Kiállítás - Ócska mítosz - Kondor Béla grafikai sorozatai

  • Kürti Emese
  • 2011. június 16.

Zene

Kondor Béla még mindig csak nyolcvanéves lenne idén. Negyvenkettő volt, amikor meghalt, de akkor is kevesen voltak, azóta is kevesen vannak, akik tudhatják, ki volt valójában. A Kogart Csernus-emlékházában, ahol kiállították néhány rézkarcsorozatát és egy-két festményét, megint csak nem leszünk okosabbak, de legalább van alkalom a találgatásra.

Kondor Béla még mindig csak nyolcvanéves lenne idén. Negyvenkettő volt, amikor meghalt, de akkor is kevesen voltak, azóta is kevesen vannak, akik tudhatják, ki volt valójában. A Kogart Csernus-emlékházában, ahol kiállították néhány rézkarcsorozatát és egy-két festményét, megint csak nem leszünk okosabbak, de legalább van alkalom a találgatásra.

Egyébként Erdély Miklós, aki talán a legjobban értette Kondort, elmeséli, hogy épp Csernuséknál egyszer szembekötősdit játszottak (!), amikor ő hosszasan belekapaszkodott egy pár elálló fülbe, és úgy pörögtek, pörögtek, míg lekerült a kendő, és ott állt a csúfságában szép, ragyás fiatalember, az elálló fülek tulajdonosa. Jelentős, szimbolikus pillanat volt, mondja Erdély. Kondor akkor még, az ötvenes évek elején főiskolára járt, Koffán Károlyhoz a grafikára, mert Szőnyi István a posztimpresszionizmus nevében kidobta a festészetről. Emiatt Kovásznai Györgyhöz hasonlóan egész életében bizonyítani akarta, hogy az ő fő műfaja a festészet, hiába ragadt bele a grafikába.

Kondor Béla "függetlenségének", "egyedülállóságának", "páratlanságának", "egyéni világának", tehát annak a kritika alá kívánkozó legendáriumnak - mely szerint minden a semmiből keletkezik, viszont független a kortársi környezetétől - az alapját kétségtelenül a grafikai tevékenysége jelentette. A grafika (rézkarc, fametszet) biztosította számára a szocreál hegemóniájával szembeni - anyagi és művészi - szabadságot, mert lehetővé tette, hogy kivételes technikai, manuális képességei révén kívül helyezze magát a hivatalos művészeten. Kondor Barcsaytól tanult meg rajzolni (nagyon), és amikor rájött, hogy Rembrandt, Goya és Leonardo nem ellensége a rendszernek, végrehajtott egy időbeli csavart, és úgy kezdett rajzolni, mint ők. Ez az elképesztő kézügyesség végül is kezükre játszott a kortárs interpretátoroknak, Németh Lajosnak például, mert úgy lehetett tenni, minden erőfeszítés nélkül, mintha a Kondorra jellemző formai minőség, a bámulatos technikai bravúrok kizárólag valamiféle absztrakt etikai ügyet szolgálnának, vagy az emberiség morális végvonaglásának volnának mániákusan precíz képi formái. Csakhogy Kondor trükkje visszafelé sült el, mert többé senki sem tudta megszabadítani a depolitizáltság és a dekontextualizáltság átkától. Németh Lajos húsz hátborzongató kritikája után nem is volna nagyon egyszerű: "A nagy látókhoz vonzódik tehát, s ő is oly spontán szimbólumteremtő erővel hívja elő lelke mélyéről apokaliptikus szörnyeit, hús, vér, ám mégis légies, delejes figuráit, mint a nagy elődök. Régi mítoszok ébresztése, a gépek titokteli világa, az ösztönélet hibrid szülötteinek szürrealista életreparancsolása (sic!), a tragikomikum álarcába bújó szatíra vagy a kreatív játék egyaránt része szimbólumformáló erejének." És így tovább, alig lehet abbahagyni.

A Kogart Németh Lajos szellemében járt el, amikor "művészünk" életrajzán kívül egyetlen sor kommentárral sem látta el a kiállítást, vagy egyetlen olyan gesztust sem tett, amellyel ki akarta volna tépni Kondort az ösztönös, lángoló grafikai zseni ócska mítoszából. Ahogy Németh Lajosnak sem volt (nem lehetett?) hozzáfűznivalója ahhoz, hogy a kiállításon látható diplomamunka, a Dózsa-sorozat véletlenül épp 1955-56-ban keletkezett, többek között olyan címekkel, mint Készülődés a forradalomra. Ahhoz sem fűztek megjegyzést, hogy az outsider művésznek, aki nyilván kizárólag univerzális művészszellemekkel társalgott a múltból, olyan képcímei vannak a kiállításon, mint Happening I. és Happening II. Ami minimum azt bizonyítja, hogy nagyon is tudatában volt annak, hogy az ő "mesteremberi" körein kívül mekkora felfordulás zajlott a kortárs képzőművészetben.

Erdély Miklós nagyon autentikus forrásnak bizonyul: a katolikus Vigília-körön és a Pilinszkyvel való szoros kapcsolaton kívül a szilárd és kritikus barátságot ő jelentette Kondor számára. Erdély egyszerre látta őt "a legavantgárdabb jelenségnek" és a legtradicionalistábbnak, amivel messzebbre jutott bárkinél a Kondor-értékelésben, kifejezve, mennyire összetett volt ez a jelenség, a "polihisztor", ahogy mondani szeretik, a költő, zenész, festő. De nemcsak arról volt szó, hogy alkalomadtán katolikus pap-, ill. költőbarátainál megvédte a neoavantgárdokat, akiket amúgy a hagyomány oldaláról támadott, hanem hogy sokkal ironikusabb és reflektáltabb művészetet hozott létre, mint ahogy Németh Lajos nyomán a köztudatban szerepel. Festett például egy angyalt, és aláírta, hogy Tanácsköztársaság. Vagy készített egy pannót a Kereskedelmi Kamarába A szentek bevonulása címmel.

