Képregény és csokis shake - Eddie Argos - Art Brut

  • H. M.
  • 2009. június 25.

Zene

Az Art Brut jelen esetben nem a Jean Dubuffet nevéhez köthető képzőművészeti irányzatot jelöli, hanem egy 2003-ban alakult, mindeddig három erős és sikeres lemezt a magáénak tudó angol rockzenekart. Az artpunk dandy kinézetű Eddie Argos és társai szabadon értelmezik a zenekarosdit: az Art Brut nem hagyományos értelemben vett zenekar, inkább olyan, mint egy radikális, játékos művészcsoport. A magát egy percig sem komolyan vevő, mégis hitelesen működő szabadcsapat szövegei viccesek és menők, ennek alátámasztására elég meghallgatni a legismertebb számaikat (Form The Band, Emily Kane, My Little Brother, Bad Weekend, Good weekend). A Volt Fesztiválon minden bizonynyal bebizonyítják, hogy élőben is magával ragadóan szellemesek és szórakoztatóak. A zenekar énekesét és meghatározó arcát, a képünkön középen ácsorgó Eddie Argost Chicagóban értük el telefonon.

Az Art Brut jelen esetben nem a Jean Dubuffet nevéhez köthető képzőművészeti irányzatot jelöli, hanem egy 2003-ban alakult, mindeddig három erős és sikeres lemezt a magáénak tudó angol rockzenekart. Az artpunk dandy kinézetű Eddie Argos és társai szabadon értelmezik a zenekarosdit: az Art Brut nem hagyományos értelemben vett zenekar, inkább olyan, mint egy radikális, játékos művészcsoport. A magát egy percig sem komolyan vevő, mégis hitelesen működő szabadcsapat szövegei viccesek és menők, ennek alátámasztására elég meghallgatni a legismertebb számaikat (Form The Band, Emily Kane, My Little Brother, Bad Weekend, Good weekend). A Volt Fesztiválon minden bizonynyal bebizonyítják, hogy élőben is magával ragadóan szellemesek és szórakoztatóak. A zenekar énekesét és meghatározó arcát, a képünkön középen ácsorgó Eddie Argost Chicagóban értük el telefonon.

*

Magyar Narancs: A fesztiválon egy napon játszotok Marilyn Mansonnal, így Sopronban aktuális és vicces értelmet nyer majd az új lemezetek címe (Art Brut vs. Satan). Megnézed majd a koncertjét?

Eddie Argos: Persze, remélem, tudunk majd maradni, hogy megnézzük őt. Biztosan szórakoztató lesz.

MN: Talán erőltetett a párhuzam, de voltaképp az Art Brut is azt csinálja, mint ő, csak más előjellel.

EA: Igen, csak mi nem vesszük annyira komolyan magunkat. Persze szerepet játszunk mi is, csak a számaink sokkal közelebb állnak a hétköznapi élethez, az egyszerű dolgokhoz. A My Little Brother című számunkat például tényleg az öcsémről írtam, de azért, mert már erősen aggódtam miatta. 22 éves korában elkezdett Libertines-koncertekre járni, meg piros bőrdzsekit hordani, folyamatosan ivott. Egy ideig nálam lakott, és akkor írtam róla ezt a számot, ami arról szól, hogy az öcsém hogyan fedezte fel a rock 'n' rollt. Nagyon utálta azt a számot. Ezek nagyon egyszerű dolgok, de hát erről szól a popzene, nem? Végül is minden popzene, ami népszerű, sokan hallgatják, és ha úgy nézzük, Marilyn Manson is az. Elég nehéz meghúzni a határvonalat a popzene és más műfajok között. Nem is nagyon érdemes erőlködni, hogy definiálva legyen az Art Brut zenéje, mert szerintem önmagáért beszél.

MN: Most az Egyesült Államokban turnéztok. Máshogy fogadják ott a zenekart, mint a hazai pályán, Angliában?

EA: Már többször turnéztunk Amerikában, és most már eljutottunk oda, hogy ezerfős kapacitású helyeken játszunk. A legnagyobb különbség az, hogy az angol közönség kicsit ironikusabb, és így jobban veszi a lapot. Beszólogatnak koncerteken meg hasonlók. Az amerikai arcok pedig azért jönnek el, mert látni akarnak minket, tetszik nekik a zenénk, de mondjuk az, aki nem szeret minket, eleve nem jön el a bulinkra. Ez otthon nem így van.

MN: Értik a sajátos brit humorodat az amerikaiak?

