Kiállítás: A belső szerveit feltáró Vénusz (Anatómiai teátrum)

  • Kovácsy Tibor
  • 2001. március 29.

Zene

Tudós érdeklődés és műkedvelő kíváncsiság, elborzadó rácsodálkodás és moralizáló tépelődés - mindez az anatómia gyakorlatához és reflexiójához kapcsolódott valamikor. Azokban az időkben az emberi test belsejében való kutakodás még nem alagsori bonctermek és bűnügyi vizsgálatok rutincselekedete, hanem isteni rejtelmek fürkészésének magasztos, kivételes alkalma volt. Nem csupán az anatómia újkori felvirágzásának kezdeteit, hanem az ehhez kapcsolódó merengő bölcselkedéseket, súlyos érzületeket is idézi Az ember a moralizáló anatómia színpadán alcímmel nyílt kiállítás a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban.
Tudós érdeklődés és műkedvelő kíváncsiság, elborzadó rácsodálkodás és moralizáló tépelődés - mindez az anatómia gyakorlatához és reflexiójához kapcsolódott valamikor. Azokban az időkben az emberi test belsejében való kutakodás még nem alagsori bonctermek és bűnügyi vizsgálatok rutincselekedete, hanem isteni rejtelmek fürkészésének magasztos, kivételes alkalma volt. Nem csupán az anatómia újkori felvirágzásának kezdeteit, hanem az ehhez kapcsolódó merengő bölcselkedéseket, súlyos érzületeket is idézi Az ember a moralizáló anatómia színpadán alcímmel nyílt kiállítás a Semmelweis Orvostörténeti Múzeumban.Nem jártam még itt, és ez igencsak helytelen - állapítottam meg a megnyitóig hátralévő néhány percben, végigfutva az állandó kiállítás rejtélyes termein, szörnyűséges őscsipeszek, kampók, tégelyek és görebek, riasztó gyógyászati ábrázolások között. A legjobban egy viszonylag megnyugtató, aprólékos modell tetszett: komplett fogorvosi rendelőt mutat be, a hozzá tartozó fogtechnikusi műhellyel, minden lehetséges tartozékkal, az 1896-os állapotokat rögzítve. Ezenkívül pedig egy további száz évvel régebbi, életnagyságú viaszmodell: hanyatt dőlve, élethű halott-arccal, pironkodás nélkül tárja elénk szerveit, a maguk bensőségesen dús összetettségében.

Aztán lent, az új kiállításon kiderül, hogy egyenesen a

Venus Anatomica

névvel illetik rejtelmes, bár nem minden fájdalom nélküli szépsége miatt, és csak azért nem itt kapott díszhelyet, mert körülményes, állapotára nézve veszedelmes, ráadásul mérték fölött helyigényes lett volna a lehozatala.

Első látásra úgy tűnik, mintha az egymás mellé pakolt csontozat-, izomzat- és zsigerábrázolatokon kívül a "minden egyéb, ami a raktárban volt" logikája lett volna a kiállítás rendező elve. A részletes, ízléses és kulturált sajtóanyag, a kiállítási kalauz mellett már a megnyitóbeszédből kiderül azonban, hogy az anatómia múltjában kutakodni nem egészen ugyanaz, mint a belsőségek tanulmányozása kedvenc hentesünknél. Így a "nedves preparátumok" válfaján belül meg kell elégednünk egy szívdaganat áttéttel és egy vese zsíros degenerációjával, hogy aztán a rendezői elgondolásokkal összhangban magasabb gondolati síkokon folytassuk a szemlélődést. A felezett fej-preparátum kihelyezését is esztétikai megfontolások indokolták - árulja el Horányi Ildikó kiállításrendező a Narancs lendületesen pogácsázgató és váltott pezsgőspoharakkal dolgozó munkatársa számos tolakodó kérdésének egyikére.

Anatomizálni persze nem az itt dokumentált korszakban, hanem már akkor elkezdhettek, amikor az ókori egyiptomiak kitakarították a hullák testüregeit a mumifikálás előtt. A rácsodálkozó vizsgálódások fénykora azonban a XVI. század volt, helyszíne pedig főleg Itália és Németalföld. A napokig tartó boncolásokat nemcsak orvosok nézték végig, hanem - belépődíj ellenében - az orvosegyetemi városok elitjének a tagjai is, mégpedig családi körben, miközben a szolgaszemélyzet étkekkel és hűsítő italokkal enyhítette a megrázó, ám katartikus látványosság sokkját. Annak idején a

műkedvelő anatomizálgatás

úri kedvtelés volt, nem véletlenül kellett tiltani a holttestekkel való kereskedést meg a hullarablást. A szervezett boncolási bemutatók iránti érdeklődés tette szükségessé a kifejezetten erre a célra épített termek, az anatómiai teátrumok kialakítását. Az elsőnek, a padovainak - olyan volt valóban, mint egy színház vagy inkább cirkusz, a porondon a boncasztallal - az aprólékosan elkészített makettjére különösen büszkék a kiállítás szervezői.

Élet és halál, emberi és porhüvely-mivolt elvont gondolatkörének kontemplatív felfogása az anatómiai ábrázolásokban jelentkezik elsősorban, a német Vesaliustól a XIX. században élt magyar Arányi Lajosig, aki azonban már nem alkalmazta a korábbi mesterek rajzain látható, allegorikusan drámai pózokat, az ő átlátszó emberei sportos boxeralsót viselnek csupán, míg a korábbi csontvázak és nyúzott emberek kaszára támaszkodnak, vagy ásóra akár, mintegy önsírjuk mélyítéséhez gyürkőzve, vagy ülnek hősiesen, miközben feltárul hátizomzatuk a csípejükre fittyedő, a hájtól megrezdülő bőr alól. A koponyaboncolat ábrájának arcvonásaira kackiás bajusz villant futó mosolyt.

A két terem közül a belsőben két vitrint is szántak az anatómia elvontságainak közvetlen sugalmazására koponyából, ónedényekből, homokórából, mágikus jelentésekkel terhes tárgyakból összállított valóságos installációk segítségével. És a történeti részletek megismerése után értelmet nyert az első terem polcain sorakozó számos furcsaság, a fűrészhal, az "ikerszörny"-csontváz, a lókoponya és a fülesbagoly is, hiszen tudni való, hogy az egykori anatómiai teátrumokban az élet megannyi furcsaságát elhelyezték az úri közönség épülésére.

A fő tanulság azonban annak az átélése, mennyire megrázta a régi korok emberét a szembesülés fizikai mulandóságának konkrétan megragadható voltával. "Lapozgatok egy anatómiában / S a csontok közt is Dianámat látom. / Jaj, szép szerelmem, hát minden hiában? - borongott el már 1570-ben Théodore Agrippa d´Aubigné, pedig ő kemény, fegyverforgató hugenotta volt fiatal korában.

Kovácsy Tibor

Semmelweis Orvostörténeti Múzeum, Bp. I., Apród u. 1-3. A kiállítás 2002. január 31-ig tart nyitva; pénteken és szombaton 15-20 óráig, a többi napon (hétfő kivételével) 10.30-18 óra között

Figyelmébe ajánljuk