kiállítás - AGE:L DRIM WORLD - DRÉGELY IMRE

  • Böröczfy Virág
  • 2011. március 17.

Zene

Ha a retrospektív kiállítás kifejezést halljuk, nagy terekre, kronologikus áttekintésre, vaskos katalógusra gondolunk. Ha megtudjuk, hogy több évtizede egy adott művészeti ágban tevékenykedő, számos díjjal elismert alkotóról van szó, várakozásunk fokozódik.
Ha a retrospektív kiállítás kifejezést halljuk, nagy terekre, kronologikus áttekintésre, vaskos katalógusra gondolunk. Ha megtudjuk, hogy több évtizede egy adott mûvészeti ágban tevékenykedõ, számos díjjal elismert alkotóról van szó, várakozásunk fokozódik.

Ez esetben azonban csalódnunk kell. Hiába ugyanis minden jó szándék, egy kisméretû magángaléria nem tudja pótolni, amit a "nagy" magyar állami fotómûvészeti intézményrendszer folyamatosan elmulaszt. Nincsenek visszatekintõ, alkotói pályákat bemutató tárlatok, ha pedig elvétve mégis találkozni ilyennel, az leginkább az adott alkotó önmenedzselésének érdeme. Drégely Imre a hazai fotográfus-középgeneráció egyik legjelentõsebb tagja, az 1980-as évek vége óta folyamatosan alkot és kiállít kisebb-nagyobb bemutatókon. Nyilvánvalóan nem okozna számára különösebb nehézséget egy munkásságát áttekintõ kiállítási anyag összeállítása, ahogyan egy önálló fotóalbum megtöltése sem, amivel egyelõre szintén nem rendelkezik.

A Nessim Galéria saját korlátainak figyelmen kívül hagyásával a mûvész ötvenedik születésnapjára hivatkozva hirdette meg az eddigi életmûre visszapillantó tárlatot. A nem túl nagy méretû kiállítótérben egymást érik a különbözõ korszakokból származó fõmûvek, amik ilyen koncentrációban kioltják egymást. Pedig Drégely esetében érdemes külön szemlélni az egyes mûveket, ugyanis a kísérleti, önreflektív attitûd jelentõs technikai felkészültséggel, precizitással társul, ráadásul a képek többsége éppen a médium lehetõségeinek analitikus vizsgálatára vállalkozik: minden részlet számít, a befogadó részérõl pedig intenzív figyelmet igényelnek. Ennek lehetetlensége miatt azonban a tárlat megmarad gyenge kezdeményezésnek, és csak reménykedni tudunk abban, hogy láthatunk egyszer egy valódi Drégely-retrospektívet is.

Nessim Galéria, április 1-jéig

**

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.