Kiállítás - Berci bolyongó utódai - Ûr/Tér

Zene

Éppen harminc éve, 1980. június 3-án tért vissza a világűrből a Szojuz-35 fedélzetén Farkas Bertalan. A Boulevard és Brezsnyev (B&B) Galériában látható kiállítást akár tekinthetnénk évfordulós tisztelgésnek, már csak azért is, mert egy molinóra festett képen maga az első magyar űrhajós és társa, Valerij Kubaszov is megjelenik - igaz, a galériát reklámozva. Maga a cím azonban elsősorban a B&B Galéria 2006-ban induló történetének legújabb fejezetére utal, egy olyan akcióra, melynek során a galéria művészei és támogatói május elsején önkényesen birtokba vettek egy, a Király és a Kisdiófa utca sarkán évek óta üresen álló üzlethelyiséget.

Éppen harminc éve, 1980. június 3-án tért vissza a világűrből a Szojuz-35 fedélzetén Farkas Bertalan. A Boulevard és Brezsnyev (B&B) Galériában látható kiállítást akár tekinthetnénk évfordulós tisztelgésnek, már csak azért is, mert egy molinóra festett képen maga az első magyar űrhajós és társa, Valerij Kubaszov is megjelenik - igaz, a galériát reklámozva. Maga a cím azonban elsősorban a B&B Galéria 2006-ban induló történetének legújabb fejezetére utal, egy olyan akcióra, melynek során a galéria művészei és támogatói május elsején önkényesen birtokba vettek egy, a Király és a Kisdiófa utca sarkán évek óta üresen álló üzlethelyiséget.

A foglalt ház, s ezen belül a képzőművészeti célú squattolás ritka jelenség Magyarországon. Az úttörő talán az Újlak Csoport volt - 1989-ben a pusztulásra ítélt Hungária fürdőt, majd az üresen álló, romos Újlak mozit, 1991-ben a Tűzoltó utcai egykori tésztagyárat foglalták el és használták kiállítási helyszínként -, s a ma már Trafó néven ismert, évtizedek óta üresen álló Liliom utcai épületet is eredetileg francia művészek tették "lakhatóvá". A nagyobb publicitást kapó házfoglalások, például a Centrum Csoport akciói (2004-ben az Úttörő Áruházban, 2005-ben egy Kazinczy utcai házban rendezkedtek be) inkább az Európában elterjedt szubkulturális életforma lenyomatai, ahol az egyéb rendezvények (aktivista, globalizációkritikus előadások, filmklub és koncert) mellett azért jut hely a képzőművészetnek is. (Hasonló modell üzleti alapon is működhet; két, elsősorban romkocsmaként ismert épületben - a Hegedű utcai Tűzraktérben és az Akácfa utcában található Fogasházban - ingyen használhatnak műteremként helyiségeket fiatal művészek.)

Victora Zsolt, a B&B Galéria vezetője a "lehet más a művészet" jegyében egy másik utat választott. Bár már 2007-ben az Erzsébetvárosi Önkormányzathoz fordult, hogy üresen álló üzlethelyiségeit csekély bérleti díj fejében adja át ideiglenesen civil közösségeknek, ezen belül galériáknak, javaslatát évekig válaszra sem méltatták. Nem tudni, hogy azért-e, mert pályázata elveszett a bürokrácia útvesztőiben, esetleg senki sem látott benne fantáziát, mindenesetre biztos, hogy a maga nyolcvannál több kiállításával a B&B mindent megtett, hogy kulturális oázist varázsoljon a minden erőfeszítés ellenére megint egyre inkább pusztuló, üres bérleményektől ásítozó Király utcában. A B&B egyszerre volt találkozóhely és kiállítótér, turistacsalogató látványosság és utcai fesztiválok generátora, egy olyan egyedi és szabad jelenség, amelyben a kultúra nem eladandó áruként, hanem élményként manifesztálódott. Miután a B&B március végén költözni kényszerült a korábban használt Király utcai üzletből, a művészek és barátok úgy döntöttek, hogy - az önkormányzatot is értesítve - áthelyezik székhelyüket egy kihasználatlan helyiségbe: meghódítanak és elfoglalnak egy üres teret, életet lehelnek a semmibe, számolva azzal, hogy akár költözniük kell. Tovább a Király utcán, más kongó és kietlen, kihasználatlanul leromló boltok falai közé, beteljesítve a mottójukat: "legyen ez a galéria a hajléktalan művészet vándorcirkusza, mely bolygó hollandiként vándorol a hajdani gettó főutcáján".

A kiállítás címe tehát egyrészt e honfoglalásra reflektál, a művek egy része pedig a hiány és a magány, a sík és a tér kérdéseit járja körül. Láthatunk megfoghatatlan térben álló, csak egy apró pingvin társaságát élvező alakot (Bene Zsuzsa), telefonálás közben (holt időben) készült firkarajzokat, ember nélküli enteriőröket, a Lipótmező lakóiról készült fotósorozatot (e művel nyerte el Hernád Géza a 2008-as Magyar Sajtófotó pályázat fődíját) vagy olyan művet, amely úgy játszik a kitöltött és kitöltetlen (üres) terekkel, hogy a szorgosan futkosó hangyákból tiltott önkényuralmi jelképek (vörös csillag és horogkereszt) részletei állnak össze (Fock Máté). A témába belefér a frivol játékosság (egy óriási, rózsaszín plüss női nemi szerv "szobrával"), de az olyan letisztult alkotások is, mint például Bálványos Levente síkreliefjei a fehér gipszfelületeken árválkodó háztöredékekkel, épületfragmentumokkal. A majd hatvan kiállító művész között vannak komoly művészeti elismeréssel, például Strabag-díjjal jutalmazott alkotók (Király Gábor, Varga György), de olyan fiatal tehetségek is, mint a különös képi világú grúz Sophie Magiasvili. A látogató a ráérős bóklászás közben zenét hallgathat, s ha párban érkezik, akár pingpongozhat is.

De már nem soká. Lapzártakor az önkormányzat válaszlépésre szánta el magát, s felszólította a galéria vezetőjét, hogy a művészek által kitakarított és rendbe szedett helyet "8 napon belül rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban" - azaz üresen, és tesszük hozzá, nyilván "visszakoszolva" adja át a bérlemény tulajdonosának. Az önkormányzat tehát nem kér az értékteremtésből. Bár ha Farkas Bertalan nem lett volna éppen külföldön, és elment volna a megnyitóra, talán más lenne a helyzet. Főként, ha a szkafandert is magára húzza.

Boulevard és Brezsnyev Galéria, Bp. VII., Király u. 39. Nyitva: bizonytalan ideig (de legalább június 15-ig).

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.