kiállítás - SCHWÄNE UND FEUERVÖGEL

  • - sisso -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Az Orosz Balett első párizsi fellépésének századik évfordulója tiszteletére nyílt meg Bécsben a világhírű tánctársulat történetét bemutató kiállítás. A tárlat felidézi a legjelentősebb előadások hangulatát, és azt is vizsgálja, hogyan hatottak a nyugat-európai és tengerentúli turnék a társulat stílusára.
Az Orosz Balett elsõ párizsi fellépésének századik évfordulója tiszteletére nyílt meg Bécsben a világhírû tánctársulat történetét bemutató kiállítás. A tárlat felidézi a legjelentõsebb elõadások hangulatát, és azt is vizsgálja, hogyan hatottak a nyugat-európai és tengerentúli turnék a társulat stílusára. A múlt század eleji mûvészeti élet élénkségét érzékeltetik Picasso látványtervei, és egy 1917-ben, a Parade címû, Eric Satie zenéjére koreografált darab bemutatójára elkészített, brutálisan modernnek ható (a Picasso kalandjai címû filmbõl ismerõs) jelmeze. A hattyú halála, a Petruska vagy A tavasz megszentelése szinte megéled a terem közepén forgó jelmezek és a fülhallgatókon követhetõ zenék segítségével. Tudjuk, a színpadi tánc kevéssé rekonstruálható, így a tárlat a nézõ kreativitására is számít: próbáljon meg a felcsendülõ dallamok vagy a régi fotókon sutának, pozõrnek, túlöltözöttnek tûnõ táncosok látványa alapján kezdeni valamit mondjuk a lába alatt heverõ szõnyegen található Fokine-Nizsinszkij-féle táncnotációkkal; kövesse a lábmozdulat-jegyzeteket, és kiderül, hogy ez bizony modern tudomány. Nizsinszkij majd százéves kitaposott balettcipõje is megtelik élettel így, akárcsak Anna Pavlova fehér tollakból, tüllbõl varrt habkönnyû hattyújelmeze, amikor a fel-felcsendülõ Stravinsky-futamokra egy fényoszlopban megvilágítva forogni kezd, akár egy ûrállomás. Így kapnak új jelentést a mai táncéletre is jelentõs hatást gyakorolt társulat világhírû rendezéseinek plakátjai, Léon Bakst és Alexander Benois színpadkép- és ruhatervei, és nem utolsósorban a Moscow Art Theatre School három, az eredeti tervek alapján, papírból elkészített jelmeze. A tárlat üzenet a jövõbe, segítség a XX. század legjobb balett-társulata körül zajló viták értelmezéséhez - és persze szép is, csak úgy.

Österreichisches Theatermuseum, Bécs, 1. ker., Lobkowitzplatz 2., www.theatermuseum.at; megtekinthetõ szeptember 27-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.