Kiállítás: A falat a másik kapja (The Divide)

  • Kovácsy Tibor
  • 2004. augusztus 5.

Zene

Arafat azt nyilatkozta még tavaly, hogy nem volna semmi baja azzal a bizonyos "biztonsági kerítéssel", ha izraeli területen épülne, csakhogy palesztin földekbõl hasít ki darabokat, összesen 58 százalékkal csonkítva ezeket, Jeruzsálem körül pedig egyenesen egy "berlini falat" hoz létre. Ez a bizonyos 58 százalékos palesztin területi veszteség elvileg akár valósággá is válhat, amennyiben a kerítés netán végleges határrá változna - csakhogy ezt azért nagyon-nagyon feltételes módban, minden hivatalos izraeli megnyilatkozás ellenében szabad csak elgondolni.

Arafat azt nyilatkozta még tavaly, hogy nem volna semmi baja azzal a bizonyos "biztonsági kerítéssel", ha izraeli területen épülne, csakhogy palesztin földekből hasít ki darabokat, összesen 58 százalékkal csonkítva ezeket, Jeruzsálem körül pedig egyenesen egy "berlini falat" hoz létre. Ez a bizonyos 58 százalékos palesztin területi veszteség elvileg akár valósággá is válhat, amennyiben a kerítés netán végleges határrá változna - csakhogy ezt azért nagyon-nagyon feltételes módban, minden hivatalos izraeli megnyilatkozás ellenében szabad csak elgondolni.

A Centrális Galéria dokumentációkiállítása nem hagyja említés nélkül az efféle, találgatás szintű, a tényektől vakmerően elkalandozó vélekedéseket sem, de nem ezek-ről szól, még csak nem is a meglehetősen riasztó - nyomasztó, szívszorító, elkeserítő - látványt nyújtó építménnyel kapcsolatos nézetek között kíván igazságot tenni. A probléma lehetséges megközelítéseinek a sokféleségét tárja a látogató elé, akit a szándékosan szűkös, kényelmetlen és rideg labirintussá formált térben előrehaladva egyre jobban letaglóz a képtelenül bonyolult és reménytelen helyzet számtalan vonatkozása.

Okkal indít a kiállítás egy egész angol-magyar szómagyarázat-sorozattal, áttekintve a "divide" (választóvonal, megosztottság, kettéoszt, megoszt stb.), "barrier" (akadály, sorompó stb.) és hasonló kifejezések számos értelmét, és érthető, hogy magyar címe nincs is. A szóban forgó "valami" puszta megnevezése is

elfogultságokat gerjesztő

asszociációkat indít el - lásd például Arafat említett kijelentését. A berlini fal - hisz tudjuk - a diktatúra alattvalóinak a bezárására épült: ne választhassák a demokráciát. Az izraeli pedig azért, hogy megvédjék az ország polgárait a gyilkos terrortól. A kettőnek csak a hangzatos álbeszéd vagy a formális, üres okoskodás szintjén van egymáshoz bármi köze. Az építményről (eddig 200 kilométernyi készült el a tervezett 660-ból) alkotott elképzeléseinket meghatározó, legtöbbször ábrázolt, tényleges betonfal a felépült rendszernek még három százalékát sem teszi ki. A többi valóban inkább mondható kerítésnek. Ez a szó viszont valóban kissé eufemisztikusan írja le a komplexumot, amely hol fém rácselemekből, hol sűrű szögesdrót szövedékből áll, elektronikus érzékelőrendszert foglal magában, mellette pedig általában három párhuzamos út húzódik - és mindez 30, 60 vagy még több méter szélességben.

Az útba eső palesztin földeket valóban kisajátították, bár nem a jogorvoslat lehetőségének teljes hiányában. Már a kiállítás megnyitása után született egy izraeli legfelső bírósági döntés, amely azt mondja ki a kerítés egy 30 km-es szakaszával kapcsolatban, hogy a vonalvezetése aránytalan nehézségeket okoz az érintett palesztinok számára, le kell hát bontani, odébb kell helyezni, még akkor is, ha ez minimálisan bár, de korlátozza Izrael önvédelmi lehetőségeit. A határozat a falról a padlóra kunkorodó, hírügynökségi jelentés képzetét ébresztő papírcsíkról olvasható, utólag helyezték el tehát, jelezve a kiállítás aktuális, élő, változó természetét.

