Pop + Rock - Tömegmozgató erők

Zene

Sokan egyetértenek abban, hogy az idei Sziget felhozatala nagyságrendekkel felülmúlja a tavalyi színvonalát, még akkor is, ha nem sikerült idecsábítani az Arcade Fire-t, a Foo Fighterst és az Arctic Monkeyst, az eredetileg a programtervezetben szereplő Amy Winehouse pedig tragikus halált halt. Így se kevesen vannak azok, akiket mindenképp érdemes megtekinteni.

Sokan egyetértenek abban, hogy az idei Sziget felhozatala nagyságrendekkel felülmúlja a tavalyi színvonalát, még akkor is, ha nem sikerült idecsábítani az Arcade Fire-t, a Foo Fighterst és az Arctic Monkeyst, az eredetileg a programtervezetben szereplő Amy Winehouse pedig tragikus halált halt. Így se kevesen vannak azok, akiket mindenképp érdemes megtekinteni.

augusztus 10.

szerda

Kicsit furcsa, hogy az Empire Of The Sun a Burn Party Arénában lép fel, hiszen simán odaférhettek volna a Nagyszínpadra vagy az A38-Wan2 sátorba, még akkor is, ha az ausztrál duó zenéje alapvetően elektronikus elemekből áll össze. Vannak, akik szimpla MGMT-utánzatként gondolnak rájuk - ha Luke Steele és Nick Littlemore kettőse mondjuk egy évvel korábban érkezett volna, akkor pont fordított lenne a helyzet. Eddig egy lemezük jelent meg, a brutálisan sci-fis borítójú Walking On A Dream, rajta többek között a We Are The People című megaslágerrel. Aki elképesztő kosztümökre, sminkekre és földöntúli látványvilágra vágyik, az mindenképp préselje be magát a sátorba, ami, mint tudjuk, soha nem könnyű feladat (Burn Party Aréna, 19.30). Ráadásul azon a helyszínen olyan ritka jelenség a pontos kezdés, mint a magyar válogatott focimeccse végén az öröm, de a legnagyobb probléma nem is ez, hanem hogy szinte ugyanabban az időpontban zajlik a Nagyszínpadon egy másik nagyon fontos koncert.

A szóban forgó zenekar az Interpol (Pop-Rock Nagyszínpad, 19.45), amely már a negyedik lemezénél, illetve a harmadik basszusgitárosánál tart, hiszen Carlos D. tavalyi távozása után már David Pajo sincs a zenekarban. Utóda a szintén nem hivatalos tagnak tekinthető Brad Truax, és élőben van még egy vendég a színpadon, ez pedig nem más, mint a billentyűket megszólaltató és vokálozó Brandon Curtis, aki civilben a Secret Machines frontembere. Ezen sorok írója látta a még Pajóval fellépő Interpolt tavaly ősszel Bécsben, és bármennyire is fájó volt Carlos D. játékának és karizmájának a hiánya, az együttes nem vesztett az erejéből, még úgy sem, hogy a 2010-es, cím nélküli album (MaNcs, 2010. szeptember 9.) nem ütötte meg az első három mű színvonalát. Az együttes elveszítette ugyan egyik kulcstagját, de legnagyobb örömükre a Joy Divisiont egyre kevesebben emlegetik már velük kapcsolatban - a mindig elegáns zenészek állítólag még mindig furcsán rángatózni kezdenek, ha a környezetükben valaki kiejti a zenekar nevét. Egyvalami azért biztos: az Interpol ma is egyértelműen talpig fekete öltözetben élvezhető a legjobban.

