Kiállítás - Kis magyar fotográfia - Ritkán látott képek

  • Kürti Emese
  • 2010. július 29.

Zene

Nyáron, amikor minden kicsit elengedettebb, és alig akad nézhető kiállítás a városban, mindennek megnő az értéke, és a Mai Manó fotókiállítására úgy támolyog be néző és újságíró, mint a melegtől megszédült légy. Hogy majd ott a magyar fotó történetét megnézheti - kicsiben. A szédülés akkor ér véget, amikor a hűvösben kiderül, hogy egy ilyen általános, hetvenhárom művész munkáját bemutató kiállításhoz semmilyen kiadvány nem készült, csak a szűkszavú sajtószöveget lehetne lobogtatni, már ha érdemes. Javasolták viszont, hogy képek hiányában fényképezzem csak le a homlokzatot, mert azt szokták. Az ember aztán eltűnődhet azon, hogy van-e öszszefüggés az intézményi jó szándékú dilettantizmus és a fényképezés magyarországi mostoha sorsa között úgy általában.

Nyáron, amikor minden kicsit elengedettebb, és alig akad nézhető kiállítás a városban, mindennek megnő az értéke, és a Mai Manó fotókiállítására úgy támolyog be néző és újságíró, mint a melegtől megszédült légy. Hogy majd ott a magyar fotó történetét megnézheti - kicsiben. A szédülés akkor ér véget, amikor a hűvösben kiderül, hogy egy ilyen általános, hetvenhárom művész munkáját bemutató kiállításhoz semmilyen kiadvány nem készült, csak a szűkszavú sajtószöveget lehetne lobogtatni, már ha érdemes. Javasolták viszont, hogy képek hiányában fényképezzem csak le a homlokzatot, mert azt szokták. Az ember aztán eltűnődhet azon, hogy van-e öszszefüggés az intézményi jó szándékú dilettantizmus és a fényképezés magyarországi mostoha sorsa között úgy általában.

Mai Manó császári és királyi udvari fényképész egykori házában, melyet harminc évig bérelt a Magyar Autóklub, most a kecskeméti Magyar Fotográfiai Múzeum vendégkiállítása látható. Kecskeméten nem ideálisak a körülmények: a hétszáz fotó számára túl kicsi a raktár, a művek jóformán hozzáférhetetlenek, állandó kiállítóhely pedig nincs. Baki Péter kurátor tehát olyan felvételekből rendezett kiállítást, amelyeknek nagy része sosem volt még látható. A Ritkán látott képek cím nem túl eredeti, de akkor nem számoltunk a titok mágiájával, amely a magyar közönség jól ismert fotográfiai vonzalmával párosulva mégis hatásos lehet. És hát a magyar fényképezés története valóban bővelkedik nagy művekben, még ha a legelső, 1860 körül készült színezett dagerrotípiától a 2010-es, mai digitális printig megtett út csak "mikrotörténelem", és mint minden szelekció, önkényes.

A válogatással azért nem lehet baj, mert a kínálat bőséges, az egyes fényképek mögött erőteljes fotós személyiségek érzékelhetők, és a darabonként fölkínált életmű-cafatokból az ember csak mind többet kívánna. Hanem a rendezés túlságosan gyönge és bátortalan ahhoz, hogy egy ilyen nagy ív merészségével boldogulni tudjon; száznegyven év magyar fotóját "háttérképekből" bemutatni merészebben és invenciózusabban kellene. A lineáris kronológia helyett jobban bele kellett volna nyúlni a képek (és fotográfiai korszakok) közötti mélyebb összefüggésrendszerbe, mert szinte kínálják magukat. A magyar szociofotó harmincas évekbeli őskorának képi világa például újra és újra előtör a fényképezés történetének későbbi periódusaiban, a hatvanas-hetvenes években. Vannak olyan nagy személyiségek, mint például Kepes György, akinek a fénykísérletei jelentőségükben Moholy-Nagyéhoz hasonlíthatók, de az oda-vissza hatások kibontása helyett rácsos női portréját elszigetelve mutatják be.

A képanyagból kiindulva még a tematikus vagy időrendi következetlenségekkel együtt is lehetett volna analitikusabb kiállítást rendezni, de a tárlat ráadásul meglehetősen purista szemléletű is. Azt a modernista látszatot akarja megőrizni, hogy az önmagában való, zárt, autonóm mű a fényképezés végső célja, és minden mozgás, eltérés, szerkezeti szabálytalanság, az ettől való eltávolodás kihágás lehet csak. Ezért aztán hiányoznak a kiállításból a "hibrid" műfajok, vagyis az olyan háromdimenziós formák (installációk), amelyek a festészet-fényképezés-film és mondjuk az objekt kísérletező kombinációjából származnak. A kortárs fényképezésből is inkább azok a művek kerültek be a válogatásba, amelyek modernista szemléletűek. Vannak persze kivételek: Haris László ikonikus műve (Törvénytelen avantgarde) leválaszthatatlan a neoavantgárd ellenművészet történetéről, és így a tartalma az, ami a szabálytalanság garanciája, míg Gerhes Gábor többiekénél nagyobb formátumú, ráadásul színes képén a fénykép realitása és a valóság viszonyában következik be egy csavar a színházi vagy filmes szempont bevezetésével.

A megíratlanság azonban a kiállítás legnagyobb hiányossága, technikai és történeti szempontból egyaránt. Mert azt ugyan megtudjuk, hogy a "tárgyak között kronológiai rendben haladva megtalálhatjuk a fényképezés egyik legelső technikai eljárásával készült felvételt is", de az egzakt meghatározás már hiányzik, és biztosan többen vannak, akiket érdekel a brómolaj nyomat készítése, mint ahányan valóban tudják, hogy az 1907-től a harmincas évekig használt technika azért volt annyira népszerű, mert nem kellett hozzá nagyméretű negatívot használni. Kankovszky Ervinnek, a Magyar Általános Hitelbank főpénztárosának brómolaj nyomata Wellington lovas szobráról készült Londonban, 1915-ben. A XIX. század elejéig a legtöbb eljárást kiszorította az albumin, amely nagyon vékony, jó minőségű, úgynevezett fehérnyepapírról kapta a nevét, és a felvidéki Divald Károly ismerős (milliós nagyságrendben hozta forgalomba képeslapjait) tátrai felvételei készültek evvel a technikával.

Jó lett volna tehát valamiféle technikai magyarázat, ahogy az ilyen történeti igényű kiállítás esetében jól jött volna a kommentár is a fotóművészet egyes korszakaihoz, vagy hogy mikortól tekintjük művészetnek a fényképezést. A korai időszakban, a festészeti historizálásnak megfelelő dokumentarizmus alatt még semmiképp, sőt Kassák Lajos még 1932-ben, a szociofotó és az avantgárd fényképezés nagy korszakában is így fogalmaz: "A festészet a kultúrindividuum művészete. Egy bizonyos ponttól kezdve azonban a fotográfiai is produktív alakítás lehet. De az egzaktságra és tárgyilagosságra való törekvés következtében nem lehet művészet a szó klasszikus értelmében." Kassáknak a fotográfia, akárcsak Benjaminnál, "egy új civilizatorikus korszak reprezentálója". A fotó önálló művészeti formaként való elismerése, emancipációja azonban csak a konceptualizmussal érkezett el, ekkor vált igazán "befogadott" műfajjá. Erről persze Baki Péter sokkal többet tud, csak az a kár, hogy nem osztotta meg velünk.

Magyar Fotográfusok Háza - Mai Manó Ház, megtekinthető szeptember 5-ig

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.