mi a kotta?

Kézzel-lábbal kalimpált

  • mi a kotta
  • 2016. július 23.

Zene

„Ifjúságunk elszállt, de még mindig az egész világot jelentjük egymás számára, és mély együttérzéssel szemléljük az emberi bábokat, amint futkosnak fel s alá, másznak, visszacsúsznak, rejtekeznek és újra előjönnek, s mind igyekeznek e társadalmi maszkabál leg­előkelőbb helyeire vagy első sorába jutni… Amíg Isten jó egészségben hagy bennünket, egyszerű, szerény örömeink és vágyaink derűvel és vigasszal töltenek el még öreg korunkban is; szeretetünk és jellemünk, mely oly jól illik egymáshoz, nem engedi közénk azokat a gyakori és keserű viszálykodásokat, amelyek csökkentik a szerelmet és végül minden illúziót lerombolnak.” Így írt férjének Signora Verdi akkoriban, amikor életének párja épp a Traviata bemutatójára készült. A tévedt nő története, ha jobban belegondolunk, közelről érinthette Giuseppina Strepponit, hiszen az egykori operadíva három – házasságon kívül fogant – gyermek világra hozatalát követően ért révbe Verdi oldalán. Hogy a kettejük kapcsolatát csak nagysokára törvényesítő zeneszerző gondolt-e erre a párhuzamra, az persze nem állítható bizonyossággal, ám hogy fontos volt számára a Traviata, az kétségtelen. Hiába volt sikertelen az 1853-as velencei ősbemutató, Verdi kitartott. „Hogy az én hibám-e, vagy a művészeké – az idő fogja eldönteni” – fogalmazott, s egy évvel később, ugyanúgy a lagúnák városában csak diadalra vitte Traviatáját.

Az önfeláldozása révén megdicsőülő kokott története most pénteken és vasárnap a Margitszigeten jut újra elénk: Anger Ferenc rendezésében, Héja Domonkos vezényletével, s ami tán még fontosabb, Miklósa Erikával a főszerepben (június 24. és 26., nyolc óra).

„Több héttel a Bülow házaspár megérkezése után a tanú férje (Herr Franz Mrazek) a következőket észlelte. Frau Cosima Bülow átment Wagnerhez a hálószobájába. Valamivel később Hans von Bülow is be akart menni a hálószobába, de az ajtó el volt torlaszolva. Nyilvánvalóan tudta, hogy a felesége bent van Wagnerrel. Bülow nyugodtan visszament a saját hálószobájába, ott azonban elveszítette az önuralmát. A földre vetette magát, kalimpált a kezével és a lábával. Herr Mrazek azonnal értesítette a történtekről a feleségét, aki odalent tevékenykedett. Mrazekék úgy vélték, vihar van a levegőben, de a résztvevők maximálisan uralkodtak magukon, és látszólag nem történt semmi. A Bülow házaspár továbbra is közös hálószobában lakott.” Ez a perbeli tanúvallomás már egy másik nagy zeneszerzői frigynek, azaz Richard Wagnernek és az ő Cosimájának a történetét idézi az 1860-as évek közepéről, amikor Liszt Ferenc lánya még valaki másnak a felesége volt – de már Wagnernek szült gyermekeket. Ez a valaki más a nagy zongorista és karmester, és még nagyobb Wagner-tisztelő, Hans von Bülow volt, aki még a Cosima–Wagner viszony nyilvánossá válása után is becsülettel elvezényelte 1868-ban A nürnbergi mesterdalnokok müncheni ősbemutatóját.

Pénteken és vasárnap a Mesterdalnokok két előadásával zárulnak az idei Budapesti Wagner-napok (Nemzeti Hangversenyterem, június 24. és 26., négy óra). A három évvel ezelőtti bemutató két hőse, a suszterpoétát éneklő James Rutherford és a szőrszálhasogató városi írnokot frenetikusan alakító Bo Skovhus (képünkön) ezúttal is itt lesz majd, Évát most is a cserfes Annette Dasch fogja énekelni. S mondjuk-e, hogy Fischer Ádám lesz a karmester?

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.