Kiállítás - A percepció megzavarása - Várnai Gyula: Systema Naturae

Zene

Várnai Gyula kiállításai és munkái szépek. Az öncélú gyönyörködést a művek látványában azonban felülírja az az igény, hogy mögéjük látva mintegy felfejtsük a posztkonceptuális alkotói "szándékot", s ezen felbuzdulva valamilyen, az adott művön kívüli valósághoz hurkoljuk az interpretációnkat. Dékei Kriszta

Várnai Gyula kiállításai és munkái szépek. Az öncélú gyönyörködést a művek látványában azonban felülírja az az igény, hogy mögéjük látva mintegy felfejtsük a posztkonceptuális alkotói "szándékot", s ezen felbuzdulva valamilyen, az adott művön kívüli valósághoz hurkoljuk az interpretációnkat.

Várnai gyakran él tudományos allúziókkal (pl. a "nagy bumm" defetisizálása, Heisenberg-idézetek használata, Bolyai János megidézése), humorosan/ironikusan kódolva a tudomány mindenhatóságával, az emberi megismerés határtalanságába vetett hittel kapcsolatos szkepszisét. Ebben az esetben a felvilágosodás tudományos elvei még inkább célkeresztbe kerülnek, hiszen az acb Galériában látható kiállítás már a címét is egy a botanikai, ásványtani és zoológiai ismereteket csoportosító, osztályokba soroló és rendszerező hatalmas munkától, Carl von Linné 1735-ben megjelent könyvétől kölcsönözte. A linnéi tudományos elvet követve Várnai három részre bontja a kiállítást: a megfigyelés, a regisztráció és a rendszerezés terepére.

A megismerés első fázisa a megfigyelés. A (szintén) Systema Naturae című installáció két elemből áll: egy furcsa, térbe lógatott, a nézők keltette apró légáramok miatt imbolygó "vetítővászonból", amely 830 darab kis- és nagyméretű, a néző felé nyitott gyufaskatulyából épül fel, s amelyre végtelenítve vetül rá a kék égen mozgó felhők képe, továbbá egy a fehér falra feketével felrajzolt felhőpiktogramból, mely e mögött a lepel mögött található. A "vetített valóság" megfigyelt képe mögött kel életre az elsődleges nézőpontból láthatatlan világ, mégpedig azáltal, hogy a néhány ponton átlyuggatott "gyufafüggönyön" keresztül áttörő fénypászmák időről időre megvilágítják a művi valóság (a rajz) néhány részletét. Amellett, hogy itt nyilvánvalóan a platóni barlanghasonlat fordul meg (árnyék helyett fény), s felülíródik az idea és látszat, eredeti és másolat viszonya, az installáció finoman rámutat a megismerés korlátaira, a percepció befolyásolhatóságára és az objektív tapasztalatszerzés lehetetlenségére.

A "regisztráció" termében elhelyezett fotók/fotóobjektek esetében Várnai azt az általános vélekedést teszi hiteltelenné, mely szerint a fénykép hűen leképezi/dokumentálja a valóságot. A Kifordított terek című fekete-fehér sorozat némelyik darabján a távolról szemlélt látvány közelebbről nézve illúziónak bizonyul (a tájképről kiderül, hogy egy szőrös kéz makrofotója), más esetben egyetlen objekten jelenik meg a "valóság" (cipőnyomok a hóban) negatív és pozitív képe. Várnai többszörös csapdát állít a befogadónak. Egyrészt megzavarja a percepciót: bár az emberi észlelés képes "összerántani", egy képként látni egy hat egységre szétbomló képet, mindez hiábavaló, ha a látvány értelmezhetetlen. Másrészt a valóságos mértani testeken vagy ezeknek a képtérben elhelyezett másain felismerhető, fotografikusan leképzett jelek/nyomok egy imaginárius valóságot hívnak elő - amelyet nem is olyan könnyű "megtapasztalni", hiszen a tökéletes látást elhomályosítják bizonyos szintén nehezen értelmezhető elemek (esőcseppek?, tükröződő felületek?).

A Bábeli könyvtár összefogó címmel megjelölt (azaz a rendszerezésnek, az osztályozásnak "szentelt") elsötétített terem a Várnai által olyannyira kedvelt hármasság fogalma köré rendeződik. A címadó mű két falra festett könyvespolcból és egy csigalépcső folyton mozgó, a képtérből néha kicsúszó, vetített képéből áll. A Borges művére s a könyvtár metaforikus szerepére többszörösen támaszkodó mű talán arra a tévképzetre utal, hogy az emberiség képes könyvekbe zárni, leírni és értelmezni, mintegy bekebelezni, saját képére formálni az univerzumot. A következő alkotáson egy vibráló, forgó makrokozmoszra, világegyetem-modellre emlékeztető szerkezet csillagképe vetül a falra "írt" rekesznyi alma fölé, lehetséges értelmezésként előhíva Isaac Newton almáját s a hulló gyümölcs okozta felfedezést, miszerint a földi tárgyakat és az égitesteket ugyanaz az erő, a gravitáció mozgatja - esetleg magára a kopernikuszi heliocentrikus világrendre is utalhat. Az állandóan változó, kristályos szerkezetű modell viszont azt is példázhatja, hogy az örök érvényűnek tekintett axiómákon és rendszereken kívül létezhetnek más típusú igazságok és kapcsolódási pontok is. Míg e speciális "térfüggönyök" a végtelen időben léteznek, a harmadik installáció éppenhogy a végesen zajló időt végteleníti és zavarja össze. A Napóra című munkán egy a falra rajzolt mély, "füles" fotel helyeződik a napóra álló pálcájának helyébe, a nap mozgását jelző árnyék azonban összevissza ugrál: felgyorsul, hosszan egy helyben áll, vagy éppen irányt változtat.

A megbokrosodó idő, a végtelenbe futó csigalépcső, a negatívba átforduló tér, az illékony, megfoghatatlan valóság képei arra figyelmeztetnek, hogy a racionalitáson túl létezhet egy másik világ, amely ott lapul minden igazi művészetben. Csak engedjük el magunkat, s hagyjuk, hogy biztosnak vélt észlelésünk összekuszálódjék!

acb Galéria, Budapest VI., Király u. 76., nyitva: február 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.