Kiállítás: Melchiades a hajnalt nézi (Zoltán Mária Flóra képei az Ernst Múzeumban)

  • Rút Ernõ
  • 1998. május 21.

Zene

Ha a városban járás-kelés egyébiránt mindenképpen felesleges programjára szánjuk el magunkat, jók az esélyeink, hogy találkozzunk Zoltán Mária Flóra mostani kiállításának plakátjával, és máris frászt kapjunk, mert a plakátról egy viszonylag szelíd (könnyű neki: vélhetőleg halott) nő arca néz vissza ránk, hetyke kis gombostűkkel rögzítve helyére, a textilfaktúrájú anyaföldre, míg a gombostűket fémet sejtető drótok kötik össze, na, még csak ez hiányzott, mormoljuk ilyenkor magunkban, arról sem feledkezve meg azért, hogy az ötletet felírjuk oda, ahol titkos kínzókamra-receptjeinket tároljuk.

Ha a városban járás-kelés egyébiránt mindenképpen felesleges programjára szánjuk el magunkat, jók az esélyeink, hogy találkozzunk Zoltán Mária Flóra mostani kiállításának plakátjával, és máris frászt kapjunk, mert a plakátról egy viszonylag szelíd (könnyű neki: vélhetőleg halott) nő arca néz vissza ránk, hetyke kis gombostűkkel rögzítve helyére, a textilfaktúrájú anyaföldre, míg a gombostűket fémet sejtető drótok kötik össze, na, még csak ez hiányzott, mormoljuk ilyenkor magunkban, arról sem feledkezve meg azért, hogy az ötletet felírjuk oda, ahol titkos kínzókamra-receptjeinket tároljuk.

Egyszer még jól jöhet.

Gondolnánk legalábbis -holott az effajta gondolatok ebben az esetben, már abban, ha ZMF képeit nézegetjük, minimum irrelevánsnak, de akár baromságnak is tekinthetőek. Ugyanis a képek, talán meglepő módon ahhoz képest, amit a felületeik mögött, az asszociációs labirintusaikban rejtegetnek, valami hihetetlen békét árasztanak, megnézi az ember bármelyiket, és percekig nincs kedve sorozatgyilkolni, de még az egyébként bízvást adekvátnak tekinthető világvége-koncepcióit is tévútnak véli. Nagy, rózsaszín trombitás látható ezeken a vásznakon, amint épp szétfolyik egy nagy, rózsaszín felhőben; Műlovarnők vetnek frivol és kecses, mégis esendő bukfenceket; Ember állattal néz szembe, és hogy melyikük furcsálkodik jobban, ki tudja -ott viszont, ahol Melchiades a hajnalt nézi, legalább ezt könnyű eldönteni, Melchiades ugyanis még látható a képen, a hajnal azonban egyelőre sehol, és elég egy pillantást vetni Melchiades hevenyészett, krétafehér vonásaira, hogy megsejtsük: lehet, hogy egyszer eljön a hajnal, de azt már nélkülünk teszi.

Amiről a józan, azaz paranoiás nézőnek rögtön be is igazolódik a gyanúja, amit ez a nagy békesség keltett benne. Mert persze hogy szó sincs békéről, legfeljebb békességről, röpke felvonásközről két menetrendszerű katasztrófa között. Mintha valami pillanatfelvételek volnának, olyanok ezek a képek, elmosódottságuk talán annak köszönhető, hogy a pillanat, amelyet ábrázolnak, a békéé vagy legalábbis békességé tehát, rövidebb, semhogy jutna időnk rendezni bávatag impresszióinkat.

Hiába, háborúban könnyebb.

Abban minden annyival egyszerűbb.

Abban nagy, négyszögletes fekete és vérvörös felületek vannak, amelyeken egyszerűbb a tájékozódás, hamar otthon érzi magát rajtuk az ember, van minek vetnie a hátát, van merre nézni fenyegetően vagy nyüszítő rémülettel, alázatos kapitulációval, ha úgy hozza a játszi szerencse. Itt meg ezek a leheletvékony felhők, benne a barátságos, kecses kísértetekkel.

Akikkel olyan jól ellenne az ember. Volna miről beszélni velük. Vagy csak hallgatni őket, ahogy gomolyognak a levegőben. Jó veled, mondhatnánk bármelyiküknek, viszonzásképpen mintegy, elvégre nekünk is mondtak ilyeneket, tévedésből ugyan, de mondtak.

Most meg ezek a képek mondanak valami hasonlót, minden érzelgéstől mentesen, ahogy a felhők szokták, amikor éppen nem tolakszik közéjük az errefelé megszokottnak tekinthető szürke csonthamu.

Rút Ernő

A visszatekintő kiállítás június 1-jéig látható az Ernst Múzeumban (Bp. VI., Nagymező u. 8.)

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.