A Pulpról külön írásban teszünk említést, és miután az ő fellépésük véget ér, kényelmesen át lehet sétálni az A38-Wan2 Színpadhoz, ahol 23.30-tól játszik a Hurts. Theo Hutchcraft és Adam Anderson duója tavaly került fel a popzenei térképre a Happiness című albummal. Egy olyan együttesről van szó, amelyet ha időgéppel visszarepítenénk 1986-ba, és felléptetnénk a Peter's Pop Show-ban, senkinek nem tűnne fel, hogy egy negyedszázaddal későbbi zenekarról van szó, akár a ruhákat, akár a hangzást vesszük figyelembe. Letagadhatatlan a Heaven 17, a Human League, a korai Depeche Mode és a szintén korai Tears For Fears hatása a manchesteri srácokra, akik élőben komplett zenekarral, bizarr ruhába öltözött csajokkal és néha operaénekessel (!) kiegészülve lépnek fel. A Szigeten biztos felcsendül a remek dallamú Evelyn, a lemezen Kylie Minogue-gal előadott Devotion és persze a nagy sláger, a Wonderful Life, ami - nyolcvanas évek ide vagy oda - szerencsére egyáltalán nem emlékeztet Black borzalmas dalára.

augusztus 11.

csütörtök

Viszonylag ritka az olyan kurrens zenekar, amelyik négy év alatt háromszor lép fel Magyarországon, márpedig a Kasabian (Pop-Rock Nagyszínpad, 19.45) ebbe a kategóriába tartozik. A 2007-es Petőfi csarnokbeli koncert és a tavalyi szigetes fellépés után ismét itt van a Tom Meighan frontember és Serge Pizzorno gitáros-dalszerző-énekes vezette együttes, amelynek negyedik, Velociraptor! című albuma szeptemberben lát majd napvilágot. A köztudottan stadionambíciókat dédelgető zenészek jó úton haladnak álmaik megvalósítása felé: a 2004-es, cím nélküli bemutatkozás, a 2006-os Empire és a tavalyelőtti West Ryder Pauper Lunatic Asylum egyaránt szakmai és közönségsikernek bizonyult, tele bombasztikus slágerekkel. Úgyhogy ha a Kasabian tagjai azt akarják, hogy a közönség jobb szájízzel távozzon, mint a tavalyi enervált koncert után, akkor az új számok mellett mindenképp érdemes eljátszaniuk a Club Footot, a Cutt Offot, a Shoot The Runnert, a Vlad The Impalert és a közönségénekeltető L.S.F.-et is.

augusztus 12.

péntek

A pénteki napot érdemes a British Sea Powerrel indítani (Pop-Rock Nagyszínpad, 16.30). A hattagú brightoni együttes nagyszerű koncertzenekar hírében áll, de azért a lemezeik se rosszak, kezdve a 2003-as debüttel, a Decline And Fall Of British Sea Powerrel, mely szép lassan Anglia legjobban őrzött titkává avatta őket. A 2005-ös folytatás (Open Season) az első album szájhagyomány-alapú felfutása miatt már egész jó mennyiségben fogyott, a három évvel későbbi, eddig talán legjobb lemezüknek tekinthető Do You Like Rock Music? pedig még a top 10-et is megjárta. Közben készítettek filmzenét egy régi dokumentumfilmhez (Man Of Aran), idén januárban pedig kiadták legújabb albumukat, a Valhalla Dancehallt, amin szerencsére semmilyen dancehall hatás nem tapasztalható, hiszen az eddig megszokott hatások érvényesülnek rajta: a még vállalható Coldplay, a gazdag rokon Elbow, a titkos kedvenc Echo & The Bunnymen és a furcsa módon soha nem igazán befutó Doves mind ott vannak a BSP-ben.

