Kiállítás - Berci bolyongó utódai - Ûr/Tér

Zene

Éppen harminc éve, 1980. június 3-án tért vissza a világűrből a Szojuz-35 fedélzetén Farkas Bertalan. A Boulevard és Brezsnyev (B&B) Galériában látható kiállítást akár tekinthetnénk évfordulós tisztelgésnek, már csak azért is, mert egy molinóra festett képen maga az első magyar űrhajós és társa, Valerij Kubaszov is megjelenik - igaz, a galériát reklámozva. Maga a cím azonban elsősorban a B&B Galéria 2006-ban induló történetének legújabb fejezetére utal, egy olyan akcióra, melynek során a galéria művészei és támogatói május elsején önkényesen birtokba vettek egy, a Király és a Kisdiófa utca sarkán évek óta üresen álló üzlethelyiséget.

Éppen harminc éve, 1980. június 3-án tért vissza a világűrből a Szojuz-35 fedélzetén Farkas Bertalan. A Boulevard és Brezsnyev (B&B) Galériában látható kiállítást akár tekinthetnénk évfordulós tisztelgésnek, már csak azért is, mert egy molinóra festett képen maga az első magyar űrhajós és társa, Valerij Kubaszov is megjelenik - igaz, a galériát reklámozva. Maga a cím azonban elsősorban a B&B Galéria 2006-ban induló történetének legújabb fejezetére utal, egy olyan akcióra, melynek során a galéria művészei és támogatói május elsején önkényesen birtokba vettek egy, a Király és a Kisdiófa utca sarkán évek óta üresen álló üzlethelyiséget.

A foglalt ház, s ezen belül a képzőművészeti célú squattolás ritka jelenség Magyarországon. Az úttörő talán az Újlak Csoport volt - 1989-ben a pusztulásra ítélt Hungária fürdőt, majd az üresen álló, romos Újlak mozit, 1991-ben a Tűzoltó utcai egykori tésztagyárat foglalták el és használták kiállítási helyszínként -, s a ma már Trafó néven ismert, évtizedek óta üresen álló Liliom utcai épületet is eredetileg francia művészek tették "lakhatóvá". A nagyobb publicitást kapó házfoglalások, például a Centrum Csoport akciói (2004-ben az Úttörő Áruházban, 2005-ben egy Kazinczy utcai házban rendezkedtek be) inkább az Európában elterjedt szubkulturális életforma lenyomatai, ahol az egyéb rendezvények (aktivista, globalizációkritikus előadások, filmklub és koncert) mellett azért jut hely a képzőművészetnek is. (Hasonló modell üzleti alapon is működhet; két, elsősorban romkocsmaként ismert épületben - a Hegedű utcai Tűzraktérben és az Akácfa utcában található Fogasházban - ingyen használhatnak műteremként helyiségeket fiatal művészek.)

Victora Zsolt, a B&B Galéria vezetője a "lehet más a művészet" jegyében egy másik utat választott. Bár már 2007-ben az Erzsébetvárosi Önkormányzathoz fordult, hogy üresen álló üzlethelyiségeit csekély bérleti díj fejében adja át ideiglenesen civil közösségeknek, ezen belül galériáknak, javaslatát évekig válaszra sem méltatták. Nem tudni, hogy azért-e, mert pályázata elveszett a bürokrácia útvesztőiben, esetleg senki sem látott benne fantáziát, mindenesetre biztos, hogy a maga nyolcvannál több kiállításával a B&B mindent megtett, hogy kulturális oázist varázsoljon a minden erőfeszítés ellenére megint egyre inkább pusztuló, üres bérleményektől ásítozó Király utcában. A B&B egyszerre volt találkozóhely és kiállítótér, turistacsalogató látványosság és utcai fesztiválok generátora, egy olyan egyedi és szabad jelenség, amelyben a kultúra nem eladandó áruként, hanem élményként manifesztálódott. Miután a B&B március végén költözni kényszerült a korábban használt Király utcai üzletből, a művészek és barátok úgy döntöttek, hogy - az önkormányzatot is értesítve - áthelyezik székhelyüket egy kihasználatlan helyiségbe: meghódítanak és elfoglalnak egy üres teret, életet lehelnek a semmibe, számolva azzal, hogy akár költözniük kell. Tovább a Király utcán, más kongó és kietlen, kihasználatlanul leromló boltok falai közé, beteljesítve a mottójukat: "legyen ez a galéria a hajléktalan művészet vándorcirkusza, mely bolygó hollandiként vándorol a hajdani gettó főutcáján".

A kiállítás címe tehát egyrészt e honfoglalásra reflektál, a művek egy része pedig a hiány és a magány, a sík és a tér kérdéseit járja körül. Láthatunk megfoghatatlan térben álló, csak egy apró pingvin társaságát élvező alakot (Bene Zsuzsa), telefonálás közben (holt időben) készült firkarajzokat, ember nélküli enteriőröket, a Lipótmező lakóiról készült fotósorozatot (e művel nyerte el Hernád Géza a 2008-as Magyar Sajtófotó pályázat fődíját) vagy olyan művet, amely úgy játszik a kitöltött és kitöltetlen (üres) terekkel, hogy a szorgosan futkosó hangyákból tiltott önkényuralmi jelképek (vörös csillag és horogkereszt) részletei állnak össze (Fock Máté). A témába belefér a frivol játékosság (egy óriási, rózsaszín plüss női nemi szerv "szobrával"), de az olyan letisztult alkotások is, mint például Bálványos Levente síkreliefjei a fehér gipszfelületeken árválkodó háztöredékekkel, épületfragmentumokkal. A majd hatvan kiállító művész között vannak komoly művészeti elismeréssel, például Strabag-díjjal jutalmazott alkotók (Király Gábor, Varga György), de olyan fiatal tehetségek is, mint a különös képi világú grúz Sophie Magiasvili. A látogató a ráérős bóklászás közben zenét hallgathat, s ha párban érkezik, akár pingpongozhat is.

De már nem soká. Lapzártakor az önkormányzat válaszlépésre szánta el magát, s felszólította a galéria vezetőjét, hogy a művészek által kitakarított és rendbe szedett helyet "8 napon belül rendeltetésszerű használatra alkalmas állapotban" - azaz üresen, és tesszük hozzá, nyilván "visszakoszolva" adja át a bérlemény tulajdonosának. Az önkormányzat tehát nem kér az értékteremtésből. Bár ha Farkas Bertalan nem lett volna éppen külföldön, és elment volna a megnyitóra, talán más lenne a helyzet. Főként, ha a szkafandert is magára húzza.

Boulevard és Brezsnyev Galéria, Bp. VII., Király u. 39. Nyitva: bizonytalan ideig (de legalább június 15-ig).

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.