koncert - Óriás + Isten Háta Mögött

  • - vincze -
  • 2011. augusztus 4.

Zene

Jó eséllyel pont a nyári klubkoncert-uborkaszezonra találta ki az IHM és az "riás legénysége ezt az itthon formabontónak is titulálható koncepciót, aminek lényege, hogy mivel a két zenekar között vannak személybeli átfedések (az IHM dobosa, Hortobágyi László az "riásban billentyűs hangszereket kezel, míg Egyedi Péter, az "riás énekes-gitárosa basszusgitáron játszik a másik zenekarban), egy rendhagyó koncert keretében a cuccaik egyszerre legyenek fenn a színpadon, három-négy dalos blokkokban váltsák egymást, néhány dalt pedig közösen játsszon el a színpadon lévő hat zenész. Nem volt rossz ötlet ez a műsorkoncepció, hiszen az "riás és az IHM zeneileg ugyan eltér egymástól, hangulatilag és főleg a dalszövegek világában közös vonásokat mutat a két zenekar - a már az "riás megalakulása előtt az IHM-ben játszó Egyedire hatással lehettek Pálinkás Tamás IHM-frontember jórészt absztrakciókra épülő szövegei is.
Jó eséllyel pont a nyári klubkoncert-uborkaszezonra találta ki az IHM és az "riás legénysége ezt az itthon formabontónak is titulálható koncepciót, aminek lényege, hogy mivel a két zenekar között vannak személybeli átfedések (az IHM dobosa, Hortobágyi László az "riásban billentyûs hangszereket kezel, míg Egyedi Péter, az "riás énekes-gitárosa basszusgitáron játszik a másik zenekarban), egy rendhagyó koncert keretében a cuccaik egyszerre legyenek fenn a színpadon, három-négy dalos blokkokban váltsák egymást, néhány dalt pedig közösen játsszon el a színpadon lévõ hat zenész.

Nem volt rossz ötlet ez a mûsorkoncepció, hiszen az "riás és az IHM zeneileg ugyan eltér egymástól, hangulatilag és fõleg a dalszövegek világában közös vonásokat mutat a két zenekar - a már az "riás megalakulása elõtt az IHM-ben játszó Egyedire hatással lehettek Pálinkás Tamás IHM-frontember jórészt absztrakciókra épülõ szövegei is. A rövidebb, slágeresebb, refréncentrikusabb dalokat játszó "riás tûnt ezen az estén ösz-szeszedettebbnek - élõben mindig képesek meglepetést okozni a lemezverzióknál lényegesen karcosabb, energikusabb verziókban játszott dalaikkal, de a koncerten néha hullámzó formát hozó IHM is kimondottan jó passzban zenélt. Utóbbiban Egyedi a zenekar legjobb színpadi fazonjává nõtte ki magát Pálinkás mellett, egyedül az egy éve beszállt Sándor Dániel gitáros-billentyûs nem találja még a helyét.

A koncert lényegét természetesen a nyitásként, illetve zárásként közösen elõvezetett dalok adták, és ezek a változatok átlagon felül sikerültek: a legutolsó IHM-lemezrõl elõvezetett Mindenki áll és a VHK-feldolgozás (Aláírhatatlan történelem) kifogástalanul, ugyanakkor gyakorlatilag a Melvins súlyosságával szólt a két dobnak és a két basszusgitárnak köszönhetõen - csak remélhetjük, hogy ez a duplakoncert nem csak egyszeri ötletként merült fel a két zenekarnál.

A38 hajó, július 27.

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.