kiállítás - SCHWÄNE UND FEUERVÖGEL

  • - sisso -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Az Orosz Balett első párizsi fellépésének századik évfordulója tiszteletére nyílt meg Bécsben a világhírű tánctársulat történetét bemutató kiállítás. A tárlat felidézi a legjelentősebb előadások hangulatát, és azt is vizsgálja, hogyan hatottak a nyugat-európai és tengerentúli turnék a társulat stílusára.
Az Orosz Balett elsõ párizsi fellépésének századik évfordulója tiszteletére nyílt meg Bécsben a világhírû tánctársulat történetét bemutató kiállítás. A tárlat felidézi a legjelentõsebb elõadások hangulatát, és azt is vizsgálja, hogyan hatottak a nyugat-európai és tengerentúli turnék a társulat stílusára. A múlt század eleji mûvészeti élet élénkségét érzékeltetik Picasso látványtervei, és egy 1917-ben, a Parade címû, Eric Satie zenéjére koreografált darab bemutatójára elkészített, brutálisan modernnek ható (a Picasso kalandjai címû filmbõl ismerõs) jelmeze. A hattyú halála, a Petruska vagy A tavasz megszentelése szinte megéled a terem közepén forgó jelmezek és a fülhallgatókon követhetõ zenék segítségével. Tudjuk, a színpadi tánc kevéssé rekonstruálható, így a tárlat a nézõ kreativitására is számít: próbáljon meg a felcsendülõ dallamok vagy a régi fotókon sutának, pozõrnek, túlöltözöttnek tûnõ táncosok látványa alapján kezdeni valamit mondjuk a lába alatt heverõ szõnyegen található Fokine-Nizsinszkij-féle táncnotációkkal; kövesse a lábmozdulat-jegyzeteket, és kiderül, hogy ez bizony modern tudomány. Nizsinszkij majd százéves kitaposott balettcipõje is megtelik élettel így, akárcsak Anna Pavlova fehér tollakból, tüllbõl varrt habkönnyû hattyújelmeze, amikor a fel-felcsendülõ Stravinsky-futamokra egy fényoszlopban megvilágítva forogni kezd, akár egy ûrállomás. Így kapnak új jelentést a mai táncéletre is jelentõs hatást gyakorolt társulat világhírû rendezéseinek plakátjai, Léon Bakst és Alexander Benois színpadkép- és ruhatervei, és nem utolsósorban a Moscow Art Theatre School három, az eredeti tervek alapján, papírból elkészített jelmeze. A tárlat üzenet a jövõbe, segítség a XX. század legjobb balett-társulata körül zajló viták értelmezéséhez - és persze szép is, csak úgy.

Österreichisches Theatermuseum, Bécs, 1. ker., Lobkowitzplatz 2., www.theatermuseum.at; megtekinthetõ szeptember 27-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.