Kiállítás: Egybe van (El Greco Bécsben)

  • Bogár Zsolt
  • 2001. július 19.

Zene

Tisztelet a kivételes budapesti Chagall-kiállításnak,
már lassan megszokottá válik, ha jelentős gyűjteményes kiállítást akarunk látni, kénytelenek vagyunk Bécs múzeumkatalógusát lapozgatni. A Kunsthistorisches Museumban ezúttal Domenico Theotocopuli, azaz El Greco (1541-1614) életművét bemutató tárlatot rendeztek.AGörög egy-egy jelentős alkotása ugyan eddig is megtekinthető volt mondjuk a Szépművészeti Múzeumban, a közeli Münchenben vagy Prágában, de Közép-Európában ez az első monografikus igényű kiállítása, amely krétai ikonfestő korszakától kezdve Velencében, Rómában és Toledóban eltöltött évein át végigtekint az egész életművön. A spanyol művelődési minisztérium és a madridi Prado támogatásával Bécsbe sikerült hozni számos neves kiállítóterem El Greco-anyagát. Képviseli magát többek között a New York-i The Metropolitan of Art, a toledói Museo de Santa Cruz vagy a bostoni Museum of Fine Arts, a budapesti Szépművészeti pedig elküldte a fiatalabb Szent Jakabról és bűnbánó Magdolnáról készült alkotásokat. Elmondható, hogy érdemes beállni abba a lelkes - turistákból és nem turistákból álló - sorba, amely már munkanapi nyitáskor is kikanyarodik a múzeum lépcsőjére.

Negyvenhat képet bemutatni sokféleképpen lehet. Itt és most erre két teremnyi és egy főzőfülkényi hely van, még sincs panelhangulat, mert a rendezők mozit csináltak a múzeumból - El Greco látomásai sötét terekben vonulnak fel. A Toledóban készült művek fényszőtte, misztikus kompozíciói, a bibliai ábrázolások zsúfolt, lüktető embercsoportjai, az elnyújtott arcok és kicsavart testek, a reális és a transzcendentális világ párhuzamos megjelenítése El Grecót a modernek előfutárává avatta, annyira, hogy (főleg német nyelvterületen) gyakran hangsúlyozzák hatását az expresszionizmusra. A megrendelésre készült portrékon a pompát és jólétet feledteti a nemesi körgallér számonkérően vakító élessége, az arc és a szemek árulkodó tisztasága. Minden gesztusban egy rejtély: vajon a tenyérbe nyíló kezeken miért tapad egymáshoz a középső és a gyűrűsujj, mintha csak sziámi ikrek lennének?

El Greco önarcképén mintha éppen megőrzött titkain mosolyogna. Tépett szakállával, kopaszodó hajával, melankóliát sugárzó szemeivel mintha csak kortársa, Cervantes művéből lépett volna elő. Bár, hogy e viseltes úr valóban a Görög, az még - és talán örökre - kérdéses. A szakértők se biztosak benne, az Önarckép? cím mellett ott van az elbizonytalanító kérdőjel. Az viszont bizonyos, hogy 120 schillingért, amit amúgy bármikor otthagynánk egy kapucínerrel kísért Sacher tortáért, rentábilisnak tűnő befektetést lehet eszközölni szeptember elejéig a bécsi Kunsthistorisches Museumban.

Bogár Zsolt

El Greco; 2001. május 5-szeptember 2.; Kunsthistorisches Museum; 1010 Wien, Maria-Theresien-Platz

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.