Kiállítás: Egybe van (El Greco Bécsben)

  • Bogár Zsolt
  • 2001. július 19.

Zene

Tisztelet a kivételes budapesti Chagall-kiállításnak,
már lassan megszokottá válik, ha jelentős gyűjteményes kiállítást akarunk látni, kénytelenek vagyunk Bécs múzeumkatalógusát lapozgatni. A Kunsthistorisches Museumban ezúttal Domenico Theotocopuli, azaz El Greco (1541-1614) életművét bemutató tárlatot rendeztek.AGörög egy-egy jelentős alkotása ugyan eddig is megtekinthető volt mondjuk a Szépművészeti Múzeumban, a közeli Münchenben vagy Prágában, de Közép-Európában ez az első monografikus igényű kiállítása, amely krétai ikonfestő korszakától kezdve Velencében, Rómában és Toledóban eltöltött évein át végigtekint az egész életművön. A spanyol művelődési minisztérium és a madridi Prado támogatásával Bécsbe sikerült hozni számos neves kiállítóterem El Greco-anyagát. Képviseli magát többek között a New York-i The Metropolitan of Art, a toledói Museo de Santa Cruz vagy a bostoni Museum of Fine Arts, a budapesti Szépművészeti pedig elküldte a fiatalabb Szent Jakabról és bűnbánó Magdolnáról készült alkotásokat. Elmondható, hogy érdemes beállni abba a lelkes - turistákból és nem turistákból álló - sorba, amely már munkanapi nyitáskor is kikanyarodik a múzeum lépcsőjére.

Negyvenhat képet bemutatni sokféleképpen lehet. Itt és most erre két teremnyi és egy főzőfülkényi hely van, még sincs panelhangulat, mert a rendezők mozit csináltak a múzeumból - El Greco látomásai sötét terekben vonulnak fel. A Toledóban készült művek fényszőtte, misztikus kompozíciói, a bibliai ábrázolások zsúfolt, lüktető embercsoportjai, az elnyújtott arcok és kicsavart testek, a reális és a transzcendentális világ párhuzamos megjelenítése El Grecót a modernek előfutárává avatta, annyira, hogy (főleg német nyelvterületen) gyakran hangsúlyozzák hatását az expresszionizmusra. A megrendelésre készült portrékon a pompát és jólétet feledteti a nemesi körgallér számonkérően vakító élessége, az arc és a szemek árulkodó tisztasága. Minden gesztusban egy rejtély: vajon a tenyérbe nyíló kezeken miért tapad egymáshoz a középső és a gyűrűsujj, mintha csak sziámi ikrek lennének?

El Greco önarcképén mintha éppen megőrzött titkain mosolyogna. Tépett szakállával, kopaszodó hajával, melankóliát sugárzó szemeivel mintha csak kortársa, Cervantes művéből lépett volna elő. Bár, hogy e viseltes úr valóban a Görög, az még - és talán örökre - kérdéses. A szakértők se biztosak benne, az Önarckép? cím mellett ott van az elbizonytalanító kérdőjel. Az viszont bizonyos, hogy 120 schillingért, amit amúgy bármikor otthagynánk egy kapucínerrel kísért Sacher tortáért, rentábilisnak tűnő befektetést lehet eszközölni szeptember elejéig a bécsi Kunsthistorisches Museumban.

Bogár Zsolt

El Greco; 2001. május 5-szeptember 2.; Kunsthistorisches Museum; 1010 Wien, Maria-Theresien-Platz

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.