Kiállítás - Berci bolyongó utódai - Ûr/Tér

Zene

Éppen harminc éve, 1980. június 3-án tért vissza a világűrből a Szojuz-35 fedélzetén Farkas Bertalan. A Boulevard és Brezsnyev (B&B) Galériában látható kiállítást akár tekinthetnénk évfordulós tisztelgésnek, már csak azért is, mert egy molinóra festett képen maga az első magyar űrhajós és társa, Valerij Kubaszov is megjelenik - igaz, a galériát reklámozva. Maga a cím azonban elsősorban a B&B Galéria 2006-ban induló történetének legújabb fejezetére utal, egy olyan akcióra, melynek során a galéria művészei és támogatói május elsején önkényesen birtokba vettek egy, a Király és a Kisdiófa utca sarkán évek óta üresen álló üzlethelyiséget.

Éppen harminc éve, 1980. június 3-án tért vissza a világűrből a Szojuz-35 fedélzetén Farkas Bertalan. A Boulevard és Brezsnyev (B&B) Galériában látható kiállítást akár tekinthetnénk évfordulós tisztelgésnek, már csak azért is, mert egy molinóra festett képen maga az első magyar űrhajós és társa, Valerij Kubaszov is megjelenik - igaz, a galériát reklámozva. Maga a cím azonban elsősorban a B&B Galéria 2006-ban induló történetének legújabb fejezetére utal, egy olyan akcióra, melynek során a galéria művészei és támogatói május elsején önkényesen birtokba vettek egy, a Király és a Kisdiófa utca sarkán évek óta üresen álló üzlethelyiséget.

A foglalt ház, s ezen belül a képzőművészeti célú squattolás ritka jelenség Magyarországon. Az úttörő talán az Újlak Csoport volt - 1989-ben a pusztulásra ítélt Hungária fürdőt, majd az üresen álló, romos Újlak mozit, 1991-ben a Tűzoltó utcai egykori tésztagyárat foglalták el és használták kiállítási helyszínként -, s a ma már Trafó néven ismert, évtizedek óta üresen álló Liliom utcai épületet is eredetileg francia művészek tették "lakhatóvá". A nagyobb publicitást kapó házfoglalások, például a Centrum Csoport akciói (2004-ben az Úttörő Áruházban, 2005-ben egy Kazinczy utcai házban rendezkedtek be) inkább az Európában elterjedt szubkulturális életforma lenyomatai, ahol az egyéb rendezvények (aktivista, globalizációkritikus előadások, filmklub és koncert) mellett azért jut hely a képzőművészetnek is. (Hasonló modell üzleti alapon is működhet; két, elsősorban romkocsmaként ismert épületben - a Hegedű utcai Tűzraktérben és az Akácfa utcában található Fogasházban - ingyen használhatnak műteremként helyiségeket fiatal művészek.)

Victora Zsolt, a B&B Galéria vezetője a "lehet más a művészet" jegyében egy másik utat választott. Bár már 2007-ben az Erzsébetvárosi Önkormányzathoz fordult, hogy üresen álló üzlethelyiségeit csekély bérleti díj fejében adja át ideiglenesen civil közösségeknek, ezen belül galériáknak, javaslatát évekig válaszra sem méltatták. Nem tudni, hogy azért-e, mert pályázata elveszett a bürokrácia útvesztőiben, esetleg senki sem látott benne fantáziát, mindenesetre biztos, hogy a maga nyolcvannál több kiállításával a B&B mindent megtett, hogy kulturális oázist varázsoljon a minden erőfeszítés ellenére megint egyre inkább pusztuló, üres bérleményektől ásítozó Király utcában. A B&B egyszerre volt találkozóhely és kiállítótér, turistacsalogató látványosság és utcai fesztiválok generátora, egy olyan egyedi és szabad jelenség, amelyben a kultúra nem eladandó áruként, hanem élményként manifesztálódott. Miután a B&B március végén költözni kényszerült a korábban használt Király utcai üzletből, a művészek és barátok úgy döntöttek, hogy - az önkormányzatot is értesítve - áthelyezik székhelyüket egy kihasználatlan helyiségbe: meghódítanak és elfoglalnak egy üres teret, életet lehelnek a semmibe, számolva azzal, hogy akár költözniük kell. Tovább a Király utcán, más kongó és kietlen, kihasználatlanul leromló boltok falai közé, beteljesítve a mottójukat: "legyen ez a galéria a hajléktalan művészet vándorcirkusza, mely bolygó hollandiként vándorol a hajdani gettó főutcáján".

A kiállítás címe tehát egyrészt e honfoglalásra reflektál, a művek egy része pedig a hiány és a magány, a sík és a tér kérdéseit járja körül. Láthatunk megfoghatatlan térben álló, csak egy apró pingvin társaságát élvező alakot (Bene Zsuzsa), telefonálás közben (holt időben) készült firkarajzokat, ember nélküli enteriőröket, a Lipótmező lakóiról készült fotósorozatot (e művel nyerte el Hernád Géza a 2008-as Magyar Sajtófotó pályázat fődíját) vagy olyan művet, amely úgy játszik a kitöltött és kitöltetlen (üres) terekkel, hogy a szorgosan futkosó hangyákból tiltott önkényuralmi jelképek (vörös csillag és horogkereszt) részletei állnak össze (Fock Máté). A témába belefér a frivol játékosság (egy óriási, rózsaszín plüss női nemi szerv "szobrával"), de az olyan letisztult alkotások is, mint például Bálványos Levente síkreliefjei a fehér gipszfelületeken árválkodó háztöredékekkel, épületfragmentumokkal. A majd hatvan kiállító művész között vannak komoly művészeti elismeréssel, például Strabag-díjjal jutalmazott alkotók (Király Gábor, Varga György), de olyan fiatal tehetségek is, mint a különös képi világú grúz Sophie Magiasvili. A látogató a ráérős bóklászás közben zenét hallgathat, s ha párban érkezik, akár pingpongozhat is.

De már nem soká. Lapzártakor az önkormányzat válaszlépésre szánta el magát, s felszólította a galéria vezetőjét, hogy a művészek által kitakarított és rendbe szedett helyet "8 napon belül rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban" - azaz üresen, és tesszük hozzá, nyilván "visszakoszolva" adja át a bérlemény tulajdonosának. Az önkormányzat tehát nem kér az értékteremtésből. Bár ha Farkas Bertalan nem lett volna éppen külföldön, és elment volna a megnyitóra, talán más lenne a helyzet. Főként, ha a szkafandert is magára húzza.

Boulevard és Brezsnyev Galéria, Bp. VII., Király u. 39. Nyitva: bizonytalan ideig (de legalább június 15-ig).

Figyelmébe ajánljuk

Hód Adrienn koreográfus: "Itthon már mindenki kis volumenekben gondolkodik"

  • Artner Sisso

A Hodworks tánctársulat alapítója megszállottan kutatja a test kifejezési lehetőségeit. Tánckreációi tabudöntögetők és társadalomkritikusak, de egyben játékosak is. Meghökkentő előadásaival nemzetközi elismerésre tett szert. Legújabb, Shared Values című munkáját Bécsben készítette, de nem csak erről beszélgettünk.