Kiállítás: Múlt, de a miénk(Nemzetközi szamizdat-kiállítás)

  • 2004. március 11.

Zene

Egyfajta rokonszenvező szorongással lép a látogató a hűvösen üzemcsarnokszerű kiállítási térbe - én legalábbis így voltam ezzel. Vajon mi az a hatalmas anyag, amely indokolja, hogy ekkora területen állítsák ki, elég izgalmas-e, emészthető-e azoknak is, akiknek hiába közeli, mégis csak letűnt korszak, legendák zavarosa mindaz, amit a szamizdat szó sugall. Nyilván meg lehet találni a rendezők által javasolt tematikus logika alapján kínálkozó útvonalat is, az anyag elrendezése mégis a csapongóbb szemlélődés felé tereli az embert. A félhomályban fénylő szigetek - a tárlók - véletlenszerűen, de ha úgy tetszik, mégis mintha valami hatalmas, egynemű és legyűrhetetlen tektonikus erő hatására bukkantak volna fel és kövesedtek volna meg mozdíthatatlanul. Egyúttal szelíd felhők visszatükröződéseiként is tekinthetjük őket, átélve azt a sugallatot, hogy mindaz, amit az üveg takar, a leglégiesebb, legtisztább és reménytelenségében is - vagy éppen azért - nemes szabadságvágy csillanása.

Egyfajta rokonszenvező szorongással lép a látogató a hűvösen üzemcsarnokszerű kiállítási térbe - én legalábbis így voltam ezzel. Vajon mi az a hatalmas anyag, amely indokolja, hogy ekkora területen állítsák ki, elég izgalmas-e, emészthető-e azoknak is, akiknek hiába közeli, mégis csak letűnt korszak, legendák zavarosa mindaz, amit a szamizdat szó sugall. Nyilván meg lehet találni a rendezők által javasolt tematikus logika alapján kínálkozó útvonalat is, az anyag elrendezése mégis a csapongóbb szemlélődés felé tereli az embert. A félhomályban fénylő szigetek - a tárlók - véletlenszerűen, de ha úgy tetszik, mégis mintha valami hatalmas, egynemű és legyűrhetetlen tektonikus erő hatására bukkantak volna fel és kövesedtek volna meg mozdíthatatlanul. Egyúttal szelíd felhők visszatükröződéseiként is tekinthetjük őket, átélve azt a sugallatot, hogy mindaz, amit az üveg takar, a leglégiesebb, legtisztább és reménytelenségében is - vagy éppen azért - nemes szabadságvágy csillanása.

H

Miután a szorosan vett szamizdat (a cenzúra megkerülésével, a rendszer preferenciái ellenében) papírra írott, sokszorosított és terjesztett betű, történetét kiállítás keretében, szélesebb közönségnek, élvezhetően bemutatni vagy a konkrét történelmi közeg látványszinten is megjeleníthető kontextusában, vagy a kifejezés jelentésének kiterjesztése útján lehetséges. Esetünkben az utóbbi történik, a jelentés pedig az alternatív kultúrák egésze felé tágult ki. Ez persze kézenfekvő, ugyanakkor nem csupán a kiállítás fogyaszthatósága szempontjából lényeges. A szorosan vett szamizdat, az illegális közlés korszaka a rendszerváltással véget ért. A szélesebb értelemben vett alternatív kultúra viszont, amely a maga elmosódó peremeivel - nálunk legalábbis - a még megtűrt kultúraréteg határvidékén billegett, épp annak a kontinuitásnak a tere és kifejeződése volt, amit a szovjet blokk diktatúrái kezdetben tűzzel-vassal, később egyre bágyadtabb lendülettel, de felszámolni igyekeztek. Aligha sejthették, hogy barakkvidító engedékenységük a kulturális folyamatosságot nem visszafelé, hanem az immár nélkülük történő jövő irányába erősíti majd elsősorban. Az alternatív kultúra - és ennek részeként a szamizdat - volt tehát az, ami kitárta, láthatóvá tette az onnan nézve jövő, innen nézve jelen horizontját.