Egyből utánuk lép színpadra a Skunk Anansie (Pop-Rock Nagyszínpad, 18.00), amelynek szintén ez lesz az első magyarországi koncertje (az énekesnő Skin szólófellépése nem ér!). Igazi kilencvenes évekbeli zenekarról van szó, hiszen a kopasz frontcsaj vezette együttes nagyjából együtt indult a britpoppal - de keményebb zenét játszott, mint a többi zenekar, ezért őket a britrock kategóriába sorolták, bármit is jelentsen ez. Az első két albumuk (Paranoid And Sunburnt, Stoosh) elég komoly sikert aratott, és még az 1999-es Post Orgasmic Chill sem maradt visszhang nélkül, de a domina megjelenésű Skin által csak csiklórocknak nevezett hangzás a XXI. századba érve már kevésbé hatotta meg a közönséget, és a zenészek is megérezték ezt, így beszüntették a Skunk Anansie-t. Igazi feloszlott zenekarhoz méltóan nyolc év különlét után a reunió mellett döntöttek, aminek az eredménye előbb egy válogatás, majd egy új lemez (Wonderlustre) és persze töméntelen turnézás lett; ennek köszönhetően hallhatjuk mi is végre a Brazent, a Hedonismöt, az All I Wantot és a többi 90-es évekbeli rockhimnuszt.

Még egy érdekes ajánlat erre a napra a svédországi Peter Bjorn And John (A38-Wan2 Színpad, 20.10), akiket 2006-os befutásuk előtt még a hazájukban sem sokan ismertek, legalábbis ami első két munkájukat (Peter Bjorn And John, Falling Out) illeti. Aztán elérkezett a 2006-os év és az a bizonyos fütyülős sláger (Young Folks), ami a tökéletes iskolapéldája volt annak, hogy hogyan lehet egy zseniális számhoz katasztrofálisan béna videoklipet készíteni. Hogy nem egyszámos zenekarról van szó, azt jól bizonyította, hogy akkori lemezük, a Writer's Block tele volt sok egyéb fülbemászó dallal, melyek a klaszszikus angolszász dalszerzői hagyományokat kiválóan ötvözték a híres skandináv popérzékenységgel. Sajnos a folytatás már nem lett ennyire érdekes: sem az instrumentális Seaside Rock, sem a következő hivatalos sorlemez, a Living Thing nem ütötte meg a mércét; még szerencse, hogy az idei Gimme Some megint egy kicsit jobban sikerült. A szólóban is próbálkozó Peter Moren, a producerként is egyre komolyabb nevet szerző Björn Yttling és az experimentális komolyzenében is utazó John Eriksson fellépése tehát nemcsak a Young Folks miatt ajánlott.

augusztus 13.

szombat

Két igazi angol produkcióval kezdünk ezen a napon. Első körben Kate Nash (Pop-Rock Nagyszínpad, 18.00): az ízes brit akcentussal éneklő, amolyan durcás, de aranyos kategóriába tartozó, félig ír énekesnő még csak 24 éves, és köztudott, hogy egy balesetnek köszönheti a karrierjét. Miközben lábadozott, az édesanyja vett neki egy gitárt, ő pedig megtanult játszani és dalokat írni - a végeredmény pedig egy number one album és több kislemezsláger lett. Még abban a korban indult be a karrierje, amikor a MySpace igazi kiugrási lehetőséget biztosított: ott figyeltek fel rá különböző menedzserek. Aztán jött is a szerződés egy nagy kiadóhoz (Fiction), a Made Of Bricks pedig letarolta a listát, nem beszélve a Foundations című maxiról, és erős dialektusa ellenére még némi amerikai sikert is elkönyvelhetett. A közben Ryan Jarmannel (The Cribs) randizni kezdő Nash szép lassan elkészítette a jóval motownosabb hangzású és jóval sikertelenebb folytatást is (My Best Friend Is You), melynek turnéja most a Szigetet is érinti.

