Képzõmûvészet: A klasszikus (Tony Cragg kiállítása)

  • Hajdu István
  • 2004. október 7.

Zene

Korunk egyik legismertebb és legjelentõsebb szobrásza, a Németországban élõ angol Tony Cragg idõrõl idõre felbukkan munkáival a Knoll Galériában, hol a bécsi, hol a budapesti filiáléban. Most éppen itt van, négy mûvel, melyek két tényt reprezentálnak és illusztrálnak egyszerre: az idén ötvenöt éves Cragg lassan, de rendkívüli következetességgel alakuló pályáján új anyag és formálásmód tûnt fel, másrészt - az elmúlt húsz-huszonöt év mûvészettörténetének tükrében keletkezett látszat ellenére - még sincs vége a szobrászatnak, vagy ha igen, ha mégis, akkor még piheg egy-két érdemlegeset.

Korunk egyik legismertebb és legjelentősebb szobrásza, a Németországban élő angol Tony Cragg időről időre felbukkan munkáival a Knoll Galériában, hol a bécsi, hol a budapesti filiáléban. Most éppen itt van, négy művel, melyek két tényt reprezentálnak és illusztrálnak egyszerre: az idén ötvenöt éves Cragg lassan, de rendkívüli következetességgel alakuló pályáján új anyag és formálásmód tűnt fel, másrészt - az elmúlt húsz-huszonöt év művészettörténetének tükrében keletkezett látszat ellenére - még sincs vége a szobrászatnak, vagy ha igen, ha mégis, akkor még piheg egy-két érdemlegeset.

Cragg évtizedek óta szorgosan dolgozik egy egyszerűnek tetsző, ám bonyolultnak tudott szintézisen: a 20. század szobrászati eredményeit igyekszik ötvözni egy ugyancsak szobrászati, tehát nem verbális és nem festői eszközökkel megfogalmazott, ám a hagyományokat mégiscsak meghaladó, a modernizmustól és a posztmoderntől is eltérő vagy eloldalazó kifejezési módszerrel, melynek alapja mindenképpen a klasszikus körplasztika. Egy nem túl hosszú, de őt a nyolcvanas években híressé tevő periódus után, aminek a tapasztalatai révén a műanyag (mint matéria) és az efemer vizuális morzsák (mint ornamentalizálható téma) iránti érdeklődése élénk és hasznosítható maradt, nemes anyagokból,

főként bronzból

formált kör- és gömbszeletek forgatására alapuló munkákat. Ezek falai, felületei gyakran fogad-tak magukra vagy "viseltek el" popos-posztmodern-neopopos mintázatokat; játékok, vásári holmik vagy feliratok nyomait, míg máskor éppen ellenkezőleg, klasszicizálóan hűvös és perfekt téri idomok gyanánt az érinthetetlenséget sugallták.

Cragg tagadhatatlan virtuozitással és intelligenciával egyszerre merített a brit szobrászati tradíció, az olasz futurizmus és a francia nouveau réalisme készleteiből: munkáin éppúgy felismerhető Jacob Epstein vagy Louise Nevelson, Mino Rosso vagy Giacomo Balla, César vagy Arman hatása, mint az angol és az amerikai pop- art campjének beszüremlése. Szelleme és keze ügyes és okos járásának hála mindez harmonikus egységbe olvad, és új minőséget szül, bár azt hozzá kell tennünk, hogy az általa felhasznált történeti elemek a legkevésbé sincsenek egymással ellentétben, és soha nem is voltak, már születésük idején sem. Vagyis: Cragg - nagyon okosan - nem a posztmodernista idéző-technika szétverő, dekonstruáló metafizikáját alkalmazta és használja most sem, hanem egy sajátos, régi-új, evolucionista szemlélet birtokában dolgozik.

Van ennek valami különös, mondhatnánk humoros varázsa is, ami most a Knollnál könnyen megtapasztalható. Vagyis inkább a brit understatment vizuális, képrejtvényszerű megnyilatkozásának lehetünk tanúi, ha egy óvatlan pillanatban, dacolva a veszéllyel, megkocogtatjuk az egyik, színével riasztó együgyűséget árasztó angolvörös műanyag festékkel bevont, ám gazdagon megmunkált felületével szikár eszességet sugárzó szobrot, s kihallhatjuk, hogy a hályogos-matt felület alól a bronz fényes zengése szól vissza.

A meghívón és a sajtóanyagban közöltek szerint Tony Cragg érdeklődése "kezdettől fogva olyan képek és tárgyak létrehozására irányul, amelyek sem természetes, sem mesterséges környezetünkben nem léteznek, s amelyek a világgal és saját létezésemmel kapcsolatos információk és érzések visszatükrözésére és továbbadására képesek". Gondolom, ezzel majdnem minden művész így van, legfeljebb az érdeklődés vizuális megfogalmazásának minősége variálódik. Cragg most kiállított munkáinak legérdekesebbje mindenesetre azt bizonyítja, hogy a mester keze nagyobb érzékkel bír a tételek kifejtésének és ábrázolásának ügyében, mint verbalitása. Sok tucat palackból összerótt,

szellemes és nagyvonalú

műve, kiállításának legújabb és legjobb darabja - ugyancsak szintézisként - Duchamp palackszárítójának kontrapunktja. A gondosan megtervezett és megépített konstrukció a pozitív térkitöltés persziflázsaként a negatív formálásból, a tér-nélküliségből, a palackba zárt szellem szellemességével küld - akarva-akaratlanul is - üzenetet egyrészt magának a szobrászatnak, s elsősorban a nagy angol hagyománynak (Henry Moornak vagy Barbara Hepworthnek a negatív formákra válaszként), másrészt a művészetet féltő kultúrpesszimistáknak, képrejtvény gyanánt.

Hajdu István

Knoll Galéria, december 4-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.