Kiállítás - Kis magyar fotográfia - Ritkán látott képek

  • Kürti Emese
  • 2010. július 29.

Zene

Nyáron, amikor minden kicsit elengedettebb, és alig akad nézhető kiállítás a városban, mindennek megnő az értéke, és a Mai Manó fotókiállítására úgy támolyog be néző és újságíró, mint a melegtől megszédült légy. Hogy majd ott a magyar fotó történetét megnézheti - kicsiben. A szédülés akkor ér véget, amikor a hűvösben kiderül, hogy egy ilyen általános, hetvenhárom művész munkáját bemutató kiállításhoz semmilyen kiadvány nem készült, csak a szűkszavú sajtószöveget lehetne lobogtatni, már ha érdemes. Javasolták viszont, hogy képek hiányában fényképezzem csak le a homlokzatot, mert azt szokták. Az ember aztán eltűnődhet azon, hogy van-e öszszefüggés az intézményi jó szándékú dilettantizmus és a fényképezés magyarországi mostoha sorsa között úgy általában.

Nyáron, amikor minden kicsit elengedettebb, és alig akad nézhető kiállítás a városban, mindennek megnő az értéke, és a Mai Manó fotókiállítására úgy támolyog be néző és újságíró, mint a melegtől megszédült légy. Hogy majd ott a magyar fotó történetét megnézheti - kicsiben. A szédülés akkor ér véget, amikor a hűvösben kiderül, hogy egy ilyen általános, hetvenhárom művész munkáját bemutató kiállításhoz semmilyen kiadvány nem készült, csak a szűkszavú sajtószöveget lehetne lobogtatni, már ha érdemes. Javasolták viszont, hogy képek hiányában fényképezzem csak le a homlokzatot, mert azt szokták. Az ember aztán eltűnődhet azon, hogy van-e öszszefüggés az intézményi jó szándékú dilettantizmus és a fényképezés magyarországi mostoha sorsa között úgy általában.

Mai Manó császári és királyi udvari fényképész egykori házában, melyet harminc évig bérelt a Magyar Autóklub, most a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum vendégkiállítása látható. Kecskeméten nem ideálisak a körülmények: a hétszáz fotó számára túl kicsi a raktár, a művek jóformán hozzáférhetetlenek, állandó kiállítóhely pedig nincs. Baki Péter kurátor tehát olyan felvételekből rendezett kiállítást, amelyeknek nagy része sosem volt még látható. A Ritkán látott képek cím nem túl eredeti, de akkor nem számoltunk a titok mágiájával, amely a magyar közönség jól ismert fotográfiai vonzalmával párosulva mégis hatásos lehet. És hát a magyar fényképezés története valóban bővelkedik nagy művekben, még ha a legelső, 1860 körül készült színezett dagerrotípiától a 2010-es, mai digitális printig megtett út csak "mikrotörténelem", és mint minden szelekció, önkényes.

A válogatással azért nem lehet baj, mert a kínálat bőséges, az egyes fényképek mögött erőteljes fotós személyiségek érzékelhetők, és a darabonként fölkínált életmű-cafatokból az ember csak mind többet kívánna. Hanem a rendezés túlságosan gyönge és bátortalan ahhoz, hogy egy ilyen nagy ív merészségével boldogulni tudjon; száznegyven év magyar fotóját "háttérképekből" bemutatni merészebben és invenciózusabban kellene. A lineáris kronológia helyett jobban bele kellett volna nyúlni a képek (és fotográfiai korszakok) közötti mélyebb összefüggésrendszerbe, mert szinte kínálják magukat. A magyar szociofotó harmincas évekbeli őskorának képi világa például újra és újra előtör a fényképezés történetének későbbi periódusaiban, a hatvanas-hetvenes években. Vannak olyan nagy személyiségek, mint például Kepes György, akinek a fénykísérletei jelentőségükben Moholy-Nagyéhoz hasonlíthatók, de az oda-vissza hatások kibontása helyett rácsos női portréját elszigetelve mutatják be.

A képanyagból kiindulva még a tematikus vagy időrendi következetlenségekkel együtt is lehetett volna analitikusabb kiállítást rendezni, de a tárlat ráadásul meglehetősen purista szemléletű is. Azt a modernista látszatot akarja megőrizni, hogy az önmagában való, zárt, autonóm mű a fényképezés végső célja, és minden mozgás, eltérés, szerkezeti szabálytalanság, az ettől való eltávolodás kihágás lehet csak. Ezért aztán hiányoznak a kiállításból a "hibrid" műfajok, vagyis az olyan háromdimenziós formák (installációk), amelyek a festészet-fényképezés-film és mondjuk az objekt kísérletező kombinációjából származnak. A kortárs fényképezésből is inkább azok a művek kerültek be a válogatásba, amelyek modernista szemléletűek. Vannak persze kivételek: Haris László ikonikus műve (Törvénytelen avantgarde) leválaszthatatlan a neoavantgárd ellenművészet történetéről, és így a tartalma az, ami a szabálytalanság garanciája, míg Gerhes Gábor többiekénél nagyobb formátumú, ráadásul színes képén a fénykép realitása és a valóság viszonyában következik be egy csavar a színházi vagy filmes szempont bevezetésével.

A megíratlanság azonban a kiállítás legnagyobb hiányossága, technikai és történeti szempontból egyaránt. Mert azt ugyan megtudjuk, hogy a "tárgyak között kronológiai rendben haladva megtalálhatjuk a fényképezés egyik legelső technikai eljárásával készült felvételt is", de az egzakt meghatározás már hiányzik, és biztosan többen vannak, akiket érdekel a brómolaj nyomat készítése, mint ahányan valóban tudják, hogy az 1907-től a harmincas évekig használt technika azért volt annyira népszerű, mert nem kellett hozzá nagyméretű negatívot használni. Kankovszky Ervinnek, a Magyar Általános Hitelbank főpénztárosának brómolaj nyomata Wellington lovas szobráról készült Londonban, 1915-ben. A XIX. század elejéig a legtöbb eljárást kiszorította az albumin, amely nagyon vékony, jó minőségű, úgynevezett fehérnyepapírról kapta a nevét, és a felvidéki Divald Károly ismerős (milliós nagyságrendben hozta forgalomba képeslapjait) tátrai felvételei készültek evvel a technikával.

Jó lett volna tehát valamiféle technikai magyarázat, ahogy az ilyen történeti igényű kiállítás esetében jól jött volna a kommentár is a fotóművészet egyes korszakaihoz, vagy hogy mikortól tekintjük művészetnek a fényképezést. A korai időszakban, a festészeti historizálásnak megfelelő dokumentarizmus alatt még semmiképp, sőt Kassák Lajos még 1932-ben, a szociofotó és az avantgárd fényképezés nagy korszakában is így fogalmaz: "A festészet a kultúrindividuum művészete. Egy bizonyos ponttól kezdve azonban a fotográfiai is produktív alakítás lehet. De az egzaktságra és tárgyilagosságra való törekvés következtében nem lehet művészet a szó klasszikus értelmében." Kassáknak a fotográfia, akárcsak Benjaminnál, "egy új civilizatorikus korszak reprezentálója". A fotó önálló művészeti formaként való elismerése, emancipációja azonban csak a konceptualizmussal érkezett el, ekkor vált igazán "befogadott" műfajjá. Erről persze Baki Péter sokkal többet tud, csak az a kár, hogy nem osztotta meg velünk.

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház, megtekinthető szeptember 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.