Kiállítás: A művészet történelme (Az új állam. Lengyel művészet 1918-1939)

  • Hajdu István
  • 2003. március 20.

Zene

Nem szívesen látom be, de úgy tetszik, valóban vannak korszakok vagy legalábbis történelmi helyzetek, amikor a művészetet mélyen megérintik a "köztörténet" folyamatai; nem nagyon tetszik, de el kell ismernem, hogy olykor az évszámok jelezte határok is alkalmasak lehetnek művészettörténeti periódusok meghatározására, másképpen fogalmazva: mit tegyünk, néha tényleg van kapcsolat élet és művészet között. 1918 és 1939 között, a második lengyel köztársaság idején a lengyel képzőművészet igazi aranykort ért meg, a területileg naggyá lett országban valóságos reneszánsz bontakozott ki.
Nem szívesen látom be, de úgy tetszik, valóban vannak korszakok vagy legalábbis történelmi helyzetek, amikor a művészetet mélyen megérintik a "köztörténet" folyamatai; nem nagyon tetszik, de el kell ismernem, hogy olykor az évszámok jelezte határok is alkalmasak lehetnek művészettörténeti periódusok meghatározására, másképpen fogalmazva: mit tegyünk, néha tényleg van kapcsolat élet és művészet között. 1918 és 1939 között, a második lengyel köztársaság idején a lengyel képzőművészet igazi aranykort ért meg, a területileg naggyá lett országban valóságos reneszánsz bontakozott ki.

Már amennyire ilyesmi a permanens fenyegetettségben elképzelhető. Jerzy Stempowski, az egyik legjelentősebb lengyel esszéista felidézi Esszék Kasszandrának című, a korszakot halálos pontossággal megörökítő írásában agg professzorának szavait, aki nem sokkal az autonómia és a köztársasági eszme keltette eufória szertefoszlása után azt mondta: "Ha valamilyen okból Lengyelország kénytelen lesz átengedni Oroszországnak Vilnát és Lemberget, már másnap vissza kell adnia a németeknek Sziléziát és a tengermelléket. És fordítva: ha át kell engednie Sziléziát és a tengermelléket a németeknek, Lengyelország további léte csak Oroszország oltalma alatt lehetséges, az pedig cserében igényt tart Lembergre és Vilnára. Végül ilyen fölosztás után már nem lehetne semmiféle függetlenségről beszélni. A nyugati hatalmak szemében Lengyelország csak egy gyalog a sakktáblán, akár a németekről, akár az oroszokról van szó, és a fölosztás után már nem képviselne semmiféle értéket."

És lőn

A beszélgetés amúgy az épülő varsói nemzeti múzeum tövében zajlott, a professzor szavai szerint egy pusztulásra ítéltetett városban.

Ha valami a bécsi kiállítás láttán elképesztő pontossággal kikövetkeztethető, az éppen a huszadik századi lengyel történelem Stempowski által idézett, a legkevésbé sem paranoiás dilemmájának egy, a történelmi realitástól éterivé elemelt és a jóslatban halálos magabiztossággal megjövendölt jövőnek metafizikai derűvel ellentmondó, művészetteremtő akarat erejének és mélységének minősége. A korszak lengyel képzőművészete ugyanis - a korábbról ismert francia hatások fölé és azok ellenében - éppen a német és az orosz eredményeket illesztette, majd dolgozta át; tette sajátosan fanyar, bátran ironikus, mondhatnánk, groteszk keretbe. A Neue Sachlichkeit és az expresszionizmus egyfelől, a szuprematizmus és a konstruktivizmus másfelől bekerítette, majd szervesen beépült a - leegyszerűsítve - szimbolizmuson iskolázott lengyel festészetbe vagy a szecessziótól mélyen áthatott szobrászatba, és az új lengyel művészet a történelemmel éppen szembe haladva, rámutatott annak aljas paradoxonára. Más szempontból: a lengyel történelmi nagyságtudat két évtizedre összeért-összeillett egy rendkívül erős, az impulzusokat termékenyen magába ölelő internacionális gyökerű művészettel, melyet egyként táplált maga az illúzió és annak sorvadása, a megtalált autonomitás eufóriája és a fenyegetettség tudata. Mindehhez az is lényegileg hozzátartozik, hogy az újra szabott határok új kulturális szabásmintát követeltek: a multikulturalitás a történelmi romokon vagy a frissen felhúzott falakon a legtermészetesebben kezdett virágozni, hogy pufogtathassunk egy kis bombasztot. De valóban, Sziléziától Ukrajnáig és a Balti-tengertől Galíciáig egy sajátos, ugyan lengyelnek nevezett, mégis annál sokkal gazdagabban rétegzett és színesebb intenciójú művészet született.

Az eufóriát és a depressziót a lengyel irodalomból is jól ismert mákonyos és

infernális irónia

cementezi össze, s azt hiszem, ami valóban sajátossá és karakteressé emeli a lengyelországi festészetet, pontosabban vizuális gondolkodást (máig), az a mélyen intellektuális, egyben végzetesen, olykor önmaga ellen is szívesen, nemritkán boldog örömmel forduló autodestrukció. Ennek hangulata lengi be a kiállítást, mely példaszerűen és igazságosan teremtette meg az arányokat egyrészt ismert és ismeretlen művészek, iskolák vagy csoportosulások, másrészt áramlatok, stiláris szándékok között, s elkerülte a jól ismert közhelyes igyekezetet, hogy egy-egy tendencia vagy súlypont kiemelése érdekében történelmet hamisítson. Lehet, hogy a kóbor korszellem dolgozott az ügyön. Osztrák művészettörténészek szerkesztették a kiállítást és a hatalmas katalógust, és jó érzékkel - vagy mondjuk: józan objektivitással - sikerült egy jelentős korszak jelentős művészetét jelentőssé tenni.

Hajdu István

Bécs, Leopold Múzeum, március 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.