Koncert: Fenntartás (Goran Bregovic, valamint temetés és menyegző a PeCsában)

  • m. l. t.
  • 2001. március 29.

Zene

Az első bekezdést, amely arról szólt, hogy előbb pancserül hirdették meg, majd úgy sikerült a SAP-ból a PeCsába telepíteni Bregovicot, hogy ne férjenek be csomóan, végül is kihúztam ennek a beszámolónak - nem szívesen varrtam volna a koncert nyakába ezeket a meglepő manővereket.
Az első bekezdést, amely arról szólt, hogy előbb pancserül hirdették meg, majd úgy sikerült a SAP-ból a PeCsába telepíteni Bregovicot, hogy ne férjenek be csomóan, végül is kihúztam ennek a beszámolónak - nem szívesen varrtam volna a koncert nyakába ezeket a meglepő manővereket.

Felvezetesként így arra az interjúra utalnék inkább, amit Bregovic ´97 júniusában adott a Narancsnak, elmondva, hogy képzetlen zenész, és azon van, hogy amit nem tud, ne is tanulja meg, mert meggyőződése szerint az hozza ki belőle a legjobb dolgokat, ami gyermeteg, tudatlan. Négy asszisztense dolgozik - tette hozzá - belgrádi stúdiójában, az egyikük számítógépes, a másik etnomuzikulógus, a többiek a hangszereléssel foglalkoznak. Arról is írtunk már, hogy hajlamos a sajátjaként tüntetni fel népzenéket, ugyan nem ettől lobbant lángra a Balkán, meg aztán az embernek semmi kedve a forrásokkal szőrözni, ha egyszer olyan klassz, ami Bregovic kezéből kikerül.

Na most a koncertje után tovább árnyalnám a kezét: nem biztos, hogy feltétlenül forszíroznia kellene a gitározást, alighanem jól ellennénk anélkül. Sőt. Ha nem pengetne, arról is könnyebben lebeszélhetnénk, hogy énekeljen; nem mintha zavart volna, ahogy elüldögélt és dalra fakadt alkalmasint a fellépős öltönyében, de lássuk be, egy Bregovic-koncert Goran Bregovic nélkül is biztos siker. És akik hasonlót mondhatnak el magukról, nincsenek ebben a műfajban sokan.

Bregovic attól rendkívüli, hogy képes megvalósíttatni a leghajmeresztőbb látomásait. Melyek sorában valójában a kevésbé rafináltak közé tartozott, amit láttunk-hallottunk: tulajdonképpen csak közel negyvenen voltak a színpadon. Elmondta szépen, hogy honnan; ha jól emlékszem, Jugoszláviából a rezesek és az énekes férfiak, Bulgáriából a három énekesnő, és a vonósok, gratuláljunk, hazánkból. E zenekar a temetési és menyegzői nevet kapta, jelképezve a népzenék felvonulási terepét éppúgy, mint Bregovic széles körű összeboronálós szándékait. Elvégre a népviseletbe öltözött bolgár hölgyek és szerb urak mögött korántsem véletlenül viselt pingvinmezt a férfikar: a Queen Margot klasszicizáló darabjait a Zeneakadémiáról is szalaszthatták volna, s ezt igazán nem bántásból mondom. Alapjában Bregovic filmslágereire épült a repertoár, de az év végére tervezett új lemezéből ugyancsak ízelítőt adott, elektronikus ritmusok bevetésével. Ami az összképet illeti, számomra ezek voltak a koncert legkevésbé meggyőző pillanatai: az élő és a gépi hangzást szerintem nem sikerült kellőképpen szervessé tenni.

Egyébként lehengerlően végiggondolt és kivitelezett show-t lehetett szerencséjük élvezni mindazoknak, akiknek nem lihegett-üvöltött végig a nyakába a katarzáló (és népes) délszláv felhozatal. Kezdetben féltem ugyan, hogy túlzottan rátelepszik, már az előbbire, a magas kórusművészet, de épp mielőtt elaludtam volna, megérkezett a kalasnjikovos felmentő sereg. Elképesztő hangokat tudtak a rezesek, és tüneményesek-szívszorítóak voltak a bolgár lányok, simán befizetnék rájuk külön-külön. Amúgy is, ha szabad így kifakadnom, az én lelkemet a keresetlen-személyes hangok könnyebben megérintik, mint a nagyszabású projektek, így történetesen az Ausencia fogott meg leginkább, Bregovic fénylő-kopasz jolly jokerének (vezénylés, harmonika, dobok, etceterák) egy szál harmonikás énekével. Meg amikor Bregovictyal duóban.

Ami, egy kis szolid ellentmondással, végül úgy is érthető, hogy egy Bregovic-koncerten Goran Bregovicnak is helye van. Ezzel együtt rendkívüli pali, ezt fenntartom.

m. l. t.

2001. március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Hieronymus Bosch világa

  • - turcsányi -

Michael Connelly nem egy író, inkább egy regénygyár, rosszabb esetben áruvédjegy – az efféle státus persze nem oly ritka zsiráf manapság.

„Rodrigo”

A világ legnagyobb és legrangosabb színházi fesztiválja az avignoni. Jelentős társulatok seregszemléje, illetve már maga a fesztiválmeghívás jelentőssé tesz társulatokat. Aki a hivatalos programban van, az számít valakinek.

Félúton

Egykori nagymenő, aki a csúcsról lepottyanva már csak árnyéka önmagának; féktelen csodagyerek, akinek csak kemény munkára és iránymutatásra van szüksége, hogy azzá a sztárrá váljon, akit a végzete elrendelt neki – a sportfilmek talán legnagyobb kliséi ezek, a Stick pedig épp erre a kettőre épül.

Dinók a budoárban

Ötévesen, egy tollseprűtánccal indult Karácsonyi László (1976) művészi karrierje, diplomáját 2003-ban pedig egy lovagi páncélzatban védte meg. (A páncél maga volt a diplomamunkája.)

Léda a Titanicon

  • Molnár T. Eszter

Ki ne szeretné a Balatont? Főleg, ha csak a szépre emlékszik? Arra, hogy a vonat vidáman, sőt pontosan fut be a hűs állomásra, a papucs nem töri a lábat, a naptej megvéd a leégéstől, és van hely az árnyékban a kempingszéknek és a gumimatracnak.

Angyalszárnycsikorgás

Nagy luxus olyan kis kultúrának, mint a magyar, nem megbecsülni a legjobbjait. Márpedig Halasi Zoltán a kortárs magyar költészet szűk élmezőnyébe tartozik, ám a szakma mintha nem tartaná számon érdemeinek megfelelően, a nagyközönség számára pedig minden bizonnyal ismeretlen.

Miért hallgat Erdő Péter?

2025 júliusának egyik forró szerda éjjelén Konrád-Lampedúza Bence betanított kémia­tanár hazafelé ballagott Ráczboldogkőn, a Kistücsök névre hallgató alma materéből. Nem volt ittas egy cseppet sem, de megviselte a nehéz levegő, amikor szembejött vele egy kormányzati óriásplakát.