Kiállítás - Az admirális sírja - Allan Sekula: Polónia és más mesék

Zene

Már a kiállítás címe is jelzi, hogy a Polóniaként említett hely a valóságban nem létezik. Bár így nevezik a külföldön élő lengyel közösségeket, köztük például a legnagyobbat, a chicagói több mint egymilliós kolóniát, Polónia valójában nem más, mint az a romantikus-historizáló kép, legenda vagy mítosz, amelyet a lengyel emigránsok és kivándorlók volt hazájukkal kapcsolatban dédelgetnek. A szentimentális, nacionalista felfogás mellett - Lengyelország a "nemzetek Jézus Krisztusa" - természetesen minden "idegenbe szakadtnak" saját története is lehet, és e virtuális történetmátrix elég sok elemet tartalmazhat, hiszen, mint a katalógusban olvasható: "ott van mindenütt, ahol csak egy lengyel is van". A harmadgenerációs Sekula visszafelé indul az úton, és elsősorban a családi gyökerek ürügyén megkísérli minden érzelemtől mentesen feltárni a nemzeti mítosz mögötti "kulturális és gazdasági összefüggéseket".

Már a kiállítás címe is jelzi, hogy a Polóniaként említett hely a valóságban nem létezik. Bár így nevezik a külföldön élő lengyel közösségeket, köztük például a legnagyobbat, a chicagói több mint egymilliós kolóniát, Polónia valójában nem más, mint az a romantikus-historizáló kép, legenda vagy mítosz, amelyet a lengyel emigránsok és kivándorlók volt hazájukkal kapcsolatban dédelgetnek. A szentimentális, nacionalista felfogás mellett - Lengyelország a "nemzetek Jézus Krisztusa" - természetesen minden "idegenbe szakadtnak" saját története is lehet, és e virtuális történetmátrix elég sok elemet tartalmazhat, hiszen, mint a katalógusban olvasható: "ott van mindenütt, ahol csak egy lengyel is van". A harmadgenerációs Sekula visszafelé indul az úton, és elsősorban a családi gyökerek ürügyén megkísérli minden érzelemtől mentesen feltárni a nemzeti mítosz mögötti "kulturális és gazdasági összefüggéseket".

Sekula ismert dokumentarista fotós, művészetére az amerikai Walker Evans társadalomkritikus fényképészete és tanára, John Baldessari konceptualizmusa hatott. Az egyedi, jól megcsinált képek helyett a részletek összefüggései érdeklik, egy olyan "feldarabolt mozi", amelyben a képek mellé rendelt szövegek is azonos jelentőséget kapnak. (A címben szereplő mese kifejezés így szó szerint a szövegek jelenlétét is előre jelzi.)

A Gondolatok egy triptichonról című munkában (1973-78) a művész három színes, a családi albumból kiemelt felvételt elemez. A szövegek a képek elé helyezett iskolapadon hevernek, s valóban érdemes elolvasni őket. Sekulát ugyanis nem családjának mikrotörténete érdekli, hanem a rejtett hátterek, a képekbe öntudatlanul belopakodó társadalmi viszonyrendszerek jelei (a ruhák színei, a férfi és nő elhelyezkedése, a fotó készítésének körülményei), melyekből egy egész világot lehet rekonstruálni. A családtagok a kiállítás címét is adó, 42 fényképből álló sorozatban is feltűnnek, láthatjuk az apát, aki a hasonló vezetéknevű férfiak listáját tartja a kezében (köztük két rabbi), az özvegy édesanyát az üres családi ház előtt, de jut kép az apja temetését végző papnak és a rajzolt lengyel zászlót fejjel lefelé tartó unokaöcsnek is.

