzol”

Avishai Cohen jazz-zenész

Zene

A világhírű izraeli jazzista új triófelállásban érkezik augusztus 29-én Budapestre, hogy a Zsidó Kulturális Fesztivál keretében a Dohány utcai Zsinagógában adjon közös koncertet a MÁV Szimfonikusok vonósaival. Telefonon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Igaz, hogy az izraeli hadsereg zenekarában kezdett el zenélni?

Avishai Cohen: Már előtte is játszottam, de való igaz, hogy a kötelező katonai szolgálatom során az izraeli hadsereg egyik zenekarában játszottam.

MN: Milyen rangban szolgált a zenekarban?

AC: Elektromos basszusgitáros minőségben. Az ország nemcsak régiókra, de zenekarokra is fel volt osztva, minden régióra jutott egy-egy katonazenekar. Az egyik ilyenben játszottam én izraeli számok feldolgozásait a basszuson.

MN: Az aktív zenészlét, a heves zeneszeretet segített, ha katonaként például élesebb helyzetbe került, mondjuk, egy-egy bevetés során?

AC: Az én feladatom az volt, hogy zenéljek, veszélyes helyzetekbe szerencsére nem kerültem. De a zene mindig segít, még a kevésbé veszélyes helyzetekben is. Mindegy is, milyen élethelyzetbe kerül az ember, az a minőség, amit a zene képvisel, mindig jól jön.

MN: Miután letöltötte a katonai szolgálatát, Izraelből New Yorkba tette át a székhelyét, 22 éves korában lakhelyet változtatott. Ha jól tudom, kezdetben utcazenészként tartotta el magát.

AC: Igen, az elején sokat játszottam a New York-i utcákon. Nem a pénzért csináltam, hanem a gyakorlásért. Mennyivel jobb így, mintha otthon, a négy fal közt csináltam volna! Én ezt a módját választottam, hogy begyakoroljam az amerikai jazz nagykönyvében szereplő klasszikusokat. Egy haverommal zenéltem együtt. Mit is mondhatnék? Imádtam. Remek gyakorlat volt. Ott tanultam meg, hogyan kell a szabadban úgy játszani, hogy azt meg is hallják az emberek.

MN: New York mely utcáiban és terein lehetett élvezni a játékát? Megfordult esetleg utcazenészi minőségben a Central Park nyugati oldalán, a Central Park Westen is, hogy ezzel is adózzon Coltrane emlékének?

AC: Természetesen a Central Park is megvolt utcazenészként. De éppúgy fellelhető voltam a metróaluljárókban, a Downtown sűrűjében vagy egy-egy utcasarkon. Gyakorlatilag bárhol New Yorkban.

MN: A New York-i metrón ülve tud komponálni?

AC: Számos közlekedési eszközön írtam már. Repülőn éppúgy, mint buszon, de a vonat sem maradt ki a sorból. Bárhol képes vagyok zenét írni. Az ihlettől függ, nem a közlekedési eszköztől. Azért az nem árt, ha van a közelben egy zongora.

MN: Évekig játszott Chick Corea mellett, tagja volt a The Chick Corea New Triónak és az Origin nevű formációnak is. Mi volt a legfontosabb, amit a hosszan tartó közös zenélés során az isteni Chicktől ellesett?

AC: A legfontosabb lecke, amit Chick Coreától tanultam, az volt, hogyan legyél jó ember.

MN: Hogyan lehetséges elérni ezt az állapotot?

AC: Konkrétan arra tanított meg, hogyan kell egy zenekart jól vezetni, hogyan kell zenészként a többi zenésszel bánni. Tulajdonképpen mellette tanultam meg, hogyan legyek zenekarvezető. Hatalmas a tapasztalata e téren is. Erről legalább annyit tanultam tőle, mint a zenélés más aspektusairól.

MN: Egyáltalán nem reprezentatív közvélemény-kutatásom szerint sokaknak az 1984-es Children’s Songs című Corea-album a titkos favoritja. Ön jön…

AC: Szeretem én is a Children’s Songsot, nagyon kedves lemez, de az én kedvencem tőle, ha már meg kell neveznem egyet, valószínűleg a Light as a Feather. Van benne valami nagy-nagy őszinteség vagy hitelesség. Olyan ritkaság ez, mint amikor sikerül valakinek egy illékony, varázslatos pillanatot megragadni.

MN: New Yorkban a The New Schoolban tanult, akárcsak az ugyancsak ’70-es születésű Brad Mehldau. Évfolyamtársak voltak?

