képregény - GAIMAN-MCKEAN: FARKASOK A FALBAN

  • G. A.
  • 2011. június 16.

Zene

Ha egy kislány azzal talál meg minket, hogy a házfalból szűrődő "mocorgó, osonó, ricsegő-recsegő hangokat" kitörni készülő farkasoknak tulajdonítja, még nem szükséges legott a vadászpuska olajozásába fogni. Lucy azonban nem hétköznapi kislány.
Ha egy kislány azzal talál meg minket, hogy a házfalból szûrõdõ "mocorgó, osonó, ricsegõ-recsegõ hangokat" kitörni készülõ farkasoknak tulajdonítja, még nem szükséges legott a vadászpuska olajozásába fogni. Lucy azonban nem hétköznapi kislány. Neil Gaiman írói világának foglya õ, s ha ismerjük a brit fantasyszerzõ hajlamát a mesék, mítoszok és a valóság határainak minél perfektebb kiradírozására, ha emlékszünk mondjuk arra, hogy a Sandman egyik kiemelkedõ epizódjában a tündérek oly' hihetõ természetességgel közlekedtek (egy darabig) két világ között, ahogyan mi metróra szállunk, akkor biztosak lehetünk benne, hogy az ordasok ebben a pazar kiállítású mesekönyvben nem fognak szerényen a tapéta mögött maradni.

A kedvesen abszurd humorral oldott, diszkréten horrorisztikus fabulát Gaiman régi harcostársa, a Sandman-füzetek borítóképeirõl is ismerhetõ Dave McKean karcolja be mélyen az olvasó bõre alá. Mckean tust, olajat és fotófragmentumokat egységbe olvasztó, kivételesen hangulatos, javarészt egész oldalas illusztrációi egy otthonosan kísérteties tónusokban gazdag poétikus álomvilág építõelemei, melyek, ha kell (márpedig a nappaliban randalírozó bundások jelenetsora például csak úgy vonít ez után) szintén üdítõen szellemesek tudnak lenni. Ám - humor és happy end ide vagy oda - nem csupán a takaros ház falai, hanem Gaiman nonszensz meséjének burkolata alatt is mocorog valami komor. Az események után Lucy nem osztja meg többé sejtéseit hõsietlen szüleivel: a fenyegetés gyökeret ver, a védõburok, mint a szappanbuborék, halkan semmivé pattan.

Fordította: Pék Zoltán. Agave, 2011, 56 oldal, 2980 Ft

*****

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.