Kiállítás - Játék a betűkkel - Menesi Attila: Galéria Remix: Liget

  • Id. Kerék S. Zita
  • 2011. augusztus 4.

Zene

Menesi Attila művészetének középpontjában a művészeti eseményeknek helyet biztosító intézmények (kiállítótermek, múzeumok, esetenként kocsmák) állnak. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az index néven 1999 óta havonta megjelenő, a művészet helyszíneit és az aktuális kiállításokat felsoroló ingyenes kiadvány, amelyhez pár éve egy tematikus, általában az aktuális művészeti problémákra fókuszáló, az érintett művészek, kurátorok és művészettörténészek gyakran igen eltérő véleményeit is bemutató melléklet, a link társul.
(A formátumnak már berlini "kiadása" is van.) A periodika másik ötletgazdájával, Christoph Rauchhal a művész számos közös munkát készített, köztük a Liget Galériában is. Az 1995-ös kiállítás során eltávolították a galéria falait borító pozdorjalemezeket, amelyek a kiállítás ideje alatt újabb és újabb helyekre "vándoroltak". E munkában egyszerre idéződik meg a dekonstrukció, a térérzékelés megzavarására irányuló installációs technikák, de a gyakran észrevehetetlen áthelyezések, minimális elmozdulások, azaz a finom jelhagyás gesztusa is, amely Menesi "védjegyének" tekinthető. Ilyen volt például az a szintén 1995-ös munkája, amikor az Ernst Múzeum egyik teremőrszékének háttámlájához támasztott szivacspárna huzatát ismételte meg, s ugyanolyan méretű és színű, a varratokat akkurátusan imitáló, de tapétával borított fatáblát helyezett a falra a szék mellé, a párnával megegyező magasságba. Mostani projektjének előzményei közé sorolható az az 1996-os mű, amikor művészettörténészek szövegeit állította ki (Alkalom), vagy az a részben megvalósult projekt (2003, 2006), amikor a Pécsi Galéria homlokzatán lévő bronzbetűket kívánta felcserélni (Replace).

A művész elmondása szerint az utóbbi időben egészen rákattant a scrabble-re: magányos játéka során nemcsak anagrammákat gyárt, hanem kurátori szövegeket, híreket is remixel, azaz a betűkből - gyakran szeszélyes eltorzításukkal - új, olykor angol nyelvű szavakat állít össze. A Liget Galéria esetében a kiindulási pont a szubkulturális kísérleteknek is helyet biztosító kiállítóhely neve volt: a homlokzaton található tizenkét betű (amelyekből öt kétszer is megtalálható a névben) és az ékezet. A koncepció szerint ezek variációjából állt volna össze a hely új "imázsa", neve vagy a Liget Galéria kulturális pozíciójára, esetleg a művész aktuális állapotára stb. reflektáló felirat. Míg a februári felirat a kortárs képzőművészeti szcénát befolyásoló, már-már követhetetlenül gyorsan zajló eseményekre (NKA-elvonások, a Műcsarnok igazgatói posztjához kötött pályázat furcsa végkifejlete) reflektált volna (LETARGIA), később a majdan felépülő új múzeumi negyed koncepciója tett a művészre mély benyomást (MIRAGE GATE).

A kiállítás megnyitójára két felirat készült el. Az utcai fronton az ALL RIGHT kifejezés látható. Pozitív olvasatban vonatkozhat a galéria létezésére vagy a művész bizakodó hangulatára, de ha ironikus fricskának tekintjük, úgy könnyen asszociálhatunk a mindennapjainkat átszövő abszurd politikai helyzetre is. A finoman szólva is puritánul berendezett kiállítótérben található a másik felirat felrakásáról készült video - a művész és segítője a talányos ERITIEA szót választotta -, illetve különböző papírlapok, melyeken a Liget Galéria betűi, a 2010-es Miskolci művésztelep koncepciójának szavai, illetve kurátorok nevei remixelődnek. Egy konceptuális indíttatású kiállításon és Menesi életművének ismeretében nem feltétlenül elvárás, hogy a végeredmény vizuálisan is izgalmas legyen - bár a Várnagy Tibor vezette kiállítóhely nyitottságát jelzi, hogy pár napig a térben egy, a kiállításhoz nemigen köthető, ám Zsötem felirattal díszített vendégmű is tartózkodott -, a falakon sorakozó betűrejtvények, anagrammavariációk, projekttervek, fejjel lefelé fordított, ezért nehezen olvasható szövegtöredékek befogadhatatlan mátrixa a totális közönybe kergeti a látogatót. Ráadásul az önmagunkkal folytatott egyszemélyes játék a kívülállók számára ritkán érdekes - nem hiszem, hogy a "látványosság" felé tett (akár egész picinyke) engedmény oly nagyon ártott volna a kiállításnak.

Már csak azért sem, mert az itt látható "betűrejtvények" közül számos igen izgalmas formában realizálódott. A július 21-én a LuMú homlokzatára vetített, a múzeum teljes nevéből (Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum) kiinduló feliratokból összeálló mű sok szempontból érdekes. Egyrészt látványos, mégis megőrzi a koncepció zártságát, másrészt több, a művészeti intézményrendszer általános és aktuális állapotára jellemző "állítást" is tesz (LUDOVIKA DELETE, SIMULATED WORKS, MAUSOLEUM, OUTSIDERS, KULTÚRA - ÁRUKÉSZLET), melyek kiegészülnek néhol belterjes, bár vicces utalásokkal (a LuMúban dolgozó kurátorok nevei). De végül is nem tolakodóan, mégis átütően láthatóvá vált az a háttérbe tolt tudás, hogy semmi sem az, aminek látszik, minden manipulálható.

A kiállításhoz kapcsolódó másik esemény az egyébként csak a szakma által látogatott megnyitó volt. A művész nyolc, az ábécé első nyolc betűjével kezdődő nevű kurátort, művészettörténészt kért fel a részvételre. Volt, aki SMS-t küldött, más levelet, de a személyesen megjelentek fontos interpretációkkal gazdagították a kiállítást. Gulyás Gábor, aki több éve dolgozik a Műcsarnokban (s nem azonos az új igazgatóval) a név és az identitástudat olykor megzökkenő kapcsolatát ecsetelte, Hemrik László pedig kizárólag a művész nevének betűiből építette fel a beszédét, visszacsempészve ezzel a játékosságot a túl komolykodó és redundáns szövegelemek közé. S talán a reménybeli látogatók is jobban jártak volna, ha a művésznek ajándékozott scrabble-kockák mégis ott maradnak a galériában.

Liget Galéria, Budapest, Ajtósi Dürer sor 5., nyitva: augusztus 15-ig http://www.youtube.com/watch?v=Rf682QupONU

Figyelmébe ajánljuk