mi a kotta?

Kézzel-lábbal kalimpált

  • mi a kotta
  • 2016. július 23.

Zene

„Ifjúságunk elszállt, de még mindig az egész világot jelentjük egymás számára, és mély együttérzéssel szemléljük az emberi bábokat, amint futkosnak fel s alá, másznak, visszacsúsznak, rejtekeznek és újra előjönnek, s mind igyekeznek e társadalmi maszkabál leg­előkelőbb helyeire vagy első sorába jutni… Amíg Isten jó egészségben hagy bennünket, egyszerű, szerény örömeink és vágyaink derűvel és vigasszal töltenek el még öreg korunkban is; szeretetünk és jellemünk, mely oly jól illik egymáshoz, nem engedi közénk azokat a gyakori és keserű viszálykodásokat, amelyek csökkentik a szerelmet és végül minden illúziót lerombolnak.” Így írt férjének Signora Verdi akkoriban, amikor életének párja épp a Traviata bemutatójára készült. A tévedt nő története, ha jobban belegondolunk, közelről érinthette Giuseppina Strepponit, hiszen az egykori operadíva három – házasságon kívül fogant – gyermek világra hozatalát követően ért révbe Verdi oldalán. Hogy a kettejük kapcsolatát csak nagysokára törvényesítő zeneszerző gondolt-e erre a párhuzamra, az persze nem állítható bizonyossággal, ám hogy fontos volt számára a Traviata, az kétségtelen. Hiába volt sikertelen az 1853-as velencei ősbemutató, Verdi kitartott. „Hogy az én hibám-e, vagy a művészeké – az idő fogja eldönteni” – fogalmazott, s egy évvel később, ugyanúgy a lagúnák városában csak diadalra vitte Traviatáját.

Az önfeláldozása révén megdicsőülő kokott története most pénteken és vasárnap a Margitszigeten jut újra elénk: Anger Ferenc rendezésében, Héja Domonkos vezényletével, s ami tán még fontosabb, Miklósa Erikával a főszerepben (június 24. és 26., nyolc óra).

„Több héttel a Bülow házaspár megérkezése után a tanú férje (Herr Franz Mrazek) a következőket észlelte. Frau Cosima Bülow átment Wagnerhez a hálószobájába. Valamivel később Hans von Bülow is be akart menni a hálószobába, de az ajtó el volt torlaszolva. Nyilvánvalóan tudta, hogy a felesége bent van Wagnerrel. Bülow nyugodtan visszament a saját hálószobájába, ott azonban elveszítette az önuralmát. A földre vetette magát, kalimpált a kezével és a lábával. Herr Mrazek azonnal értesítette a történtekről a feleségét, aki odalent tevékenykedett. Mrazekék úgy vélték, vihar van a levegőben, de a résztvevők maximálisan uralkodtak magukon, és látszólag nem történt semmi. A Bülow házaspár továbbra is közös hálószobában lakott.” Ez a perbeli tanúvallomás már egy másik nagy zeneszerzői frigynek, azaz Richard Wagnernek és az ő Cosimájának a történetét idézi az 1860-as évek közepéről, amikor Liszt Ferenc lánya még valaki másnak a felesége volt – de már Wagnernek szült gyermekeket. Ez a valaki más a nagy zongorista és karmester, és még nagyobb Wagner-tisztelő, Hans von Bülow volt, aki még a Cosima–Wagner viszony nyilvánossá válása után is becsülettel elvezényelte 1868-ban A nürnbergi mesterdalnokok müncheni ősbemutatóját.

Pénteken és vasárnap a Mesterdalnokok két előadásával zárulnak az idei Budapesti Wagner-napok (Nemzeti Hangversenyterem, június 24. és 26., négy óra). A három évvel ezelőtti bemutató két hőse, a suszterpoétát éneklő James Rutherford és a szőrszálhasogató városi írnokot frenetikusan alakító Bo Skovhus (képünkön) ezúttal is itt lesz majd, Évát most is a cserfes Annette Dasch fogja énekelni. S mondjuk-e, hogy Fischer Ádám lesz a karmester?

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.