Kiállítás: Páramackó (Chilf Mária - Brumival bármi megtörténhet)

  • Hajdu István
  • 2005. február 3.

Zene

Brumi már régen nem Mackó-városban kószál, nem a Balatonon nyaral, iskolába sem jár: fölnõtt, s felnõttként szembe kellett néznie önmagával. Önképét pedig el kellett helyeznie, bele kellett illesztenie a világ képébe, mely torz és kegyetlen, bár alkalmasint - s ezt Brumi is jól tudja - igen szépen ábrázolható. Brumi elveszített egy szeretett lényt, s most Panasz Muki bõrébe bújva siratja. Brumi alól kifutott az idõ.

Brumi már régen nem Mackó-városban kószál, nem a Balatonon nyaral, iskolába sem jár: fölnőtt, s felnőttként szembe kellett néznie önmagával. Önképét pedig el kellett helyeznie, bele kellett illesztenie a világ képébe, mely torz és kegyetlen, bár alkalmasint - s ezt Brumi is jól tudja - igen szépen ábrázolható. Brumi elveszített egy szeretett lényt, s most Panasz Muki bőrébe bújva siratja. Brumi alól kifutott az idő.

Vagy fordítva: Brumi már Mackóvárosban flangál, sprickol az ég vizében, s nagyon figyel a tantónéni szavára. Nincs már kivel szembenéznie, önképe sincs sem a saját, sem a másik pillantásában. Csak ektoplazmaként idézhető meg a másvilágról, mely ugyancsak szépen ábrázolható. Brumit elveszítette egy szeretett lény, akinek most lehet persze üzenni, azt mindig lehet. Bruminak már van rá ideje.

Brumi édes, de gyászol. Brumi édes, de halott.

Új akvarelljeivel - ha jól értem - Chilf Mária ezt a színváltós kettősséget illusztrálja, vagyis a tragédia dimenzióinak, saját drámája tágasságának beláthatatlanságát fogalmazza meg, s ne riadjunk vissza a nagy szavaktól: a kortárs magyar művészetben példátlanul eredeti és őszinte módon. Chilf ugyanis nem leplezi, hogy utolsó munkái férje,

Szörtsey Gábor

festőművész öngyilkosságának robaját visszhangozzák, egyszersmind önmagát sem tagadja meg: az affektáltnak nézhető Brumi-figurát, s egyúttal annak bájos legendáriumát is valódi affectióra, érzékenységre és érzelemre kényszeríti. Olyan odisszeát futtat-járat be vele, melynek kínjai mulattatóak és kalandjai véresek, és amelynek nincsen más célja, mint valaha volt meg leendő édes ábrándok keserű szertefoszlatása.

Chilf Mária művészetére mindig is ez a kettősség volt jellemző. Korai, nyolcvanas évek végi installációi és assemblage-ai egyfajta absztrahált biologizmusból indultak, ironikusan utalva a hetvenes évek body artjának és akcionizmusának "laboratórium" hangulatára is. Sajátos, az alantas és a magasztos nászágyára lefektetett természettanának alapja az anatómia és a geográfiai ábrázolások iránti érdeklődése-érzékenysége volt és maradt: úgy tetszik, a test belsejének jószerint láthatatlan, valóság alatti világából és a természeti kép józan-absztrakt megrögzítésének esélyéből Chilf egy megfogalmazatlan, ideológia nélküli "pánnaturalizmust" vegyített össze. Munkáit mindig is - a kilencvenes évek végétől nagy számban festett akvarelljeit pedig kiváltképpen - ravasz, selymás narrativitás jellemezte: ironikus történettörmelékek hevernek a lapokon, melyeket bakugrásos logika fog keretbe. Az ember gyönyörűen festett-rajzolt, jószerivel megoldhatatlannak tetsző rejtvényekbe ütközik, de a küzdést nincs szíve feladni, mert a sejtelmes történetek csapdái túlságosan hívogatóak. A szürrealizmushoz ugyanakkor, melyet a gyanútlan néző első zavara után segítségül hívhatna, Chilf Mária képeinek nincs sok köze. Sokkal inkább egy olyan eljárás idéződik meg művein, ami Bodor Ádám történeteinek képszerkesztésére emlékeztethet (talán nem egészen véletlenül, hiszen ő is erdélyi származású), s amelynek lényege a verbális elemek szarkasztikus, látszólag álnaiv, de a legkevésbé sem infantilis vizualizálásában, az ábrázolás klasszicizálódott techniká-jának és a tartalom véres ziláltsá-gának paradoxonában nyilatkozik meg.

Chilf Mária - valószínűleg ismeri a francia kifejezést - vízfestményeivel most talán és végre szó szerint brumatizálja, szerte-párásítja és elfoszlatja az árnyéklényt, élete fájdalmának hordozóját, az önkéntes szimbólumot és szimbolistát, melynek permetétől a néző sem menekedhet.

Hajdu István

Karton Galéria, február 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Pokolba a tűzijátékkal! – Ünnepi beszéd

Kedves Egybegyűltek, kedves Olvasók! Önök már túl vannak rajta, mi (nyomda+munkaszüneti nap) még csak készülünk rá, mégis nagyon jó érzés így együtt ünnepelni ezt a szép évfordulót. 25 év! Egy negyedszázad, belegondolni is felemelő! Több mint jubileum, egyenesen aniversarium!

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.

„Az elégedetlenség hangja”

Százezrek tájékozódtak általa a napi politikáról a Jólvanezígy YouTube-csatorna révén, most mégis úgy döntött, inkább beáll a Kutyapárt mögé, és videókat készít nekik. Nemcsak erről, hanem a Fidesz online bénázásáról is beszélgettünk.