kiállítás - NITSCH 70.

  • - dck -
  • 2008. október 23.

Zene

A bécsi akcióművészek - köztük a mára nagyapó korba lépett Hermann Nitsch - a világháború utáni pállott légkörű, osztrák konzervativizmus ellenében léptek fel: a piedesztálra emelt ösztönös és állati testiséggel sokkolták a szemforgatóan hazug nyárspolgárokat. A korábban tevékenysége miatt többször elítélt sztárművész hatvanas évektől megrendezett többnapos, "orgia-misztérium színház" néven futó előadásainak légkörét a Galeria White-ban kiállított fotósorozat tanulmányozása után érzékelhetjük: a fehér ruhában (vagy meztelenül) sürgölődő, állatáldozatot bemutató, beleket trancsírozó, szemmel láthatóan erősen exhibicionista alakok csordája felfokozott hangulatú keresztáldozatot mutat be.
A bécsi akciómûvészek - köztük a mára nagyapó korba lépett Hermann Nitsch - a világháború utáni pállott légkörû, osztrák konzervativizmus ellenében léptek fel: a piedesztálra emelt ösztönös és állati testiséggel sokkolták a szemforgatóan hazug nyárspolgárokat. A korábban tevékenysége miatt többször elítélt sztármûvész hatvanas évektõl megrendezett többnapos, "orgia-misztérium színház" néven futó elõadásainak légkörét a Galeria White-ban kiállított fotósorozat tanulmányozása után érzékelhetjük: a fehér ruhában (vagy meztelenül) sürgölõdõ, állatáldozatot bemutató, beleket trancsírozó, szemmel láthatóan erõsen exhibicionista alakok csordája felfokozott hangulatú keresztáldozatot mutat be. A cirkusz, a színház, a misztikus tanok és a keresztény vallás, továbbá a tömegméretû orgia elemeit ötvözõ mûvészi "szekta" megjelenése nem véletlenül háborította fel a katolikus egyházat. Míg egy római templomban a mai napig megcsodálható Bernini XVII. században készült szobra, a Szent Teréz látomása (másként eksztázisa), melyen az aszketikus életmódú fiatal hölgyet éppen az elélvezés pillanatában láthatjuk, az ostyaként megtestesülõ Megváltót tisztelõ spirituális kannibalizmus tagadása, a keresztény hit lényegének feltárása hatalmas pofon lehetett az erkölcsöket bigottan tisztelõ társadalomnak. Míg e fotók még csak-csak megõriznek valamit a misztériumjátékok egyszerre emelkedett és brutális hangulatából, addig Nitsch mûvészi piacra termelt ösztön-"kiömlései", vastag, fröcskölt/kent, vörös és fekete festékréteggel borított képei önálló értéket nem hordoznak. Hasonlóan a kiállításon bemutatott, festõingnek használt, csipkés szélû papi karinghez, egyfajta emlékeztetõk, s egyben - akár Krisztus töviskoronája - relikviák. Az "ereklyéket" most magyar hívõk és mûgyûjtõk is megvásárolhatják: a kisebbek huszonöt-, a nagyok százezer euró kicsengetése után birtokolhatók.

Galeria White, Bp. V., Falk Miksa u. 7., nyitva: november 19-ig, hétköznap 10-18, szombaton 10-13

**

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.