Az angyalokat, akikből a Kogartban is vannak bőven - meg elképesztő hídszerkezetek, repülőgépek és csodás Dürer-parafrázisok -, igazi misztikusként pártfogolta Kondor. Egyszer egy demizson borral "intézte el" Erdélynél, hogy becsempéssze apja okkultista könyvtárába, ahol XVIII. századi misztikus szerzőket olvasott; ettől kezdődően állítólag nemcsak formai jelentésként, hanem elméletileg is tudatosan vannak jelen a műveiben.

Kondor Béla mindenki másnál jobb példa arra, hogy a művészet autonómiája mennyire illuzórikus. Mindent megtett érte. De őt, aki sosem akart az ötvenes-hatvanas évek művésze lenni, nem engedi el markából a saját kora. Az illusztrációktól a festményekig minden arról üvölt, hogy Kondort a lemondás, a beletörődés, az önpusztítás és a hallgatás kora hozta létre. Ezt nem tudomásul venni óriási felelőtlenség.

Kogart Galéria, július 1-jéig

Figyelmébe ajánljuk

Hol az ember?

A megfilmesíthetetlen könyvek megfilmesítésének korát éljük – ezek pedig nagyrészt sci-fik. Herbert Ross Dűnéjének sokszor nekifutottak, mire Denis Villeneuve szerzői húrokat pengető két blockbustere végre a tömegek igényeit is képes volt kielégíteni; Isaac Asimov Alapítványából az Apple készített immár második évadát taposó, csillogó űroperát – a Netflix pedig az elmúlt évek egyik legnagyobb sikerű, kultikus hard sci-fijébe, Liu Ce-hszin kínai író Hugo-díjas A háromtest-triló­giá­jába vágott bele.

Nem viccelnek

  • - minek -

Poptörténeti szempontból is kerek jubileumokkal teli lesz ez az év is – novemberben lesz negyven éve, hogy megjelent a The Jesus and Mary Chain első kislemeze, a melódiát irgalmatlan sípolásba és nyavalyatörős ritmusba rejtő Upside Down.

Elszáll a madárnő

„Én nem tudok, és nem is szeretek a képeimről beszélni. Amit el tudok mondani, azt csak színnel tudom elmondani. Képeimbe belefestettem az életem tragédiáit és örömeit. Ez volt az életem” – halljuk a művész vallomását a kiállítás első termében, a falra vetített 1977-es rövidfilm részleteként.

Aktivizmus színészekkel

  • Erdei Krisztina

Csoszó Gabriella aktivista fotós, töretlen kitartással vesz részt az ellenzéki tüntetéseken és osztja meg képeit azokkal, akik szeretnének mást is látni, mint amit a NER kínál.

Házasok hátrányban

  • Kiss Annamária

Középkorú házaspár egy protokollparti után vendégül lát egy fiatal párt egyetemi lakosztályuk teraszán, hajnali kettőkor. Az elején mit sem sejtenek arról, hogy ez lesz valamennyiük életének talán leghosszabb éjszakája.

Koponyalabirintus

Az alighanem legelismertebb, világirodalmi rangú kortárs román író, Mircea Cărtărescu 2015-ös nagyregénye rendkívüli, monstruózus mű. Kiszámíthatatlan, szabálytalan, megterhelő. Pedig látszatra nagyon is egyszerű, már-már banális helyzetből indul.

Messziről jött zeneszerző

A Tigris és sárkány és a Hős filmzeneszerzője hat éve már járt is nálunk, mégis bemutatásra szorul a magyar koncertlátogatók előtt. A hatvanhat éves, kínai származású komponistáról hídemberként szokás beszélgetni, aki a hagyományos kínai klasszikus zenét tömegekhez vitte el a nyugati világban.

Az ajánlat

Napi rendszeres fellépéseinek sorában Magyar Péter a múlt pénteken a Klubrádióban járt, ahol Bolgár György műsorában mindenféle kijelentéseket tett Ukrajnáról, illetve az ukrajnai háborúról.

A hegyi ember

Amikor 2018 februárjában Márki-Zay Péter az addig bevehetetlennek hitt Hódmezővásárhelyen, az akkoriban igen befolyásos Lázár János városában az időközi polgármester-választáson magabiztosan legyőzte fideszes ellenfelét, reálisnak tűnt, hogy mindez megismételhető „nagyban” is a tavaszi országgyűlési választásokon.

„Pályáznék, csak nem tudom, kivel”

Miért meghatározó egy társadalom számára a migrációról szóló vita? Hogyan változott a meg Berlin multikulturális közege? Saját történetei megírásáról és megrendezéseiről beszélgettünk, budapesti, román és berlini színházi előadásokról, de filmtervei is szóba kerültek. Kivel lehet itt azokra pályázni?

Pusztítás földön, vízen, levegőben

A magyarországi üvegházhatású gázkibocsátás csaknem háromszorosa került a levegőbe az ukrajnai háború első másfél évében. Óriási mértékű a vízszennyeződés, állatfajok kerültek a kipusztulás szélére. Oroszország akár fél évszázadra való természeti kárt okozott 2023 közepéig-végéig.

Alkotmányos vágy

A magyar mezőgazdaság tizenkét éve felel meg az Alaptörvénybe foglalt GMO-mentességnek, takarmányozáshoz tavaly is importálni kellett genetikailag módosított szóját. A hagyományos szója vetésterülete húsz éve alig változik itthon, pedig a szakértő szerint lehetne versenyezni az ukrán gazdákkal.