Közvetlenül utána lép színpadra a Kaiser Chiefs (Pop-Rock Nagyszínpad, 19.45), amely visszatérő vendég: ki ne emlékezne, hogyan üdvözölte ugyanitt a közönséget Ricky Wilson frontember egy vidám "Helló, Bukaresttel" (ami továbbra is holtversenyben van a suttyó színpadi dumák első helyéért a Hungary-hungry asszociációval). Utána szó volt róla, hogy saját koncertet is adnak nálunk, de a döbbenetes módon a sportarénába meghirdetett fellépés elmaradt. Amúgy nehéz megítélni Wilsonékat, hiszen egy zseniális lemezzel, a borítójában Rákóczi Ferencet is megörökítő és az akkori korszellemmel szembemenve nem a Joy Divisiont, hanem a Blurt, a Madnesst és a Clasht megidéző Employmenttel indult a karrierjük, és még a második lemezük (Yours Truly Angry Mob) is rendben volt, annak ellenére, hogy a Rubyt túl sokat hallhattuk róla. Az egyértelmű alászállás a 2008-as, szimbolikus című Off With Their Headszel kezdődött, és a pár hete kiadott The Future Is Medievalon is folytatódott, hiába találta ki a zenekar, hogy mindenki állítsa össze a saját magának megfelelő számlistát. A korai dalok ismeretében azért vétek lenne kihagyni őket.

augusztus 14.

vasárnap

A zárónapon ismét több koncertet ajánlhatunk, rögtön itt van például Kid Cudi, aki a Burn Party Arénában áll a közönség elé (19.30-kor). Az eredetileg Scott Ramon Seguro Mescudi névre hallgató clevelandi rapper-énekes az egyik legfelkapottabb sztár az óceán túloldalán, de azért az öreg kontinensen is egyre jobban kezd ragyogni a csillaga. A Day 'N' Nite 2008-ban errefelé is nagy sláger volt, nem beszélve a vállalhatatlanság kategóriáját szimbolizáló David Guettával közös Memoriesről. A Kanye Westtel kiváló kapcsolatot ápoló Cudi kollaborációs listája egymástól homlokegyenest eltérő előadóktól hemzseg: a fentebb említett két úriemberen kívül dolgozott már Rihannával, az MGMT-vel, Commonnal, Cee Lo Greennel, T.I.-jal, Snoop Doggal, Santigolddal, a Black Eyed Peaszel, Jay-Z-vel - talán csak Fásy Ádámmal nem. A Man On The Moon első és második részének dalai, no meg a többi sláger ugyancsak fülledt hellyé varázsolja majd az óriássátrat - a nagy tömegre való tekintettel érdemes előbb odaérni.

Marina Diamandis és zenekara, a Marina & The Diamonds tűnik a nap legizgalmasabb fellépőjének (A38-Wan2 Színpad, 20.10). A félig görög származású walesi hölgy tavaly robbant be a popvilágba, amikor a nagy presztízsű BBC Sound szavazáson a második helyet kaparintotta meg Ellie Goulding mögött. (Fontos megjegyezni, hogy a Diamonds elsősorban nem is Marina kísérőzenekarának a neve, hanem sokkal inkább a rajongókat fedi.) A Blondie-tól, Kate Bushtól, PJ Harveytól, Madonnától, Patti Smithtől és Tom Waitstől, de elsősorban Daniel Johnstontól merítő hölgy Family Jewels című tavalyi debütalbumának billentyűalapú new wave-es dalai, különösen a Hollywood, az I Am Not A Robot és az Oh No!, elvarázsolták a rajongókat, és meghatották a kritikusokat (a Narancsét is, lásd 2010. március 11-i számunkat). A néha a divat világába is belekóstoló és jelenleg a Max Factor reklámarcaként tündöklő Marinát jó látni és jó hallani - márpedig ez egy eléggé ritka kombináció a popban.

