kiállítás - SCHWÄNE UND FEUERVÖGEL

  • - sisso -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Az Orosz Balett első párizsi fellépésének századik évfordulója tiszteletére nyílt meg Bécsben a világhírű tánctársulat történetét bemutató kiállítás. A tárlat felidézi a legjelentősebb előadások hangulatát, és azt is vizsgálja, hogyan hatottak a nyugat-európai és tengerentúli turnék a társulat stílusára.
Az Orosz Balett elsõ párizsi fellépésének századik évfordulója tiszteletére nyílt meg Bécsben a világhírû tánctársulat történetét bemutató kiállítás. A tárlat felidézi a legjelentõsebb elõadások hangulatát, és azt is vizsgálja, hogyan hatottak a nyugat-európai és tengerentúli turnék a társulat stílusára. A múlt század eleji mûvészeti élet élénkségét érzékeltetik Picasso látványtervei, és egy 1917-ben, a Parade címû, Eric Satie zenéjére koreografált darab bemutatójára elkészített, brutálisan modernnek ható (a Picasso kalandjai címû filmbõl ismerõs) jelmeze. A hattyú halála, a Petruska vagy A tavasz megszentelése szinte megéled a terem közepén forgó jelmezek és a fülhallgatókon követhetõ zenék segítségével. Tudjuk, a színpadi tánc kevéssé rekonstruálható, így a tárlat a nézõ kreativitására is számít: próbáljon meg a felcsendülõ dallamok vagy a régi fotókon sutának, pozõrnek, túlöltözöttnek tûnõ táncosok látványa alapján kezdeni valamit mondjuk a lába alatt heverõ szõnyegen található Fokine-Nizsinszkij-féle táncnotációkkal; kövesse a lábmozdulat-jegyzeteket, és kiderül, hogy ez bizony modern tudomány. Nizsinszkij majd százéves kitaposott balettcipõje is megtelik élettel így, akárcsak Anna Pavlova fehér tollakból, tüllbõl varrt habkönnyû hattyújelmeze, amikor a fel-felcsendülõ Stravinsky-futamokra egy fényoszlopban megvilágítva forogni kezd, akár egy ûrállomás. Így kapnak új jelentést a mai táncéletre is jelentõs hatást gyakorolt társulat világhírû rendezéseinek plakátjai, Léon Bakst és Alexander Benois színpadkép- és ruhatervei, és nem utolsósorban a Moscow Art Theatre School három, az eredeti tervek alapján, papírból elkészített jelmeze. A tárlat üzenet a jövõbe, segítség a XX. század legjobb balett-társulata körül zajló viták értelmezéséhez - és persze szép is, csak úgy.

Österreichisches Theatermuseum, Bécs, 1. ker., Lobkowitzplatz 2., www.theatermuseum.at; megtekinthetõ szeptember 27-ig

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.