A Polónia és más mesék című sorozat (2007-2009) néhány képe kifejezetten a tavalyi kiállítás, a varsói Zacheþta-beli tárlat számára készült, szoros együttműködésben Karolina Lewandowska kurátorral. A felvételek sokszor lopva, nagy nehézségek árán valósultak meg - egy ízben, amikor a CIA egyik rejtett lengyelországi objektumát, valójában egy tó közepén álló tiltótáblát lefényképezték, a művésztől még a filmet is elkobozták. A sorozat egyik része a mai lengyel valóság visszásságait ütközteti az eltűnő hagyományokkal: turcsi orrú malackákat a környezetszennyezésért számtalanszor beperelt Smithfield Foods ipari sertéshizlalda elrejtett épülettömbjével, vagy az F-16-osok légi bázisát egy "régimódi" csatajelenetet ábrázoló festményrészlettel. A lengyel szálat erősíti a Mária rádió matricája és a szexplakát, a chicagóit pedig a II. világháborús veterán női csapat felvonulása és a Polónia fesztiválon álldogáló, idősödő "metálos férfi". A négyzet alakú fényképek között a fotókhoz lazán (vagy sehogy sem) kapcsolódó idézetek olvashatók, akinek pedig van türelme, az végiglapozhatja a sorozathoz tartozó szövegkönyvet, amely nem más, mint sokszoros asszociációs körökkel megterhelt szubjektív napló, váratlan gondolati ugrásokkal, (nehezen értelmezhető) bel- és külpolitikai utalásokkal.

Sekula művészetét áthatja a baloldali társadalomkritika: ott volt a tömegben a seattle-i csatában, az 1999-es G-20 csúcstalálkozóra időzített antikapitalista tüntetésen (Könnygázra várva), és sokszor szerepel kiállításokon a Tisztelt Bill Gates (1999) című műve, s a hozzá kapcsolódó zavaros és provokatív levél, melyben a multimilliomos szemére hányja, hogy 30 millió dollárért megvásárolta Winslow Homer egyik, tengeren hányódó csónakot ábrázoló festményét.

Sekula több műve is foglalkozik a tengerrel és a tengeri kereskedelemmel (most huszonhét, néhol didaktikus percet láthatunk a 2006-os A tengerészet szerencsejátéka című filmből), de a legérdekesebb az a diavetítés (A vízen járva), melyben a rendszerváltás körül Gdanskban és a kelet-közép-európai rendszerváltás kiindulópontjának számító ottani hajógyárban készített fotókat láthatunk. Ezeken a felvételeken Sekula minden erénye felbukkan: esetleges pillanatot rögzítő, életlen képek és a társadalom elesettjeinek mindennapjaira kritikusan rávilágító tárgyszerűség. A háború előtti gépeken dolgozó, alulfizetett munkások rohamosan szegényedtek el (a diákon felbukkan a hajléktalanszálló, a munkanélküli-központ, kéregetők és limlomokkal csencselők), s egyre inkább eluralkodott az ízléstelen vadkapitalizmus (új kaszinó neonreklámja egy szocreál szobor felett, California Wine Saloonként titulált üzlet, a polcokon dobozos sörök és konzervek). A hajógyárat mára sikerült megmenteni a csődtől, s bár lejtmenete sokáig tartott, mégis elkerülte a halált: jobban járt, mint a viccbeli admirális. A vicc - amely egyébként a kiállítótérben is olvasható - így szól: "Hallottál arról a lengyel admirálisról, akinek az volt a kívánsága, hogy halála esetén a tengeren temessék el? Öt tengerész halt bele, míg megásták a sírját." És még náluk is szerencsésebb volt 1909-ben Sekula nagypapája, aki úgy kelt át az Újvilágba, hogy megtalálta, majd felitta az óceánjáró raktárában talált sörkészletet.

Ludwig Múzeum, nyitva: szeptember 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.

Dal a farkasoknak

Június 12-én Orbán Viktor exkluzív élő „interjút” adott Menczer Tamásnak a Harcosok Klubja tagjai számára a Fidesz békeharcáról. A miniszterelnök feltehetően úgy vélte, hogy saját online zászlóalja is gondban van, amikor az állandóan háborúban álló békekormány ideájának belső ellentmondását kell valahogyan feloldania azok számára, akiknek ebben a vakhit nem siet a segítségükre.