kiállítás - AGE:L DRIM WORLD - DRÉGELY IMRE

  • Böröczfy Virág
  • 2011. március 17.

Zene

Ha a retrospektív kiállítás kifejezést halljuk, nagy terekre, kronologikus áttekintésre, vaskos katalógusra gondolunk. Ha megtudjuk, hogy több évtizede egy adott művészeti ágban tevékenykedő, számos díjjal elismert alkotóról van szó, várakozásunk fokozódik.
Ha a retrospektív kiállítás kifejezést halljuk, nagy terekre, kronologikus áttekintésre, vaskos katalógusra gondolunk. Ha megtudjuk, hogy több évtizede egy adott mûvészeti ágban tevékenykedõ, számos díjjal elismert alkotóról van szó, várakozásunk fokozódik.

Ez esetben azonban csalódnunk kell. Hiába ugyanis minden jó szándék, egy kisméretû magángaléria nem tudja pótolni, amit a "nagy" magyar állami fotómûvészeti intézményrendszer folyamatosan elmulaszt. Nincsenek visszatekintõ, alkotói pályákat bemutató tárlatok, ha pedig elvétve mégis találkozni ilyennel, az leginkább az adott alkotó önmenedzselésének érdeme. Drégely Imre a hazai fotográfus-középgeneráció egyik legjelentõsebb tagja, az 1980-as évek vége óta folyamatosan alkot és kiállít kisebb-nagyobb bemutatókon. Nyilvánvalóan nem okozna számára különösebb nehézséget egy munkásságát áttekintõ kiállítási anyag összeállítása, ahogyan egy önálló fotóalbum megtöltése sem, amivel egyelõre szintén nem rendelkezik.

A Nessim Galéria saját korlátainak figyelmen kívül hagyásával a mûvész ötvenedik születésnapjára hivatkozva hirdette meg az eddigi életmûre visszapillantó tárlatot. A nem túl nagy méretû kiállítótérben egymást érik a különbözõ korszakokból származó fõmûvek, amik ilyen koncentrációban kioltják egymást. Pedig Drégely esetében érdemes külön szemlélni az egyes mûveket, ugyanis a kísérleti, önreflektív attitûd jelentõs technikai felkészültséggel, precizitással társul, ráadásul a képek többsége éppen a médium lehetõségeinek analitikus vizsgálatára vállalkozik: minden részlet számít, a befogadó részérõl pedig intenzív figyelmet igényelnek. Ennek lehetetlensége miatt azonban a tárlat megmarad gyenge kezdeményezésnek, és csak reménykedni tudunk abban, hogy láthatunk egyszer egy valódi Drégely-retrospektívet is.

Nessim Galéria, április 1-jéig

**

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).