H

A kiállítás leglátványosabb része szükségképpen a közép- és kelet-európai ellenkultúra képző- és test-művészeti produkcióinak és eredményeinek a bemutatása - már amennyiben a képzőművészet kifejezés lefedi mindazokat a happeningeket, performanszokat és egyéb akciókat, amelyek a nyugati előképekkel legalább azonos színvonalon, hatásukban mindenképpen több radikalizmussal verték szét az egész addigi művészetfelfogást, de a korábbi, rigorózus műfaji határokat is. A magyar anyagot a kortárs számára a ráismerés, az egykori hevület és a tény felidézése teszi izgalmassá, hogy milyen nagyszerűen szabad és vad volt mindez, a fiatal látogatók számára nemtudom, mi, de azt láttam, hogy nem tömegesen ugyan, de elmélyülten hajolnak a dokumentumok, fényképek fölé, az arcukon meg mintha otthagyta volna a nyomát a nemes felindultság.

Az európai fővárosokat járó kiállításnak Budapest már a negyedik állomása, és a Brémában felhalmozott anyagot értelemszerűen itt, helyben őrzött dokumentumokkal is kiegészítették, amiben Szőnyei Tamás kollégánknak vannak jeles érdemei. ' gyűjtötte össze a nyolcvanas években az alternatív zenei szcéna plakátjait, szórólapjait, amelyek között nagyszerű, szellemes műalkotások is vannak bőségesen. A látható anyagot képernyőkön futó koncertképsorok, fejhallgatón át hallgatható, menükből választható eredeti felvételek egészítik ki. Az utóbbiakból aztán megállapítható, hogy az a bizonyos underground zene bizony Magyarországon virágzott a legszínesebben, és az is biztos, hogy a nyolcvanas években legalább annyi ember euforikus kitörési vágyait gerjesztette, mint az írott szamizdat.

H

Természetesen fölösleges, a tárgyhoz is méltatlan az efféle méricskélés. Maga a szorosan vett szamizdat ugyanis - főleg így, hogy a Szovjetunióban, Lengyelországban, Csehszlovákiában, az NDK-ban készült ter-mékei egyszerre, együtt lát-hatók a magyarországi ki-adványokkal - színességé-ben, sokrétűségében, a belé fektetett energia érezhető nagysága által egész egyszerűen lenyűgöző. Ez a gazdagság látványosan söpri el a korszak hivatalosságának és a későbbi keletű, rossz lelkiismeretű fanyalgásoknak azt az együtt motyorászó vélekedését, hogy mindez egy szűk, belterjes kör ügye volt. A legfelemelőbb a törekvéseknek a kiadványok jellegéből, tartalmából érezhető, országhatárokat semmibe vevő páthuzamossága, de ugyanilyen nagyszerű, közös vonás elkötelezett bátorságuk is, meg az a végtelen, aprólékos türelem, amelyet a kezdetleges technikák kényszerítettek a mozgalom résztvevőire. Különösen megható az egykori Szovjetunióban élt aktivisták igyekezete, akik vaskos kötetek egyenként, házilag lefényképezett és előhívott oldalait állították össze kötetekké, vagy éppen kézzel másolták le ezeket. És nagy tévedés azt gondolni, hogy csak az aktuális, a konkrét politikai kontextusban értelmezhető információk terjesztése érdekében gépeltek, másoltak és másoltak újra lelkes alázattal egészen az olvashatóság legvégső határáig száz és száz oldalakat. Regények, versek kéziratai forogtak, nagy keletje volt írógépszalagnak, indigónak és átütőpapírnak.

Merítkezésre szolgál ez a kiállítás elsősorban. Újraélni, felfedezni - kinek hogy - az időket, amikor a jövőről való gondolkodás, a politizálás, az erkölcsi állásfoglalás és mindaz, ami ebből mint tennivaló következik, a mindennapi élet örömmel vállalt kényszere volt. És érezni, hogy mindez már múlt ugyan, de elvehetetlenül a miénk.

Kovácsy Tibor

Millenáris Park, május 2-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.