Kiállítás: Melchiades a hajnalt nézi (Zoltán Mária Flóra képei az Ernst Múzeumban)

  • Rút Ernõ
  • 1998. május 21.

Zene

Ha a városban járás-kelés egyébiránt mindenképpen felesleges programjára szánjuk el magunkat, jók az esélyeink, hogy találkozzunk Zoltán Mária Flóra mostani kiállításának plakátjával, és máris frászt kapjunk, mert a plakátról egy viszonylag szelíd (könnyű neki: vélhetőleg halott) nő arca néz vissza ránk, hetyke kis gombostűkkel rögzítve helyére, a textilfaktúrájú anyaföldre, míg a gombostűket fémet sejtető drótok kötik össze, na, még csak ez hiányzott, mormoljuk ilyenkor magunkban, arról sem feledkezve meg azért, hogy az ötletet felírjuk oda, ahol titkos kínzókamra-receptjeinket tároljuk.

Ha a városban járás-kelés egyébiránt mindenképpen felesleges programjára szánjuk el magunkat, jók az esélyeink, hogy találkozzunk Zoltán Mária Flóra mostani kiállításának plakátjával, és máris frászt kapjunk, mert a plakátról egy viszonylag szelíd (könnyű neki: vélhetőleg halott) nő arca néz vissza ránk, hetyke kis gombostűkkel rögzítve helyére, a textilfaktúrájú anyaföldre, míg a gombostűket fémet sejtető drótok kötik össze, na, még csak ez hiányzott, mormoljuk ilyenkor magunkban, arról sem feledkezve meg azért, hogy az ötletet felírjuk oda, ahol titkos kínzókamra-receptjeinket tároljuk.

Egyszer még jól jöhet.

Gondolnánk legalábbis -holott az effajta gondolatok ebben az esetben, már abban, ha ZMF képeit nézegetjük, minimum irrelevánsnak, de akár baromságnak is tekinthetőek. Ugyanis a képek, talán meglepő módon ahhoz képest, amit a felületeik mögött, az asszociációs labirintusaikban rejtegetnek, valami hihetetlen békét árasztanak, megnézi az ember bármelyiket, és percekig nincs kedve sorozatgyilkolni, de még az egyébként bízvást adekvátnak tekinthető világvége-koncepcióit is tévútnak véli. Nagy, rózsaszín trombitás látható ezeken a vásznakon, amint épp szétfolyik egy nagy, rózsaszín felhőben; Műlovarnők vetnek frivol és kecses, mégis esendő bukfenceket; Ember állattal néz szembe, és hogy melyikük furcsálkodik jobban, ki tudja -ott viszont, ahol Melchiades a hajnalt nézi, legalább ezt könnyű eldönteni, Melchiades ugyanis még látható a képen, a hajnal azonban egyelőre sehol, és elég egy pillantást vetni Melchiades hevenyészett, krétafehér vonásaira, hogy megsejtsük: lehet, hogy egyszer eljön a hajnal, de azt már nélkülünk teszi.

Amiről a józan, azaz paranoiás nézőnek rögtön be is igazolódik a gyanúja, amit ez a nagy békesség keltett benne. Mert persze hogy szó sincs békéről, legfeljebb békességről, röpke felvonásközről két menetrendszerű katasztrófa között. Mintha valami pillanatfelvételek volnának, olyanok ezek a képek, elmosódottságuk talán annak köszönhető, hogy a pillanat, amelyet ábrázolnak, a békéé vagy legalábbis békességé tehát, rövidebb, semhogy jutna időnk rendezni bávatag impresszióinkat.

Hiába, háborúban könnyebb.

Abban minden annyival egyszerűbb.

Abban nagy, négyszögletes fekete és vérvörös felületek vannak, amelyeken egyszerűbb a tájékozódás, hamar otthon érzi magát rajtuk az ember, van minek vetnie a hátát, van merre nézni fenyegetően vagy nyüszítő rémülettel, alázatos kapitulációval, ha úgy hozza a játszi szerencse. Itt meg ezek a leheletvékony felhők, benne a barátságos, kecses kísértetekkel.

Akikkel olyan jól ellenne az ember. Volna miről beszélni velük. Vagy csak hallgatni őket, ahogy gomolyognak a levegőben. Jó veled, mondhatnánk bármelyiküknek, viszonzásképpen mintegy, elvégre nekünk is mondtak ilyeneket, tévedésből ugyan, de mondtak.

Most meg ezek a képek mondanak valami hasonlót, minden érzelgéstől mentesen, ahogy a felhők szokták, amikor éppen nem tolakszik közéjük az errefelé megszokottnak tekinthető szürke csonthamu.

Rút Ernő

A visszatekintő kiállítás június 1-jéig látható az Ernst Múzeumban (Bp. VI., Nagymező u. 8.)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.