mi a kotta?

Kézzel-lábbal kalimpált

  • mi a kotta
  • 2016. július 23.

Zene

„Ifjúságunk elszállt, de még mindig az egész világot jelentjük egymás számára, és mély együttérzéssel szemléljük az emberi bábokat, amint futkosnak fel s alá, másznak, visszacsúsznak, rejtekeznek és újra előjönnek, s mind igyekeznek e társadalmi maszkabál leg­előkelőbb helyeire vagy első sorába jutni… Amíg Isten jó egészségben hagy bennünket, egyszerű, szerény örömeink és vágyaink derűvel és vigasszal töltenek el még öreg korunkban is; szeretetünk és jellemünk, mely oly jól illik egymáshoz, nem engedi közénk azokat a gyakori és keserű viszálykodásokat, amelyek csökkentik a szerelmet és végül minden illúziót lerombolnak.” Így írt férjének Signora Verdi akkoriban, amikor életének párja épp a Traviata bemutatójára készült. A tévedt nő története, ha jobban belegondolunk, közelről érinthette Giuseppina Strepponit, hiszen az egykori operadíva három – házasságon kívül fogant – gyermek világra hozatalát követően ért révbe Verdi oldalán. Hogy a kettejük kapcsolatát csak nagysokára törvényesítő zeneszerző gondolt-e erre a párhuzamra, az persze nem állítható bizonyossággal, ám hogy fontos volt számára a Traviata, az kétségtelen. Hiába volt sikertelen az 1853-as velencei ősbemutató, Verdi kitartott. „Hogy az én hibám-e, vagy a művészeké – az idő fogja eldönteni” – fogalmazott, s egy évvel később, ugyanúgy a lagúnák városában csak diadalra vitte Traviatáját.

Az önfeláldozása révén megdicsőülő kokott története most pénteken és vasárnap a Margitszigeten jut újra elénk: Anger Ferenc rendezésében, Héja Domonkos vezényletével, s ami tán még fontosabb, Miklósa Erikával a főszerepben (június 24. és 26., nyolc óra).

„Több héttel a Bülow házaspár megérkezése után a tanú férje (Herr Franz Mrazek) a következőket észlelte. Frau Cosima Bülow átment Wagnerhez a hálószobájába. Valamivel később Hans von Bülow is be akart menni a hálószobába, de az ajtó el volt torlaszolva. Nyilvánvalóan tudta, hogy a felesége bent van Wagnerrel. Bülow nyugodtan visszament a saját hálószobájába, ott azonban elveszítette az önuralmát. A földre vetette magát, kalimpált a kezével és a lábával. Herr Mrazek azonnal értesítette a történtekről a feleségét, aki odalent tevékenykedett. Mrazekék úgy vélték, vihar van a levegőben, de a résztvevők maximálisan uralkodtak magukon, és látszólag nem történt semmi. A Bülow házaspár továbbra is közös hálószobában lakott.” Ez a perbeli tanúvallomás már egy másik nagy zeneszerzői frigynek, azaz Richard Wagnernek és az ő Cosimájának a történetét idézi az 1860-as évek közepéről, amikor Liszt Ferenc lánya még valaki másnak a felesége volt – de már Wagnernek szült gyermekeket. Ez a valaki más a nagy zongorista és karmester, és még nagyobb Wagner-tisztelő, Hans von Bülow volt, aki még a Cosima–Wagner viszony nyilvánossá válása után is becsülettel elvezényelte 1868-ban A nürnbergi mesterdalnokok müncheni ősbemutatóját.

Pénteken és vasárnap a Mesterdalnokok két előadásával zárulnak az idei Budapesti Wagner-napok (Nemzeti Hangversenyterem, június 24. és 26., négy óra). A három évvel ezelőtti bemutató két hőse, a suszterpoétát éneklő James Rutherford és a szőrszálhasogató városi írnokot frenetikusan alakító Bo Skovhus (képünkön) ezúttal is itt lesz majd, Évát most is a cserfes Annette Dasch fogja énekelni. S mondjuk-e, hogy Fischer Ádám lesz a karmester?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.