AC: Az iskolában összefutottunk, igen, játszottunk is együtt, de az már régen volt. Azóta nem játszottam Braddel. És ennek már vagy húsz éve is van. A kilencvenes évek elején-közepén voltak közös dolgaink. És hát közös volt az iskola. Andrew Cyrille nagyszerű tanár volt, igazi szabad szellem. Egy befogadó, nyitott ember. Az órái sokat jelentettek nekem.

MN: Ahogy a Keith Jarrett-rajongók mindig abban reménykednek, hogy a mester még ebben az életben eljátszik valamit élőben a The Köln Concert című híres lemezéről, úgy az ön rajongói nyilván a Seven Seas számait követelik, vagy hát igényelnék a koncerteken. És borzasztóan hálásak, ha ráadásként a Rememberinget is eljátssza az At Home lemezről. Nem unja még?

AC: Ellenkezőleg! Hihetetlenül szerencsésnek mondhatom magam, hogy egyáltalán vannak olyan lemezeim, amiket az emberek hallani szeretnének. Ilyen a Seven Seas és ilyen még a Gently Disturbed. Van vagy három ilyen lemezem. Hát, öregem, ezt hívom én szerencsének! Ezért aztán arra törekszem a koncertjeimen, hogy az eddigi korszakaim mindegyikéből adjak valamit.

MN: Jó, de kicsit sem unja, hogy a Seven Seast vagy a Re­mem­beringet kell minduntalan játszania, hogy megadja a közönségnek, ami jár?

AC: De hát, nem ez minden zenész álma, hogy ilyen számai legyenek?! Persze sokszor új szerzeményeket játszom végig az egész koncert alatt, és csak a végén dobom be a Seven Seast vagy a Rememberinget. Akárhogy is, engem a jazz sosem untat.

MN: A gyanútlan Avishai Cohen-rajongó legutóbb akkor találkozhatott kedvenc szerzeményeivel, amikor beült a nagy francia komikus, Jean-Pierre Bacri esküvői vígjátékára, az Eszeveszett esküvőre. A Bacri–Cohen-tengely hogyan jött létre?

AC: Egyszerűen. A srácok, a két rendező, akik az Életrevalókat is csinálták, már régebben is kedvelték a zenémet, és már egy ideje az járt a fejükben, hogy ha a helyzet úgy hozza, használnák is a számaimat valamelyik filmjükhöz. Ez az idő most jött el. Pontosan tudták, mit akarnak, hiszen rajongók voltak.

MN: Az Eszeveszett esküvő hagyományos francia komédia. A humor nem az első és még csak nem is a második dolog, ami az embernek eszébe jut az Avishai Cohen-lemezekről.

AC: Nekem sem jutna az eszembe, legalábbis eddig nem jutott, de boldoggá tett, hogy ezek szerint van humor a zenémben. Amúgy nemcsak értem, de szeretem is a humort, fontos része az életemnek, de hogy a zeném komédiakompatibilis lenne, az csak most derült ki. Az alkotó erről eddig nem tudott. Meglepetésként ért, hogy komédiához is passzol.

MN: Említette, hogy pályakezdőként katonazenekarban játszott. Milyen számokat játszottak az izraeli hadseregben?

AC: Főleg popszámokat.

MN: Ofra Hazát?

AC: Inkább régebbieket, régebbi izraeli popot. Mindenfajta zene lehet érdekes, nekem legalábbis. Minden műfajban meg lehet találni a jót.

MN: Visszatérve az izraeli gyökereihez, ön egy kibucba született. El tudná képzelni az életét kibuclakóként?

AC: Életem első három évét töltöttem csak kibucban, utána a szüleimmel máshova költöztünk. De tulajdonképpen el tudnám képzelni az életemet felnőttként is egy kibucban. Persze a maiak nem egészen olyanok, mint amilyenek régen voltak, de ami az együttélést illeti, a kibucéletben megvan a lehetőség valami nagyon szépre és békésre.

Figyelmébe ajánljuk

Polt Péter írásbeli válaszából kiderül: azt sem tudja, miben folyik nyomozás

Elég súlyos ellentmondásra derült fény egy, az orosházi férfi kézilabdát érintő 1,3 milliárd forintos szabálytalan tao-felhasználási ügyben. A minden jel szerint költségvetési csalás gyanúja ügyében tett fel írásbeli kérdést Tóth Bertalan (MSZP) országgyűlési képviselő Polt Péter legfőbb ügyésznek, aki azt válaszolta, hogy az ügyben nem indult büntetőeljárás. A Narancs.hu-t korábban és most is az ellenkezőjéről tájékoztatta a NAV Dél-alföldi Bűnügyi Igazgatósága.  A Sportállamtitkárság hallgat az ügyben.

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.