Kiállítás: Páramackó (Chilf Mária - Brumival bármi megtörténhet)

  • Hajdu István
  • 2005. február 3.

Zene

Brumi már régen nem Mackó-városban kószál, nem a Balatonon nyaral, iskolába sem jár: fölnõtt, s felnõttként szembe kellett néznie önmagával. Önképét pedig el kellett helyeznie, bele kellett illesztenie a világ képébe, mely torz és kegyetlen, bár alkalmasint - s ezt Brumi is jól tudja - igen szépen ábrázolható. Brumi elveszített egy szeretett lényt, s most Panasz Muki bõrébe bújva siratja. Brumi alól kifutott az idõ.

Brumi már régen nem Mackó-városban kószál, nem a Balatonon nyaral, iskolába sem jár: fölnőtt, s felnőttként szembe kellett néznie önmagával. Önképét pedig el kellett helyeznie, bele kellett illesztenie a világ képébe, mely torz és kegyetlen, bár alkalmasint - s ezt Brumi is jól tudja - igen szépen ábrázolható. Brumi elveszített egy szeretett lényt, s most Panasz Muki bőrébe bújva siratja. Brumi alól kifutott az idő.

Vagy fordítva: Brumi már Mackóvárosban flangál, sprickol az ég vizében, s nagyon figyel a tantónéni szavára. Nincs már kivel szembenéznie, önképe sincs sem a saját, sem a másik pillantásában. Csak ektoplazmaként idézhető meg a másvilágról, mely ugyancsak szépen ábrázolható. Brumit elveszítette egy szeretett lény, akinek most lehet persze üzenni, azt mindig lehet. Bruminak már van rá ideje.

Brumi édes, de gyászol. Brumi édes, de halott.

Új akvarelljeivel - ha jól értem - Chilf Mária ezt a színváltós kettősséget illusztrálja, vagyis a tragédia dimenzióinak, saját drámája tágasságának beláthatatlanságát fogalmazza meg, s ne riadjunk vissza a nagy szavaktól: a kortárs magyar művészetben példátlanul eredeti és őszinte módon. Chilf ugyanis nem leplezi, hogy utolsó munkái férje,

Szörtsey Gábor

festőművész öngyilkosságának robaját visszhangozzák, egyszersmind önmagát sem tagadja meg: az affektáltnak nézhető Brumi-figurát, s egyúttal annak bájos legendáriumát is valódi affectióra, érzékenységre és érzelemre kényszeríti. Olyan odisszeát futtat-járat be vele, melynek kínjai mulattatóak és kalandjai véresek, és amelynek nincsen más célja, mint valaha volt meg leendő édes ábrándok keserű szertefoszlatása.

Chilf Mária művészetére mindig is ez a kettősség volt jellemző. Korai, nyolcvanas évek végi installációi és assemblage-ai egyfajta absztrahált biologizmusból indultak, ironikusan utalva a hetvenes évek body artjának és akcionizmusának "laboratórium" hangulatára is. Sajátos, az alantas és a magasztos nászágyára lefektetett természettanának alapja az anatómia és a geográfiai ábrázolások iránti érdeklődése-érzékenysége volt és maradt: úgy tetszik, a test belsejének jószerint láthatatlan, valóság alatti világából és a természeti kép józan-absztrakt megrögzítésének esélyéből Chilf egy megfogalmazatlan, ideológia nélküli "pánnaturalizmust" vegyített össze. Munkáit mindig is - a kilencvenes évek végétől nagy számban festett akvarelljeit pedig kiváltképpen - ravasz, selymás narrativitás jellemezte: ironikus történettörmelékek hevernek a lapokon, melyeket bakugrásos logika fog keretbe. Az ember gyönyörűen festett-rajzolt, jószerivel megoldhatatlannak tetsző rejtvényekbe ütközik, de a küzdést nincs szíve feladni, mert a sejtelmes történetek csapdái túlságosan hívogatóak. A szürrealizmushoz ugyanakkor, melyet a gyanútlan néző első zavara után segítségül hívhatna, Chilf Mária képeinek nincs sok köze. Sokkal inkább egy olyan eljárás idéződik meg művein, ami Bodor Ádám történeteinek képszerkesztésére emlékeztethet (talán nem egészen véletlenül, hiszen ő is erdélyi származású), s amelynek lényege a verbális elemek szarkasztikus, látszólag álnaiv, de a legkevésbé sem infantilis vizualizálásában, az ábrázolás klasszicizálódott techniká-jának és a tartalom véres ziláltsá-gának paradoxonában nyilatkozik meg.

Chilf Mária - valószínűleg ismeri a francia kifejezést - vízfestményeivel most talán és végre szó szerint brumatizálja, szerte-párásítja és elfoszlatja az árnyéklényt, élete fájdalmának hordozóját, az önkéntes szimbólumot és szimbolistát, melynek permetétől a néző sem menekedhet.

Hajdu István

Karton Galéria, február 19-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.