Végül zárjuk a felsorolást három nagyszínpados fellépővel. A National Cincinnatiből (Pop-Rock Nagyszínpad, 18.00) a fejlődőképes együttesek mintaképének tekinthető. A két testvérpárból (Dessner, illetve Devendorf) és Matt Berninger frontemberből álló ötös az ezredforduló környékén alakult, és a közvetlenül 9/11 után kiadott, cím nélküli debütje még teljesen visszhangtalan maradt, akárcsak a két évvel későbbi Sad Songs For Dirty Lovers. A 2005-ös Alligatorre viszont már egyre többen kezdtek felfigyelni, nem beszélve a negyedik albumról, a Boxerről. Úgy tűnt, hogy igazi kritikusok kedvence zenekarról van szó, de a tavalyi High Violet hatalmas közönségsikere végleg sztárzenekarrá avatta őket. A Barack Obama választási kampányában is részt vevő és a brit (The Cure, The Smiths, Tindersticks) és amerikai (Big Star, R.E.M., Wilco) elődöktől egyaránt merítő zenészek így több hasonszőrű amerikai zenekar (a Modest Mouse, a Spoon vagy a Death Cab For Cutie) után megmutatták, hogy az imázsnélküliség ellenére is lehet szívós munkával komoly eredményeket elérni. Nagyszerű dolog, hogy Magyarországon is felcsendülhet élőben az Apartment Story, a Bloodbuzz Ohio vagy a Terrible Love.

Marina Diamandisszal egy időben a másik walesi produkció a Szigeten a 2009 után visszatérő Manic Street Preachers (Pop-Rock Nagyszínpad, 19.45). Még Nagy-Britanniában is nagyon kevés az olyan zenekar, amelyik húsz éve folyamatosan jó kritikákat kap, és sok lemezt ad el, márpedig James Dean Bradfield, Nicky Wire és Sean Moore pont ebbe a kategóriába tartozik. Az ő dalaikban szinte minden megfér: a Guns N' Roses punkos hard rockja, a Pet Sounds-környéki Beach Boys elvarázsoltsága, a Queen stadionhimnuszai, a Sex Pistols energiája, a Smiths intellektualizmusa, és persze még sok minden más. Aki kint volt a tavalyelőtti koncerten, érezhette, hogy még mindig mekkora energia árad ezekből a már negyven felett járó zenészekből, akiknek akkor még egy Puskás Öcsi előtti főhajtásra is futotta. Azóta megjelent még egy lemezük, a 2009-es, a 95-ben titokzatos módon eltűnt gitáros, Richey Edwards régi szövegeit tartalmazó Journal For Plague Lovershez képest jóval poposabb, slágeresebb Postcards From A Young Man (MaNcs, 2010. október 7.), de az utóbbi koncertek programját elnézve erről kevesebb dalt játszanak mostanában, szóval ismét greatest hitsre lehet számítani: lesz If You Tolerate This, Motown Junk, You Stole The Sun For My Heart, Faster, Motorcycle Emptiness, A Design For Life és persze az elmaradhatatlan, egyszerre vicces, de azért komolyan is gondolt You Love Us.

Végül pedig következzék a szentségtörés, mert azt még talán maguk a White Lies (Pop-Rock Nagyszínpad, 21.30) tagjai sem gondolhatták, hogy headlinerek lehetnek egy magasan jegyzett fesztiválon, ráadásul pont a Manics előtt. Valamiért mégis így alakult, de azért végül is ez sem olyan nagy baj. 'k is jártak itt 2009-ben, akkor még az A38-Wan2 Színpadon léptek fel, és adták elő első lemezüket, a To Lose My Life-ot. A brit listán aranyérmet szerző lemez elsősorban a Joy Division hatását mutatta (persze ők, mint mindenki más, tagadták a párhuzamot), olyan zenekarokkal karöltve, mint a Depeche Mode, a Tears For Fears és a kései Ultravox. Míg az első lemezen a halál volt a fő témakör, addig az idei Ritualon (MaNcs, 2011. február 17.) már inkább a szerelem - a Joy Divisiont felváltotta a New Order, a gitárokat meg a szintetizátorok, így a White Lies egy picit a Hurts irányába mozdult el. Sajnos ez már nem sikerült olyan jól: az Is Love kivételével nincsenek különösebben izgalmas darabok az albumon. Ezzel együtt bízzunk benne, hogy ez a szeánsz nem fogja méltatlanul búcsúztatni az idei Szigetet.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.