Képzőművészet - Habkönnyű aktivizmus - Anna Toth kiállítása a Millenárison

Zene

A Fogadó épületének padlásán látható kiállításnak már a címe is ("Egy elragadó világ") idegesítően nagyképű (vagy inkább idealistán naiv?), még akkor is, ha az idézőjel használata akár iróniát is takarhat. A padlás egyik termét egészen beborító installációt, ezt a szemétdomborzati tér-képet a dél-francia Baszkföldön élő Anna Toth magyarországi, képző- és iparművész szakos fiatal művészek és gimnazisták segítségével építette fel, a másik teremben UV fénnyel megvilágított, itt-ott világító festékkel megfestett (ezért aztán szépen foszforeszkáló és csillogó-villogó) munkák, műanyag edénykékből és kupakokból épített katonák és különféle harcosok meg sajnos igen gyenge festmények láthatóak. Dékei Kriszta

A Fogadó épületének padlásán látható kiállításnak már a címe is ("Egy elragadó világ") idegesítően nagyképű (vagy inkább idealistán naiv?), még akkor is, ha az idézőjel használata akár iróniát is takarhat. A padlás egyik termét egészen beborító installációt, ezt a szemétdomborzati tér-képet a dél-francia Baszkföldön élő Anna Toth magyarországi, képző- és iparművész szakos fiatal művészek és gimnazisták segítségével építette fel, a másik teremben UV fénnyel megvilágított, itt-ott világító festékkel megfestett (ezért aztán szépen foszforeszkáló és csillogó-villogó) munkák, műanyag edénykékből és kupakokból épített katonák és különféle harcosok meg sajnos igen gyenge festmények láthatóak.

Toth nagy lelkesedéssel fogadott alkotása szinte feledteti, hogy a művészi/pedagógiai célú recycling nálunk sem ismeretlen. Magyarországon számos csoport és egyesület (például Recycle Mission Hungary, Cellux csoport, Hints, Retextil) készít hulladékból használati és iparművészeti tárgyakat (bútorokat, noteszokat, ékszereket, táskákat) és tart ismeretterjesztő céllal gyerekeknek kreatív foglalkozásokat - akár iskolákban is (lásd: Nincs szemét, Magyar Narancs, 2007. november 29.). Az egész világon jelen lévő

hulladékművészet

(trash art, junk art) elterjedése manapság a dizájnban a legszembetűnőbb, s a kreatív megoldásokra sem lehet panaszkodni. Görgős bevásárlókosárból szék, félbevágott kádból kanapé, CD-kből nyugágy, biciklikerékből asztal, vasalóból lámpa készülhet. Az újrahasznosított hulladék alkalmazása mára már szinte divatosnak tekinthető: lehet festmény hordozója (tojástartó, összelapított fémdoboz), de szobrok alapanyaga is. Ilyen HA. Shult ezer, életnagyságú, préselt fémdobozokból és számítógép-alkatrészekből készült "katonája" (Trash People) - melyek felbukkantak New York köztereitől Párizson át Londonig, és (stílszerűen) a kínai nagy falon is - vagy Tim Noble és Sue Webster hiperrealista árnyékművei, melyekben a megvilágított szeméthalom mögött, a falon kirajzolódó árnyékok például pisilő férfit vagy italozó párt "varázsolnak" a hüledező néző szeme elé.

A szemét (úgy is, mint használaton kívül helyezett, kidobásra ítélt tárgy) megjelenése, újrafelhasználása a művészetben (azaz ready made-ként történő reaktiválása) Duchamp nevéhez köthető - de a fejtetőre állított és álnévvel szignált piszoárt először még a dadaisták is túl erősnek érezték, és "kicenzúrázták" kiállításukról. A hétköznapi tárgyak, "nemtelen" anyagok a huszadik század második felében aztán sorra bukkantak fel a képzőművészetben - elsősorban persze nem ökológiai szempontok miatt, hanem többek közt egyfajta állásfoglalásként a művészet és az élet viszonyával és a fogyasztó társadalom problémáival kapcsolatban. Jean Tinguely kinetikus szobrai, Arman házi szemetet plexiüvegbe öntő sorozatai, César laposra nyomott autókarosszériái, Tony Cragg műanyag roncsokból készült falképei, Daniel Spoerri rögzített ételmaradványai vagy az arte povera (szegény művészet) képviselőinek néhány munkája - a felsorolás a végtelenségig folytatható.

Toth installációjának két határozott és felismerhető előképe van: Jean Dubuffet Jardin d'email című installációja a hollandiai Kröller Müller Múzeum kertjében (1974) és Niki de Saint Phalle 1978-tól épülő Tarot kertje Olaszországban. Ez utóbbi művész hatása Anna Toth figuráira letagadhatatlan; az installáció hatalmas, egymásba fonódó nőalakpárja a Nanák egyenes ági leszármazottja. (Mellesleg Saint Phalle 1967 előtt leginkább különféle, összeragasztott hulladékból készítette műveit.)

Nem mintha nem lenne szórakoztató ebben a hullámzó varázsvilágban járkálni. A fehér és fekete csíkokkal tagolt, hatalmasra püffedt alakzatok (óceánjáró és vasalóforma, barlang és csúszda), az ikonográfiailag terhelt motívumok (kígyó és gömb), az átváltozott sporteszközök (szörf- és gördeszka) és a labirintusszerű útvesztőkben váratlanul felbukkanó szobrocskák egyszerre kínálnak pszichedelikus és játékos élményt, miközben nem rejtik el, hogy alapanyaguk csakis szemét (cigisdoboz, papírhulladék, műanyag flakon, fémdoboz, DVD). Mindehhez Nicolas Russell és Csapó József "talált és megtalált felvételekből" összeálló, kellemes zenei válogatása kapcsolódik. Az installáció játékos hangulata sem feledteti azonban, hogy a kompozíció erősen széttartó, és gyakran találkozunk didaktikus megoldásokkal - például egy, a műbe applikált hűtőszekrény ajtaját kinyitva egy zsinóron lógó földgömb látható, továbbá igen sok műdarabon visszaköszön ugyanaz a motívum, az egymásba préselődő, színes alakokból összeálló tömeg.

Az "elragadó világ" egytonnányi hulladékból épült fel, és szándéka szerint azt az (egyébként igen fontos) kérdést feszegeti, hogy

milyen lesz a Föld jövője,

ha lakói már most belefulladnak saját szemetükbe. Nem mindenki élhet azonban azzal a lehetőséggel, hogy hulladékból óriási installációt készít egy kiállítótérben, továbbá a lakásunkban elhelyezett, műanyag flakonból magunk készítette nipp állatok száma sem nőhet a végtelenségig. A megállíthatatlannak tűnő ökológiai összeomlás problémájára a kiállítás egyéb, határozott és aktivista megoldást nem kínál fel. (Ahol például ez a kérdés fel sem merül, mert 90 százalék felett van az újrahasznosított szemét aránya, az a mélyszegénységtől sújtott Kairó, de ott 600 ezer ember a szeméttelepen és a szeméttelepből él - nyilván nem ebbe az irányba szeretnénk elmozdulni.)

Az átesztétizált álmegoldások ellenére bátran ajánlható e kiállítás mindazon kisgyerekes szülőknek, akiknek fontos, hogy gyermekük kreatív és környezettudatos legyen. Mellesleg mindkét tulajdonság szükséges ahhoz, hogy a "jövő nemzedéke" képes legyen radikálisan megoldani a környezetszennyezés eleddig elmismásolt problémáját.

Millenáris, Fogadó - Padlás. Nyitva: szeptember 10-ig, hétfő kivételével naponta 11-19 között.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.