Koncert: Fenntartás (Goran Bregovic, valamint temetés és menyegző a PeCsában)

  • m. l. t.
  • 2001. március 29.

Zene

Az első bekezdést, amely arról szólt, hogy előbb pancserül hirdették meg, majd úgy sikerült a SAP-ból a PeCsába telepíteni Bregovicot, hogy ne férjenek be csomóan, végül is kihúztam ennek a beszámolónak - nem szívesen varrtam volna a koncert nyakába ezeket a meglepő manővereket.
Az első bekezdést, amely arról szólt, hogy előbb pancserül hirdették meg, majd úgy sikerült a SAP-ból a PeCsába telepíteni Bregovicot, hogy ne férjenek be csomóan, végül is kihúztam ennek a beszámolónak - nem szívesen varrtam volna a koncert nyakába ezeket a meglepő manővereket.

Felvezetesként így arra az interjúra utalnék inkább, amit Bregovic ´97 júniusában adott a Narancsnak, elmondva, hogy képzetlen zenész, és azon van, hogy amit nem tud, ne is tanulja meg, mert meggyőződése szerint az hozza ki belőle a legjobb dolgokat, ami gyermeteg, tudatlan. Négy asszisztense dolgozik - tette hozzá - belgrádi stúdiójában, az egyikük számítógépes, a másik etnomuzikulógus, a többiek a hangszereléssel foglalkoznak. Arról is írtunk már, hogy hajlamos a sajátjaként tüntetni fel népzenéket, ugyan nem ettől lobbant lángra a Balkán, meg aztán az embernek semmi kedve a forrásokkal szőrözni, ha egyszer olyan klassz, ami Bregovic kezéből kikerül.

Na most a koncertje után tovább árnyalnám a kezét: nem biztos, hogy feltétlenül forszíroznia kellene a gitározást, alighanem jól ellennénk anélkül. Sőt. Ha nem pengetne, arról is könnyebben lebeszélhetnénk, hogy énekeljen; nem mintha zavart volna, ahogy elüldögélt és dalra fakadt alkalmasint a fellépős öltönyében, de lássuk be, egy Bregovic-koncert Goran Bregovic nélkül is biztos siker. És akik hasonlót mondhatnak el magukról, nincsenek ebben a műfajban sokan.

Bregovic attól rendkívüli, hogy képes megvalósíttatni a leghajmeresztőbb látomásait. Melyek sorában valójában a kevésbé rafináltak közé tartozott, amit láttunk-hallottunk: tulajdonképpen csak közel negyvenen voltak a színpadon. Elmondta szépen, hogy honnan; ha jól emlékszem, Jugoszláviából a rezesek és az énekes férfiak, Bulgáriából a három énekesnő, és a vonósok, gratuláljunk, hazánkból. E zenekar a temetési és menyegzői nevet kapta, jelképezve a népzenék felvonulási terepét éppúgy, mint Bregovic széles körű összeboronálós szándékait. Elvégre a népviseletbe öltözött bolgár hölgyek és szerb urak mögött korántsem véletlenül viselt pingvinmezt a férfikar: a Queen Margot klasszicizáló darabjait a Zeneakadémiáról is szalaszthatták volna, s ezt igazán nem bántásból mondom. Alapjában Bregovic filmslágereire épült a repertoár, de az év végére tervezett új lemezéből ugyancsak ízelítőt adott, elektronikus ritmusok bevetésével. Ami az összképet illeti, számomra ezek voltak a koncert legkevésbé meggyőző pillanatai: az élő és a gépi hangzást szerintem nem sikerült kellőképpen szervessé tenni.

Egyébként lehengerlően végiggondolt és kivitelezett show-t lehetett szerencséjük élvezni mindazoknak, akiknek nem lihegett-üvöltött végig a nyakába a katarzáló (és népes) délszláv felhozatal. Kezdetben féltem ugyan, hogy túlzottan rátelepszik, már az előbbire, a magas kórusművészet, de épp mielőtt elaludtam volna, megérkezett a kalasnjikovos felmentő sereg. Elképesztő hangokat tudtak a rezesek, és tüneményesek-szívszorítóak voltak a bolgár lányok, simán befizetnék rájuk külön-külön. Amúgy is, ha szabad így kifakadnom, az én lelkemet a keresetlen-személyes hangok könnyebben megérintik, mint a nagyszabású projektek, így történetesen az Ausencia fogott meg leginkább, Bregovic fénylő-kopasz jolly jokerének (vezénylés, harmonika, dobok, etceterák) egy szál harmonikás énekével. Meg amikor Bregovictyal duóban.

Ami, egy kis szolid ellentmondással, végül úgy is érthető, hogy egy Bregovic-koncerten Goran Bregovicnak is helye van. Ezzel együtt rendkívüli pali, ezt fenntartom.

m. l. t.

2001. március 19.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.