Kiállítás - Kávé szőrrel - Gőbölyös Luca: Férjhez akarok menni

  • - sissita -
  • 2010. április 29.

Zene

Közhely, hogy a tömegkultúra és a "magas művészet" között képlékenyek a határok, s az is, hogy a kortárs képzőművészek gyakran nyúlnak a populáris vizuális kultúrában alkalmazott eszközökhöz. A reklámok, plakátok, filmek képi toposzai kimeríthetetlen forrásnak tűnnek, a kérdés csak az, hogy a művész csupán használja és alkalmazza a bevett formát, vagy kritikusan reflektál a kliséhez tapadó "üzenetekre".

Közhely, hogy a tömegkultúra és a "magas művészet" között képlékenyek a határok, s az is, hogy a kortárs képzőművészek gyakran nyúlnak a populáris vizuális kultúrában alkalmazott eszközökhöz. A reklámok, plakátok, filmek képi toposzai kimeríthetetlen forrásnak tűnnek, a kérdés csak az, hogy a művész csupán használja és alkalmazza a bevett formát, vagy kritikusan reflektál a kliséhez tapadó "üzenetekre".

Gőbölyös Luca kiállításának középpontjában egy ötrészes fiktív tévés főzőműsor és ennek bevezető trailere áll, megspékelve a médiabeli sikerre törvényszerűen ráépülő másodlagos termékekkel, az ételfotókkal (a Knoll Galériában kiállított képekkel) és a szakácskönyvvel (a kiállítás katalógusával). A "receptklub" a látványkonyha elemeit kombinálja a női magazinok, internetes fórumok kedvenc témájával - a "Tíz jó tanács a csábításhoz" típusú közhelyekkel - és a népi hiedelmek/babonák világával, célközönségét pedig a férfira áhítozó szinglik alkotják. A jól felszerelt, modern konyhában tüsténkedő csinos, szőke hölgy (maga a művész) kitűnően imitálja a szakácsműsorok beszédmódját (fokozatosan adagolja az apró, praktikus trükköket), sőt "hozza" a gyakori bakikat is (a sorozat első részében például még véletlenül sem abba a kamerába néz, amely éppen veszi). A különleges receptek és bűbájos praktikák a férjkeresés különböző fázisaihoz kapcsolódnak: hogyan válasszuk ki az "igazit", miként érhetjük el, hogy menthetetlenül belénk habarodjon, hogyan biztosíthatjuk a mielőbbi esküvőt és a hűséget, miként szerezzük vissza a csapodár férfit, végül pedig mit tegyünk, hogy végérvényesen kilépjen az életünkből. A bájolási rítusok egy része Kiss József Szerelmi babonák című etnográfiai munkáját használja fel, és olyan ismert módszereket mutat be, mint a Luca-napi túrógombócba rejtett tizenhárom férfinév, a bal váll fölött hátradobott almahéj, vagy a férfi ruhájába (nyakkendőjébe, alsógatyájába) rejtett rozmaring és négylevelű lóhere. De a szerelmi kellékek ellenállhatatlan ereje leginkább a női testből ered. Azonnali, oldhatatlan kötés érhető el, ha napokig érlelünk a hónunk alatt egy kicsiny cipót, majd az izzadságszagú kenyérkét megetetjük a kiválasztottal, vagy ha a pogácsába belesütjük levágott körmünket (a körömlakkot célszerű előtte lemosni). Jó szolgálatot tehet a szennyesből előkapott bugyi - ha tíz percen át, gyakran kevergetve kifőzzük, a léből erősen cukros teát készíthetünk. Nem szabad veszni hagyni menstruációs vérünket sem: csöpögtessünk pár cseppet pipettával a felkínált almaszeletekre (természetesen kívülre, hogy ne látszódjon), és garantált a siker. Az abszurd iróniát fokozza a tökéletesen steril "álomkonyha" és a realisztikusan prezentált testnedvek közötti feszültség: a kicsiny, áttetsző üvegcsébe zárt vér és vizelet megjelenése a vakítóan tiszta munkaasztalon. Nem beszélve az összegyűjtött, egészen premier plánban megmutatott fanszőrről, melyet díszítőelemként vagy ízfokozóként használhatunk - ez utóbbi esetben a mozsárban összetört pinaszőr a fahéjjal megszórt kávéba kerül. Tanulhatunk még többek közt ráolvasást, láthatunk söröspohárba köpést (ezzel állítólag azonnal visszaszerezhető a hűtlen fél), és olyan humorosan blőd lepattintó technikákat, mint a fordítva felvett ruha (ebben a célszemély nem ismer meg bennünket) vagy az átpisilés a férfi egyik pólójának ujján.

Gőbölyös kritikája kétirányú. Egyrészt rámutat a médiában még mindig egyeduralkodó női képre, a valósággal csak ritkán korreláló tökéletes háziasszony kliséjére - az ideális nő mesterszakács, nyilván kényszeres takarító is, hisz egy szem morzsa sincs az asztalon, kellemesen társalog, kiskosztümben főz és bombanő -, másrészt arra, hogy ez a hamis médiareprezentáció akár mintává is válhat, és így alapjaiban ássa alá a feminista törekvések eredményeit. S bár a film szellemes és szórakoztató, ez a kritika nem elég erős és bátor. Nincs benne kockázat, mint például Nagy Kriszta mára enigmatikussá vált óriásplakátjában (amelyen a bikiniben megjelenő árucikk, azaz a művész fotója alatt a Kortárs festőművész vagyok felirat volt olvasható). Nem lép ki a főzőshow-k világából, mint tette ezt például Tamara Moyzes, aki a csillogó-villogó receptklub díszletei közé egy idegen elemet csempészett: egy roma fiatalembert, aki a robbanóanyaggal töltött knédli elkészítését prezentálta az érdeklődőknek (a Barcsay teremben tavasszal bemutatott munka a csehországi romák helyzetével foglalkozott).

A kiállított fotók még ennél is visszafogottabbak, hiszen maga a lényeg, az apró betűs receptrészletek, azaz a reflexivitás szinte elbújik a hűvösen fényképezett ételfotók között, az imitáció szinte összetéveszthető az utánzottal. A műveket persze tekinthetjük profin megvilágított csendéleteknek is, de olyan populáris vizuális termékeknek is, amelyek az elitművészet rangjára pályáznak. Mindenesetre a műtárgypiac már meghozta a döntést, s gazdára találtak a citromkarikán meredező szőrszálakról készült közeli felvételek is.

Knoll Galéria, Budapest VI., Liszt Ferenc tér 10., nyitva: május 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.