kiállítás - AGE:L DRIM WORLD - DRÉGELY IMRE

  • Böröczfy Virág
  • 2011. március 17.

Zene

Ha a retrospektív kiállítás kifejezést halljuk, nagy terekre, kronologikus áttekintésre, vaskos katalógusra gondolunk. Ha megtudjuk, hogy több évtizede egy adott művészeti ágban tevékenykedő, számos díjjal elismert alkotóról van szó, várakozásunk fokozódik.
Ha a retrospektív kiállítás kifejezést halljuk, nagy terekre, kronologikus áttekintésre, vaskos katalógusra gondolunk. Ha megtudjuk, hogy több évtizede egy adott mûvészeti ágban tevékenykedõ, számos díjjal elismert alkotóról van szó, várakozásunk fokozódik.

Ez esetben azonban csalódnunk kell. Hiába ugyanis minden jó szándék, egy kisméretû magángaléria nem tudja pótolni, amit a "nagy" magyar állami fotómûvészeti intézményrendszer folyamatosan elmulaszt. Nincsenek visszatekintõ, alkotói pályákat bemutató tárlatok, ha pedig elvétve mégis találkozni ilyennel, az leginkább az adott alkotó önmenedzselésének érdeme. Drégely Imre a hazai fotográfus-középgeneráció egyik legjelentõsebb tagja, az 1980-as évek vége óta folyamatosan alkot és kiállít kisebb-nagyobb bemutatókon. Nyilvánvalóan nem okozna számára különösebb nehézséget egy munkásságát áttekintõ kiállítási anyag összeállítása, ahogyan egy önálló fotóalbum megtöltése sem, amivel egyelõre szintén nem rendelkezik.

A Nessim Galéria saját korlátainak figyelmen kívül hagyásával a mûvész ötvenedik születésnapjára hivatkozva hirdette meg az eddigi életmûre visszapillantó tárlatot. A nem túl nagy méretû kiállítótérben egymást érik a különbözõ korszakokból származó fõmûvek, amik ilyen koncentrációban kioltják egymást. Pedig Drégely esetében érdemes külön szemlélni az egyes mûveket, ugyanis a kísérleti, önreflektív attitûd jelentõs technikai felkészültséggel, precizitással társul, ráadásul a képek többsége éppen a médium lehetõségeinek analitikus vizsgálatára vállalkozik: minden részlet számít, a befogadó részérõl pedig intenzív figyelmet igényelnek. Ennek lehetetlensége miatt azonban a tárlat megmarad gyenge kezdeményezésnek, és csak reménykedni tudunk abban, hogy láthatunk egyszer egy valódi Drégely-retrospektívet is.

Nessim Galéria, április 1-jéig

**

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.