kiállítás - MANÉ&MONÉ

  • - jerovetz -
  • 2010. június 3.

Zene

A szobrászat mint kiindulási pont ideális a tárlat feldolgozására. A médium térrel való közvetlen viszonya az alap, ez gazdagodott a mozgással, ezáltal az időbeliséggel, a fény használatával, a dokumentarizálással, és végezetül így is olvadt össze a síkművészetekkel és a konceptualizmussal. Szabó Ádám és Szabó Dezső játékos apropóból, a hasonló nevek analógiája alapján csinált közös kiállítást.
A szobrászat mint kiindulási pont ideális a tárlat feldolgozására. A médium térrel való közvetlen viszonya az alap, ez gazdagodott a mozgással, ezáltal az idõbeliséggel, a fény használatával, a dokumentarizálással, és végezetül így is olvadt össze a síkmûvészetekkel és a konceptualizmussal.

Szabó Ádám és Szabó Dezsõ játékos apropóból, a hasonló nevek analógiája alapján csinált közös kiállítást. Fel sem tüntették, ki melyik munkát készítette - nehéz is lenne különválasztani õket. Esetükben az idõbeliség az a sajátos élmény, ami téri munkáikat megtermékenyíti. Szabó (vajon melyik? - Dezsõ) 2009-es Turbo&Still címû munkája: a videofelvételen egy szélturbina forog, zúgása is hallatszik, a ködös háttér pedig hol elsötétül, hol kivilágosodik, mintha napszakok váltakoznának. A mûvész miniatûr szélerõmûvel modellezte az idõt; víziószerûsége és puritanizmusa fokozza a hatást.

A mozgást másra használja a másik Szabó (Ádám). Kémény címû mozgóképén egy gyárudvart látunk, melynek hátterében a kémény váratlanul elmozdul, és megváltoztatja a tér egész perspektíváját. Játékosságán túl a trompe l'oeil kinetikus válfaja attól válik izgalmassá, hogy elbizonytalanít a látott élményben, és demonstrál számtalan lehetséges létezõt; meg persze semmissé teszi a tényleges változatot. A befogadó pozíciója ilyen módon megsemmisül.

Elõször került közönség elé Szabó (khm, Dezsõ) Fonyód projekt címû installációja: a mûvész 1997-tõl több mint tíz éven át fotózott egy balatoni tájat pontosan ugyanabból a beállításból. Visszájára fordul a megtévesztõ játék - a valóság válik puszta maketté. Szabó mintha digitálisan manipulált volna egyetlen fotót: a színek és felületek változnak csupán, fények gyulladnak ki és alszanak el, az egyetlen biztosnak tûnõ domborzati képlet is el-eltûnik a ködben vagy az alkonyatban.

Láthatóan van még mondanivaló egyetemes-ontológiai kérdésekrõl.

Stúdió Galéria, megtekinthetõ június 8-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.