EA: Nagyjából igen. Csak néha kicsit túllövök a célon, és olyankor nem értik, hogy mi van. New Yorkban például kijelentettem a színpadon, hogy utálom a Strokest, persze csak viccből. Mindenki pfujolt, én meg jót röhögtem az egészen.

MN: Az irónia az Art Brut tán legfontosabb vonása. Nem volt veled olyan, hogy valamit komolyan akartál mondani, és a közönség arra is azt hitte, hogy csak ironizálsz?

EA: De, ez gyakran előfordul. Ez van, az irónia ilyen, fel kell vállalni ezt, ha már ilyen hozzáállással csináljuk a zenekarosdit. Azért nem kell félreérteni: mi egy "rendes", működő zenekar vagyunk, csak éppen másmilyen módon gondolkodunk az egész popcirkuszról. Nem a megszokott, jól bevált sémákat követjük. Ettől függetlenül persze nem vagyunk vicc- vagy paródiazenekar. Sokkal inkább önmagunkat adjuk, mint más zenekarok.

MN: Az új lemez producere Frank Black volt, a Pixies gitáros-énekese. Mit tett ő hozzá a lemezhez?

EA: Sokkal nyersebb, élőbb hangzása lett. Egyszerű és azonnal működő punklemezt akartunk írni, és vele ezt nagyszerűen sikerült megoldani. Az volt a terv, hogy direkt, koszos számok szülessenek. Így is vettük fel a dalokat, élőben, egyszerre. Frank Black sokat segített ebben - ő már a Pixies-lemezeken is így dolgozott. Már korábban játszottunk vele egyszer, szóval amikor azon agyaltunk, hogy ki legyen a producer, egyből ő jutott eszünkbe. Szerencsére azonnal igent mondott, sőt azt is mondta, hogy a most létező zenekarok közül az Art Brut az egyik legjobb. Az egyik legjobb, érted? Ha ezt mondja rád Frank Black, azért az elég zseniális.

MN: Van egy dal az új albumon DC Comics and Chocolate Milkshake címmel. Ez volna szerinted az élet értelme?

EA: Valami ilyesmi, igen! Megveszek a DC-képregényekért! Egyszerűen nincs is annál jobb, mint ezeket a füzeteket olvasni és gyűjteni. 10 éves koromban kezdtem Batmannel és Pókemberrel, és azóta sem csökkent a rajongásom. Régebben azt gondoltam, hogy a képregények csak gyerekeknek valók, és majd kinövök belőle, de ha elmélyülsz a Batmanben, hamar rájössz, hogy ezt felnőttként is simán lehet olvasni. A kedvenc képregényem most a Green Lantern, de nemrég rákattantam a Marvelnél megjelenő Captain America-sorozatra is.

MN: Mit szóltál ahhoz, hogy alakult a Facebookon egy csoport, amely amellett kampányol, hogy Glam Chops nevű zenekaroddal te képviseld a 2010-es Eurovíziós Dalfesztiválon Nagy-Britanniát?

EA: Igen, láttam az online kampányt. Az a vicces, hogy nem is az anyám vagy valamelyik Glam Chops-tag csinálta. Mindenesetre nagyon vicces lenne, simán bevállalnám, imádom az Eurovízióst! Biztos, hogy nagyon jól szórakoznék a többi fellépőn.

MN: Ha már szóba került a Glam Chops: mi a helyzet az egyéb projektjeiddel?

EA: Nemrég csináltunk egy zenekart Everybody Was In The French Resistance Now néven, ezt Dyan Valdesszel, a Blood Arm bájos énekesnőjével alapítottuk. Van még pár banda, amiben benne vagyok: az Art Goblins, amit Keith TOTP barátommal csinálunk; ő benne van az alkalmilag koncertező The English Travelling Wilburys nevű bandámban is. Persze az Art Brut az első és legfontosabb. A többi zenekar afféle hobbiszinten működik, akkor foglalkozunk vele, ha van időnk, és össze tudjuk egyeztetni a próbákat és a koncertezést. Az a jó, ha minél több zenekar megy párhuzamosan, mert így nem lehet megunni egyiket sem.

MN: Mit hallgattok mostanában a turnébuszban?

EA: Sok mindent, de az aktuális nagy kedvencünk a Supergrass! Az I Should Coco zseniális lemez!

Az Art Brut a Samsung Mobile Aréna színpadán július 4-én, 20.30-kor lép fel. Az interjú megszervezéséért a Neon Music Hungaryt illeti köszönet.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."