kiállítás - FELUGOSSY LÁSZLÓ: ARCMENTES ARCKÉPCSARNOK

  • - klór -
  • 2009. október 8.

Zene

A "neoreneszánsz ember", ahogy a tárlatot rendhagyó módon megnyitó Zemlényi Attila nevezte, ezúttal egy végtelenül letisztult, szolidan nyomasztó sorozatot mutat be, mely mégsem teljesen mentes a Lacára oly jellemző iróniától. A kiállított sorozat minden egyes képét trapéz alakú keretbe foglalták, mintha az alulról szemlélődő néző perspektíváját képezné le a fölfelé haladva egyre keskenyebb képmező, mely egyszersmind a mellképek és -szobrok klasszikus kompozíciós vonalait is megmutatja a vállaktól a fej felé haladva. Eme arcképcsarnokban azonban kizárólag arctalan figurák láthatók, ugyanis csak a fej-, nyak- és vállforma kontúr nélküli kirajzolódása, a felület "kitakarása" valósul meg a függőlegesen vagy épp vízszintesen húzott, vastag, egyenes vonalak révén.
A "neoreneszánsz ember", ahogy a tárlatot rendhagyó módon megnyitó Zemlényi Attila nevezte, ezúttal egy végtelenül letisztult, szolidan nyomasztó sorozatot mutat be, mely mégsem teljesen mentes a Lacára oly jellemzõ iróniától.

A kiállított sorozat minden egyes képét trapéz alakú keretbe foglalták, mintha az alulról szemlélõdõ nézõ perspektíváját képezné le a fölfelé haladva egyre keskenyebb képmezõ, mely egyszersmind a mellképek és -szobrok klasszikus kompozíciós vonalait is megmutatja a vállaktól a fej felé haladva. Eme arcképcsarnokban azonban kizárólag arctalan figurák láthatók, ugyanis csak a fej-, nyak- és vállforma kontúr nélküli kirajzolódása, a felület "kitakarása" valósul meg a függõlegesen vagy épp vízszintesen húzott, vastag, egyenes vonalak révén. Különös, vibráló faktúrák keletkeznek a kifáradó ecset alig festékes vonásaiból, türelmesen végighúzott pszeudo vonalrasztereibõl. "A nagy arcok is elmosódnak" - állítja az alkotó, aki a kiállítótér egyes sarkaiba fehér pólóval behúzott támlájú székeket helyezett, melyek feliratai: "SZIMPLA" és "MENTES". És valóban, e papírképeken szereplõ "arcok" mind "szimplák", mégis egyediek minden ízükben, miközben látszólag "mentesek" az egyedítõ jegyektõl.

feLugossy panteonjában szerepel mindenki és senki: az arctalanságtól való félelem és ennek ellentéte is megmutatkozik itt, ennyi részletbõl kirajzolódik egy egész, az eltûnt részek mögött az "idegen" egész.

Galéria IX, Bp., IX., Ráday u. 47., megtekinthetõ október 15-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.