mi a kotta?

Kézzel-lábbal kalimpált

  • mi a kotta
  • 2016. július 23.

Zene

„Ifjúságunk elszállt, de még mindig az egész világot jelentjük egymás számára, és mély együttérzéssel szemléljük az emberi bábokat, amint futkosnak fel s alá, másznak, visszacsúsznak, rejtekeznek és újra előjönnek, s mind igyekeznek e társadalmi maszkabál leg­előkelőbb helyeire vagy első sorába jutni… Amíg Isten jó egészségben hagy bennünket, egyszerű, szerény örömeink és vágyaink derűvel és vigasszal töltenek el még öreg korunkban is; szeretetünk és jellemünk, mely oly jól illik egymáshoz, nem engedi közénk azokat a gyakori és keserű viszálykodásokat, amelyek csökkentik a szerelmet és végül minden illúziót lerombolnak.” Így írt férjének Signora Verdi akkoriban, amikor életének párja épp a Traviata bemutatójára készült. A tévedt nő története, ha jobban belegondolunk, közelről érinthette Giuseppina Strepponit, hiszen az egykori operadíva három – házasságon kívül fogant – gyermek világra hozatalát követően ért révbe Verdi oldalán. Hogy a kettejük kapcsolatát csak nagysokára törvényesítő zeneszerző gondolt-e erre a párhuzamra, az persze nem állítható bizonyossággal, ám hogy fontos volt számára a Traviata, az kétségtelen. Hiába volt sikertelen az 1853-as velencei ősbemutató, Verdi kitartott. „Hogy az én hibám-e, vagy a művészeké – az idő fogja eldönteni” – fogalmazott, s egy évvel később, ugyanúgy a lagúnák városában csak diadalra vitte Traviatáját.

Az önfeláldozása révén megdicsőülő kokott története most pénteken és vasárnap a Margitszigeten jut újra elénk: Anger Ferenc rendezésében, Héja Domonkos vezényletével, s ami tán még fontosabb, Miklósa Erikával a főszerepben (június 24. és 26., nyolc óra).

„Több héttel a Bülow házaspár megérkezése után a tanú férje (Herr Franz Mrazek) a következőket észlelte. Frau Cosima Bülow átment Wagnerhez a hálószobájába. Valamivel később Hans von Bülow is be akart menni a hálószobába, de az ajtó el volt torlaszolva. Nyilvánvalóan tudta, hogy a felesége bent van Wagnerrel. Bülow nyugodtan visszament a saját hálószobájába, ott azonban elveszítette az önuralmát. A földre vetette magát, kalimpált a kezével és a lábával. Herr Mrazek azonnal értesítette a történtekről a feleségét, aki odalent tevékenykedett. Mrazekék úgy vélték, vihar van a levegőben, de a résztvevők maximálisan uralkodtak magukon, és látszólag nem történt semmi. A Bülow házaspár továbbra is közös hálószobában lakott.” Ez a perbeli tanúvallomás már egy másik nagy zeneszerzői frigynek, azaz Richard Wagnernek és az ő Cosimájának a történetét idézi az 1860-as évek közepéről, amikor Liszt Ferenc lánya még valaki másnak a felesége volt – de már Wagnernek szült gyermekeket. Ez a valaki más a nagy zongorista és karmester, és még nagyobb Wagner-tisztelő, Hans von Bülow volt, aki még a Cosima–Wagner viszony nyilvánossá válása után is becsülettel elvezényelte 1868-ban A nürnbergi mesterdalnokok müncheni ősbemutatóját.

Pénteken és vasárnap a Mesterdalnokok két előadásával zárulnak az idei Budapesti Wagner-napok (Nemzeti Hangversenyterem, június 24. és 26., négy óra). A három évvel ezelőtti bemutató két hőse, a suszterpoétát éneklő James Rutherford és a szőrszálhasogató városi írnokot frenetikusan alakító Bo Skovhus (képünkön) ezúttal is itt lesz majd, Évát most is a cserfes Annette Dasch fogja énekelni. S mondjuk-e, hogy Fischer Ádám lesz a karmester?

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.