Az Orosz Balett elsõ párizsi fellépésének századik évfordulója tiszteletére nyílt meg Bécsben a világhírû tánctársulat történetét bemutató kiállítás. A tárlat felidézi a legjelentõsebb elõadások hangulatát, és azt is vizsgálja, hogyan hatottak a nyugat-európai és tengerentúli turnék a társulat stílusára. A múlt század eleji mûvészeti élet élénkségét érzékeltetik Picasso látványtervei, és egy 1917-ben, a
Parade címû, Eric Satie zenéjére koreografált darab bemutatójára elkészített, brutálisan modernnek ható (a
Picasso kalandjai címû filmbõl ismerõs) jelmeze.
A hattyú halála, a
Petruska vagy
A tavasz megszentelése szinte megéled a terem közepén forgó jelmezek és a fülhallgatókon követhetõ zenék segítségével. Tudjuk, a színpadi tánc kevéssé rekonstruálható, így a tárlat a nézõ kreativitására is számít: próbáljon meg a felcsendülõ dallamok vagy a régi fotókon sutának, pozõrnek, túlöltözöttnek tûnõ táncosok látványa alapján kezdeni valamit mondjuk a lába alatt heverõ szõnyegen található Fokine-Nizsinszkij-féle táncnotációkkal; kövesse a lábmozdulat-jegyzeteket, és kiderül, hogy ez bizony modern tudomány. Nizsinszkij majd százéves kitaposott balettcipõje is megtelik élettel így, akárcsak Anna Pavlova fehér tollakból, tüllbõl varrt habkönnyû hattyújelmeze, amikor a fel-felcsendülõ Stravinsky-futamokra egy fényoszlopban megvilágítva forogni kezd, akár egy ûrállomás. Így kapnak új jelentést a mai táncéletre is jelentõs hatást gyakorolt társulat világhírû rendezéseinek plakátjai, Léon Bakst és Alexander Benois színpadkép- és ruhatervei, és nem utolsósorban a Moscow Art Theatre School három, az eredeti tervek alapján, papírból elkészített jelmeze. A tárlat üzenet a jövõbe, segítség a XX. század legjobb balett-társulata körül zajló viták értelmezéséhez - és persze szép is, csak úgy.
Österreichisches Theatermuseum, Bécs, 1. ker., Lobkowitzplatz 2., www.theatermuseum.at; megtekinthetõ szeptember 27-ig
*****