Koncert: Fenntartás (Goran Bregovic, valamint temetés és menyegző a PeCsában)

  • m. l. t.
  • 2001. március 29.

Zene

Az első bekezdést, amely arról szólt, hogy előbb pancserül hirdették meg, majd úgy sikerült a SAP-ból a PeCsába telepíteni Bregovicot, hogy ne férjenek be csomóan, végül is kihúztam ennek a beszámolónak - nem szívesen varrtam volna a koncert nyakába ezeket a meglepő manővereket.
Az első bekezdést, amely arról szólt, hogy előbb pancserül hirdették meg, majd úgy sikerült a SAP-ból a PeCsába telepíteni Bregovicot, hogy ne férjenek be csomóan, végül is kihúztam ennek a beszámolónak - nem szívesen varrtam volna a koncert nyakába ezeket a meglepő manővereket.

Felvezetesként így arra az interjúra utalnék inkább, amit Bregovic ´97 júniusában adott a Narancsnak, elmondva, hogy képzetlen zenész, és azon van, hogy amit nem tud, ne is tanulja meg, mert meggyőződése szerint az hozza ki belőle a legjobb dolgokat, ami gyermeteg, tudatlan. Négy asszisztense dolgozik - tette hozzá - belgrádi stúdiójában, az egyikük számítógépes, a másik etnomuzikulógus, a többiek a hangszereléssel foglalkoznak. Arról is írtunk már, hogy hajlamos a sajátjaként tüntetni fel népzenéket, ugyan nem ettől lobbant lángra a Balkán, meg aztán az embernek semmi kedve a forrásokkal szőrözni, ha egyszer olyan klassz, ami Bregovic kezéből kikerül.

Na most a koncertje után tovább árnyalnám a kezét: nem biztos, hogy feltétlenül forszíroznia kellene a gitározást, alighanem jól ellennénk anélkül. Sőt. Ha nem pengetne, arról is könnyebben lebeszélhetnénk, hogy énekeljen; nem mintha zavart volna, ahogy elüldögélt és dalra fakadt alkalmasint a fellépős öltönyében, de lássuk be, egy Bregovic-koncert Goran Bregovic nélkül is biztos siker. És akik hasonlót mondhatnak el magukról, nincsenek ebben a műfajban sokan.

Bregovic attól rendkívüli, hogy képes megvalósíttatni a leghajmeresztőbb látomásait. Melyek sorában valójában a kevésbé rafináltak közé tartozott, amit láttunk-hallottunk: tulajdonképpen csak közel negyvenen voltak a színpadon. Elmondta szépen, hogy honnan; ha jól emlékszem, Jugoszláviából a rezesek és az énekes férfiak, Bulgáriából a három énekesnő, és a vonósok, gratuláljunk, hazánkból. E zenekar a temetési és menyegzői nevet kapta, jelképezve a népzenék felvonulási terepét éppúgy, mint Bregovic széles körű összeboronálós szándékait. Elvégre a népviseletbe öltözött bolgár hölgyek és szerb urak mögött korántsem véletlenül viselt pingvinmezt a férfikar: a Queen Margot klasszicizáló darabjait a Zeneakadémiáról is szalaszthatták volna, s ezt igazán nem bántásból mondom. Alapjában Bregovic filmslágereire épült a repertoár, de az év végére tervezett új lemezéből ugyancsak ízelítőt adott, elektronikus ritmusok bevetésével. Ami az összképet illeti, számomra ezek voltak a koncert legkevésbé meggyőző pillanatai: az élő és a gépi hangzást szerintem nem sikerült kellőképpen szervessé tenni.

Egyébként lehengerlően végiggondolt és kivitelezett show-t lehetett szerencséjük élvezni mindazoknak, akiknek nem lihegett-üvöltött végig a nyakába a katarzáló (és népes) délszláv felhozatal. Kezdetben féltem ugyan, hogy túlzottan rátelepszik, már az előbbire, a magas kórusművészet, de épp mielőtt elaludtam volna, megérkezett a kalasnjikovos felmentő sereg. Elképesztő hangokat tudtak a rezesek, és tüneményesek-szívszorítóak voltak a bolgár lányok, simán befizetnék rájuk külön-külön. Amúgy is, ha szabad így kifakadnom, az én lelkemet a keresetlen-személyes hangok könnyebben megérintik, mint a nagyszabású projektek, így történetesen az Ausencia fogott meg leginkább, Bregovic fénylő-kopasz jolly jokerének (vezénylés, harmonika, dobok, etceterák) egy szál harmonikás énekével. Meg amikor Bregovictyal duóban.

Ami, egy kis szolid ellentmondással, végül úgy is érthető, hogy egy Bregovic-koncerten Goran Bregovicnak is helye van. Ezzel együtt rendkívüli pali, ezt fenntartom.

m. l. t.

2001. március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

  • Keresztesi József

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.