Képzõmûvészet: A klasszikus (Tony Cragg kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. október 7.

Zene

Korunk egyik legismertebb és legjelentõsebb szobrásza, a Németországban élõ angol Tony Cragg idõrõl idõre felbukkan munkáival a Knoll Galériában, hol a bécsi, hol a budapesti filiáléban. Most éppen itt van, négy mûvel, melyek két tényt reprezentálnak és illusztrálnak egyszerre: az idén ötvenöt éves Cragg lassan, de rendkívüli következetességgel alakuló pályáján új anyag és formálásmód tûnt fel, másrészt - az elmúlt húsz-huszonöt év mûvészettörténetének tükrében keletkezett látszat ellenére - még sincs vége a szobrászatnak, vagy ha igen, ha mégis, akkor még piheg egy-két érdemlegeset.

Korunk egyik legismertebb és legjelentősebb szobrásza, a Németországban élő angol Tony Cragg időről időre felbukkan munkáival a Knoll Galériában, hol a bécsi, hol a budapesti filiáléban. Most éppen itt van, négy művel, melyek két tényt reprezentálnak és illusztrálnak egyszerre: az idén ötvenöt éves Cragg lassan, de rendkívüli következetességgel alakuló pályáján új anyag és formálásmód tűnt fel, másrészt - az elmúlt húsz-huszonöt év művészettörténetének tükrében keletkezett látszat ellenére - még sincs vége a szobrászatnak, vagy ha igen, ha mégis, akkor még piheg egy-két érdemlegeset.

Cragg évtizedek óta szorgosan dolgozik egy egyszerűnek tetsző, ám bonyolultnak tudott szintézisen: a 20. század szobrászati eredményeit igyekszik ötvözni egy ugyancsak szobrászati, tehát nem verbális és nem festői eszközökkel megfogalmazott, ám a hagyományokat mégiscsak meghaladó, a modernizmustól és a posztmoderntől is eltérő vagy eloldalazó kifejezési módszerrel, melynek alapja mindenképpen a klasszikus körplasztika. Egy nem túl hosszú, de őt a nyolcvanas években híressé tevő periódus után, aminek a tapasztalatai révén a műanyag (mint matéria) és az efemer vizuális morzsák (mint ornamentalizálható téma) iránti érdeklődése élénk és hasznosítható maradt, nemes anyagokból,

főként bronzból

formált kör- és gömbszeletek forgatására alapuló munkákat. Ezek falai, felületei gyakran fogad-tak magukra vagy "viseltek el" popos-posztmodern-neopopos mintázatokat; játékok, vásári holmik vagy feliratok nyomait, míg máskor éppen ellenkezőleg, klasszicizálóan hűvös és perfekt téri idomok gyanánt az érinthetetlenséget sugallták.

Cragg tagadhatatlan virtuozitással és intelligenciával egyszerre merített a brit szobrászati tradíció, az olasz futurizmus és a francia nouveau réalisme készleteiből: munkáin éppúgy felismerhető Jacob Epstein vagy Louise Nevelson, Mino Rosso vagy Giacomo Balla, César vagy Arman hatása, mint az angol és az amerikai pop- art campjének beszüremlése. Szelleme és keze ügyes és okos járásának hála mindez harmonikus egységbe olvad, és új minőséget szül, bár azt hozzá kell tennünk, hogy az általa felhasznált történeti elemek a legkevésbé sincsenek egymással ellentétben, és soha nem is voltak, már születésük idején sem. Vagyis: Cragg - nagyon okosan - nem a posztmodernista idéző-technika szétverő, dekonstruáló metafizikáját alkalmazta és használja most sem, hanem egy sajátos, régi-új, evolucionista szemlélet birtokában dolgozik.

Van ennek valami különös, mondhatnánk humoros varázsa is, ami most a Knollnál könnyen megtapasztalható. Vagyis inkább a brit understatment vizuális, képrejtvényszerű megnyilatkozásának lehetünk tanúi, ha egy óvatlan pillanatban, dacolva a veszéllyel, megkocogtatjuk az egyik, színével riasztó együgyűséget árasztó angolvörös műanyag festékkel bevont, ám gazdagon megmunkált felületével szikár eszességet sugárzó szobrot, s kihallhatjuk, hogy a hályogos-matt felület alól a bronz fényes zengése szól vissza.

A meghívón és a sajtóanyagban közöltek szerint Tony Cragg érdeklődése "kezdettől fogva olyan képek és tárgyak létrehozására irányul, amelyek sem természetes, sem mesterséges környezetünkben nem léteznek, s amelyek a világgal és saját létezésemmel kapcsolatos információk és érzések visszatükrözésére és továbbadására képesek". Gondolom, ezzel majdnem minden művész így van, legfeljebb az érdeklődés vizuális megfogalmazásának minősége variálódik. Cragg most kiállított munkáinak legérdekesebbje mindenesetre azt bizonyítja, hogy a mester keze nagyobb érzékkel bír a tételek kifejtésének és ábrázolásának ügyében, mint verbalitása. Sok tucat palackból összerótt,

szellemes és nagyvonalú

műve, kiállításának legújabb és legjobb darabja - ugyancsak szintézisként - Duchamp palackszárítójának kontrapunktja. A gondosan megtervezett és megépített konstrukció a pozitív térkitöltés persziflázsaként a negatív formálásból, a tér-nélküliségből, a palackba zárt szellem szellemességével küld - akarva-akaratlanul is - üzenetet egyrészt magának a szobrászatnak, s elsősorban a nagy angol hagyománynak (Henry Moornak vagy Barbara Hepworthnek a negatív formákra válaszként), másrészt a művészetet féltő kultúrpesszimistáknak, képrejtvény gyanánt.

Hajdu István

Knoll Galéria, december 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.