Hogy melyek azok a bizonyos nehézségek, ezt bőségesen adatolva, kietlen építési területeken bandukoló, várakozó, kényszerűségből a földjükön táborozó nők, férfiak, gyerekek képei segítségével, a puszta részletesség által igen drámaian ábrázolja a kiállítás. Kivágott százéves olajfaligetek, a kerítés egyik kapujához érkezett iskolás lányok a semmi közepén, összekaszabolt tájak. Kinek érzelgés, kinek a mindennapi élet. A leginkább kézzelfogható módon két

párhuzamos utazás

videodokumentációja mutatja be a helyzet napi szintű lényegét. A mintegy 60-70 kilométeres távolságot Hebron és Nablusz térsége között az izraeli utazó egy óra öt perc, a palesztin az ellenőrző pontok, kényszerű kerülők, az ezek miatt elkerülhetetlen átszállások és szokásszerűen előre láthatatlan várakozások miatt öt óra húsz perc alatt tette meg.

A kerítés/fal jól érzékelhetően szétforgácsolja, felőrli, tervezhetetlenné és átláthatatlanná teszi palesztinok tíz- és tízezreinek az életét - bizony, az emberi méltóság nyomasztó, vagyis tűrhetetlen határvidékét érzékeltetik a feltáruló, adminisztratív szinten (igazolványok, engedélyek) már eddig is létező nehézségek.

Mindebből viszont a kiállítás rendezőinek tiszteletre méltó felfogása szerint nem vezet egyenes - sőt semmilyen - út addig a sugallatig, hogy a "választóvonalat" fel kellene vagy lehetne számolni. Videofelvételekről a merényletek izraeli áldozatainak a hozzátartozói fordulnak felénk - tekintetükben az elgondolkodás fegyelmezettsége keretezi a végleges veszteség fájdalmát. A kerítés pedig azért van, mert Izrael állam nem hajlandó eltűrni az ilyen veszteségeket. Ha megszűnik a terror, ezáltal pedig lehetségessé válik tárgyalások útján a béke, a szögesdrót és beton nem kell többé, és az elkobzott földeket visszakapják a jogos tulajdonosok. Ez a hivatalos álláspont. Más, ugyancsak bemutatott - és izraeliek által is osztott - nézetek szerint viszont a diktátummal kialakított választóvonal csak rossz szomszédságot szül, eltakarja a szem elől a másik felet: "a láthatatlanság a nem tudást, a nem tudás a félelmet táplálja".

És a látás vajon mit? Az Artists Without Walls izraeli-palesztin vegyes művészcsoport néhány hónappal ezelőtti akciója keretében kis lyukat fúrtak a betonfalba, kábelt vezettek át rajta, kétoldalt kamerákat helyeztek el, a falon pedig egy-egy kivetítőt, amelyen hol magukat, hol egymást figyelhették a derűsen üldögélő, integető jelenlévők. A művészi célkitűzés az elkülönülést erősítő mentalitás megváltoztatása. Lilaság ez? És a kerítésépítés eszközét a célja miatt támogató többségi közvéleménnyel szembeszegülő izraeli jogvédő csoportok konok mutogatása az emberi jogaikban sérült palesztin kárvallottakra csak magakellető akadékoskodás? Tartsunk a kiállítás rendezőivel, ne siessük el a legyintgetést - tegyük félre hozott elfogultságainkat, felszínes indulatainkat, merüljünk csak el a kellemetlenül kicsinyes részletekben! Az egyértelmű igen/nem hiányának nyugtalanító zavara maga a hozadék: a tények tudomásulvételének a katarzisa.

Kovácsy Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.