Kiállítás: Fel a fírhangokkal! (A vasfüggöny - osztrák-magyar kiállítás Bécsben)

  • Kovács Éva(
  • 2001. május 31.

Zene

1947-ben, egy bizonyára borongós augusztusi napon a vén Churchill széles ívben kipöccentette ujjai közül a körmére égő szivarcsutkát, és ezt találta mondani: "Engedjétek a napfényt a Vasfüggöny mindkét oldalához, s ha mindkettőt egyformán beragyogja, nem is lesz többé Vasfüggöny." Vagy valahogy így. Nagybetűvel mondta. Aztán cirka negyven év is eltelt, míg azt az átkozott függönyt lebontották, hogy a kilencvenes évek közepétől Schengen bársonyos drapériája vesse árnyékát a keleti nézőtérre.

1947-ben, egy bizonyára borongós augusztusi napon a vén Churchill széles ívben kipöccentette ujjai közül a körmére égő szivarcsutkát, és ezt találta mondani: "Engedjétek a napfényt a Vasfüggöny mindkét oldalához, s ha mindkettőt egyformán beragyogja, nem is lesz többé Vasfüggöny." Vagy valahogy így. Nagybetűvel mondta. Aztán cirka negyven év is eltelt, míg azt az átkozott függönyt lebontották, hogy a kilencvenes évek közepétől Schengen bársonyos drapériája vesse árnyékát a keleti nézőtérre.

A színház világában már a XVIII. századtól honos tűzrendészeti eszközt - H. G. Wellstől mint előfutártól most eltekintve - a két világháború között kezdték politikai szimbólumként használni a Szovjetunió elhatárolására. Maga Goebbels is sokat tett a fogalom népszerűsítéséért, Churchill tehát lényegében lenyúlta a már ismert kifejezést az új geopolitikai helyzet érzékeltetéséhez. Mit nem adtunk volna, ha a vasfüggöny 1945 után is csak a SZU-t zárta volna el tűzbiztosan Európától...

Mint ahogy azt már korábban beharangoztuk (Magyar Narancs, 2001. március 22.), az ausztriai magyar millenniumi ünnepségek keretében a bécsi Hadtörténeti Múzeumban megnyílt A vasfüggöny című közös időszaki kiállítás. Az építész-designernek, Christian Prassernek is köszönhető, hogy kifejezetten szépre és hatásosra sikeredett. A múzeumnak praktikusan nem volt helye a megrendezésre, így a teljes installáció a bejárat-lépcsőház-lépcsősor-előterem tengelybe, újkori hadurak szobrai közé szorult. A tervező e nem túl tágas teret osztotta ketté egy hosszú és magas ipari állványzattal, melyet hol áttetsző, hol átláthatatlan betonszürke drapéria (á la Berlini Fal) takar, és hideg neonfény világít meg. A drapériára nyomtatott szövegek és képek, a háttérből beszivárgó korhű dallamok adják a kiállítási tárgyak történeti keretét. A fal atmoszférája

valóságos teret teremt

a környezetében is, így sikerült elérni, hogy az őshonos hadtörténeti objektumok fel se tűnjenek a látogatónak.

A "vasfüggöny" már a bejáratot is kettéosztja, s ránk bízza, döntsük el, melyik oldalán indulunk útnak. A falak itt-ott átjárhatók, más pontokon áthatolhatatlanok. A kiállítási darabokat - melyek a hadtörténeti múzeumokban szokásosnál jóval nagyobb fantáziára utalnak - a letakart állványzat belsejében helyezték el, van, amit csak egy szűk lyukon keresztül tekinthetünk meg, más "vitrineket" 5-6 méter magasra tettek, így aztán csak a faltól elhúzódva, távolról válnak láthatóvá. Leselkedünk, hátrálunk, tétovázunk, átnéznénk a falon, s egy idő után át is mennénk rajta, hogy tüzetesebben megvizsgáljuk a vásznon túl felsejlő Palmers harisnyát vagy a Commodore Amiga típusú oldtimer PC-t a túloldalon, de ott épp a győri határőrség egykor Gülbaba névre hallgató, kitömött kutyája vicsorog a képünkbe, így aztán maradunk. Hol is? Vannak pillanatok, amikor tényleg nem tudni, az osztrák vagy a magyar oldalról riogatnak a határt védő ketyerék. (Én speciel hál´ istennek nem láttam taposóaknát közelről, csak tudtam, hogy az a magyar oldalon volt.) S ha egykori szorongásainkat a kiállítás nem ébreszti is fel az évtizedes Csipkerózsika-álomból, egy már részben elfeledett, legalábbis feledni kívánt korszakra emlékezteti a látogatót. A nyolcvanas években felgyorsuló technikai fejlődés pedig valódi történelmi távlatokat ad a vasfüggönynek. A régi fegyverek, a póznára barkácsolt, bakelitkagylós, K-vonalas készülékek mai szemmel őskori leleteknek látszanak.

