Kiállítás - A tömeg művésze - Fernando Botero

Zene

Botero azon művészek közé tartozik, akiket a kortárs művészettel hivatásszerűen foglalkozók (a műértők és szakmabeliek) hajlamosak lesajnálni. Míg korábban sajátos formanyelvét ("perverz és már az első látásra gusztustalan") vagy alakjainak megformálását kritizálták ("Mussolini és egy ostoba parasztlány frigyéből világra jött szörnyszülöttek"), a mára világhírű alkotót azért ítélik el, mert több mint ötven éve "ugyanazt" festi, ráadásul hihetetlen termelékenysége óhatatlanul lerontja műveinek színvonalát. De még ha elfogultak is vagyunk, mindenképpen megéri élőben megnézni a "kövér nők festőjeként" elhíresült, Kolumbiában született alkotó munkáit - a reprodukciók ugyanis távolról sem adják vissza képeinek sajátos világát.

Botero azon művészek közé tartozik, akiket a kortárs művészettel hivatásszerűen foglalkozók (a műértők és szakmabeliek) hajlamosak lesajnálni. Míg korábban sajátos formanyelvét ("perverz és már az első látásra gusztustalan") vagy alakjainak megformálását kritizálták ("Mussolini és egy ostoba parasztlány frigyéből világra jött szörnyszülöttek"), a mára világhírű alkotót azért ítélik el, mert több mint ötven éve "ugyanazt" festi, ráadásul hihetetlen termelékenysége óhatatlanul lerontja műveinek színvonalát. De még ha elfogultak is vagyunk, mindenképpen megéri élőben megnézni a "kövér nők festőjeként" elhíresült, Kolumbiában született alkotó munkáit - a reprodukciók ugyanis távolról sem adják vissza képeinek sajátos világát.

E világban kétségkívül az emberi figurák a legjellegzetesebbek, melyek azonban nem pusztán túlsúlyosak vagy dagadtak, inkább olyanok, mintha egy - a vidámparkbeli kísértetkastélyokból ismerős - torzító/nagyító tükörben látnánk a valóságot. Botero monumentalitás iránti érdeklődése már igen korán kialakult; mindössze 17 éves, amikor megjelenteti Picasso és a nonkomformitás a művészetben című cikkét, amelyben legfőképpen a Picasso műveiben megjelenő "érzéki és monumentális gigantomachiát" értékeli. (A cikk miatt kicsapják a középiskolából.) Alig tíz év alatt kialakítja egyéni kézjegyét, azt a fajta figuratív, "realista módon megjelenített nem realista valóságot", amelynek éppúgy része (a Picasso által is előszeretettel gyakorolt metódus), a művészettörténetben fontos műalkotások újrafestése, átértelmezése - egyik első ilyen művén a 12 éves Mona Lisa látható -, mint a tárgyak arányainak, a kompozíciós léptékeknek a megváltoztatása, az alakok deformálása, illetve a monumentalitás, az állókép-jelleg és a tárgyak tömegének (taktilis értékének) hangsúlyozása. Mindehhez egy igen vidám, életörömet és harmóniát sugárzó, néhol harsány színvilág társul, amely a művész szándéka szerint azt "sugallja, hogy szívesen látott vendég vagy benne". Játékos és könnyen befogadható képi világa és formanyelve valójában nem alkalmas szörnyű társadalmi/politikai témák ábrázolására: ezt mindenki lemérheti azokon a - csak a kiállításhoz kapcsolódó filmen látható - festményeken, melyeket a Pablo Escobar vezette medellíni drogkartell által kirobbantott kolumbiai kokainháború vagy az Abu Ghraibban az iraki hadifoglyokon végrehajtott kínzások "ihlették".

A Szépművészeti Múzeum Régi Képtárában bemutatott, Dragon Zoltán kurátor által válogatott anyag (több mint ötven festmény és öt szobor) az utóbbi években készült (a legkorábbi mű 1992-es). A legelső teremben híres művek parafrázisai (például Van Eyck Arnolfini házaspárja, Velázquez Margarita infánsnője) láthatók - az eléjük helyezett reprodukciók alapján könynyen összevethetőek Botero torzításai -, a múzeum gyűjteményéből "itt felejtett" Hans Baldung-mű (Ádám és Éva) pedig az aktfestményeket ellenpontozza. A kifejezetten nagy méretű (több mint két méter magas) és szinte egymásra torlódó festmények tömege érdekes módon felerősíti a művek monumentalitását, miközben ki is emeli a művekben "elrejtett", váratlanul részletező jeleket (apró anyajegy egy női faron, egy csücsörítő női száj körül megjelenő bajuszka) és térbeli anomáliákat (több perspektíva együttes alkalmazása, lehetetlen és abszurd térhelyzetek, egészen kis helyre bepasszírozott testek). A további élet- és csoportképeken, illetve a kevésbé jól sikerült cirkusz- és matadorsorozaton ugyanilyen meghökkentő, ironikus részletek és idézetek tűnnek fel. Ki ne nevetné el magát a bumfordi macskákon, a Kerti társaság bandzsa résztvevőin - akik attribútumként szorongatják a kezükben a locsolócsövet vagy a kerti kapát -, a cigarettázó majmon vagy a fürdőkádban teljes papi öltözetben lebegő bíboroson és a társaságában található apró, törülközőt tartó szerpap és a színében a ruházatukkal harmonizáló szappan láttán? A bugyuta arcok és üres tekintetek, akkurátusan megfestett cigarettacsikkek, a fiatalkori bordélyházi látogatást "felidéző" képen felbukkanó pelenkás csecsemő, a piknikes takarón elrendezett csendéletbe betüremkedő szőrös férfikéz, a rosszul tükröző tükrök, a képeken tükörnek álcázott Botero- csendélet-részletek vagy éppen nagyon is feltűnő, Botero-kiállítást reklámozó plakátok - mind-mind olyan részlet, amely felett öröm elidőzni. A látszólagos naivitást felülírják a bonyolult kompozíciók és az a nagyvonalú és virtuóz technika, amely a művész tagadhatatlan tehetségéről árulkodik.

Ez a lebegő könnyedség a szobrokon is megfigyelhető. A színük miatt kőnek tűnő plasztikák ugyanis bronzból készültek, s a finom felületek és színek egyfajta égetési/oxidálási folyamat végeredményeként alakulnak ki. (Általában szokatlan, de itt a teremőrök külön kérik a látogatókat, hogy simogassák/tapogassák meg a szobrokat.) Botero a hetvenes évek óta készít hatalmas köztéri szobrokat, melyeket - gyakran tízet-húszat is egyszerre - a világ nagyvárosaiban (New Yorkban, Párizsban, Tokióban, Velencében) állít fel hatalmas sikerrel. Lehet, hogy népszerűsége miatt kevéssé kedvelt a connaisseurök között, de nevét a kortárs művészet iránt egyáltalán nem érdeklődők is ismerik - s ez nem kevés. Hiszen annyira ritka, hogy tömegek derülnek egy szobor vagy kiállítás láttán.

Szépművészeti Múzeum, nyitva: 2011. január 23-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.