A téma szűkebben a vasfüggöny osztrák-magyar szakasza, elsősorban osztrák szemszögből. Így aztán elkerülhetetlen, hogy a kiállítás végkicsengése - noha tartózkodik a túlzott öntömjénezéstől, sőt az 1945-ben lebombázott bécsi operaház vasfüggönyének rekonstrukciója körül fellobbant 1955-ös vita kapcsán a náci múlt ausztriai továbbélését is szóba hozza - mégiscsak az osztrákoknak kedvez: az ő esetükben számít különösnek (Sonderfallnak) a szovjet megszállás, ők tudták kivívni az örök semlegességet, s ők fogadták nagylelkűen és áldozatkészen 1956 magyar, 1968 cseh és 1988-89 keletnémet menekültjeit.

Kárpótlásképpen elgyönyörködhetünk

Rákosy György Légy éber! című plakátjában és annak klónozott NDK-s változatában 1961-ből ("Klassenbrüder-Waffenbrüder UNBESIEGBAR"). Konecsni György "Te is figyelj" feliratú plakátjában pedig végre megfordul a "Továriscsi konyec"-es pofa, és a szemünkbe néz (most látni csak, hogy kezében egy imperialista ügynök kapálódzik), és örvendhetünk, hogy a Dicsőség Sztálinnak című műalkotásban felismerjük a Nagytétényi Szoborpark avatóünnepségének élő- és egyben előképét. Így felesel bennünk a kronológiát fejre állító emlékezet és a történelem.

Az egyensúly csak a kiállítás utolsó szakaszában billen meg: míg az ausztriai térfélen az "Arany Nyugat" hőn vágyott fogyasztási cikkei töltik meg a fal-tárlót, magyar oldalon hiába keresnénk a trappistasajthalmokat, műfogsorokat és -körmöket vagy az épp soproni fodrászánál ücsörgő osztrák naccságát és a magyar ugart szántó-vető burgenlandi nagygazdát. A magyar vitrinben - hogy, hogy nem - a határnyitás felemelő pillanataira emlékeztetnek a tárgyak: különösen a menekülő Ossiknak osztogatott Fenistil, Canesten és Aspirin. Gorenje-turizmus és napszúrt, gombás lábú keletnémetek - íme, ilyenek voltunk a nyolcvanas évek végén. A kiállítást egy kiszolgált Trabi zárja, valamint az EU-zászló (melyet még a gondos katalógus tárgyleírásában sem kommentálnak). Mintha az Európai Unió korszakának beköszönte maga lenne a határtalan szabadság-fíling...

Úgy hírlik, a múzeum vezetői természetesnek vették, hogy a kiállítás megnyitójára Horn Gyulát is meghívják, ettől azonban a magyarok beparáztak, így aztán a magyar diplomácia bécsi tótumfaktumai mellé a szép reményű Szabó János zárkózott fel. Nyilván egyenest a kisgazdaoperett színpadáról pattant le a századik és a százegyedik felvonás közötti szünetben. Mindezek dacára a kiállítást

melegen ajánlom

a Bécsbe ruccanóknak, mert tényleg szép, és felér egy ön- és szomszédismereti stúdiummal.

Kovács Éva

(Bécs)

Der Eiserne Vorhang, Heeresgeschichtliches Museum, Wien, III. kerület, Arsenal, Objekt 1.; megtekinthető 2001. július 29-ig

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.