Kiállítás: Szemenszedett giccs (Horváth Dávid fotókiállítása)

  • - zab -
  • 2002. július 25.

Zene

Afényképezésnek szentelt csodálatosan mély esszéjében Roland Barthes bevezeti a punctum, illetve a studium fogalmát. Ha egy fényképet nézünk, a studium maga a fotó tárgya, a "cselekménye", a szüzsé - Barthes szerint ez általában unalmas, hidegen hagy, még akkor is, ha voltaképpen rendkívül jelentős témáról, mondjuk egy vérgőzös háborús eseményről van szó. De a sokszor (korántsem mindig) látható valami a képen, ami megsebzi tekintetünket, ami fogva tart, amitől képtelenek vagyunk elszakadni - ez a punctum, mely olykor teljesen érdektelen mozzanat önmagában, egy ruha ránca, egy cúgos cipő, egy morzsa az asztalon. Eddig a nagy francia.
Afényképezésnek szentelt csodálatosan mély esszéjében Roland Barthes bevezeti a punctum, illetve a studium fogalmát. Ha egy fényképet nézünk, a studium maga a fotó tárgya, a "cselekménye", a szüzsé - Barthes szerint ez általában unalmas, hidegen hagy, még akkor is, ha voltaképpen rendkívül jelentős témáról, mondjuk egy vérgőzös háborús eseményről van szó. De a sokszor (korántsem mindig) látható valami a képen, ami megsebzi tekintetünket, ami fogva tart, amitől képtelenek vagyunk elszakadni - ez a punctum, mely olykor teljesen érdektelen mozzanat önmagában, egy ruha ránca, egy cúgos cipő, egy morzsa az asztalon. Eddig a nagy francia.

Nézzünk hozzá egy magyar példát. Ady híres utolsó fényképének studium része nyilván a semmi közelébe jutott költő iszonytató halálfélelme. Ezt kulturális ismereteinkkel is kontrolláljuk, hiszen a fotó megnézésekor már egyszerűen tudjuk, hogy ez Ady életében készült utolsó fényképe. Barthes szerint ez is a studium - vagy mondjuk így: documentum - lényege, hogy (csakis) kulturális értelemben van közöm a fénykép ábrázolta dologhoz. De nem ez teszi rettenetesen elevenné Ady utolsó fényképét, hanem a rajta látható számtalan punctum: a gyűrt, pokrócszerű kabát, a kalap, a félrebiccent fej. Számomra (ne feledjük, bármely punctum megjelölés önkényes) a kép punctuma a költő kalapján billegő hervadó virág - ez van olyan iszonytató, mint a halállal szembenéző, rettegő, gödrükbe fúlt szemek. Melyeket bízvást nevezhetnénk mágikusnak.

És ezzel máris a témánál vagyunk. Horváth Dávid kiállításának címe: Mágikus szemek. A Mai Manó Házban rendezett tárlaton híres mai magyar emberek szemét látjuk, ezek lennének ama bizonyos mágikusak. A fényképész odaállt, és kamerájával pusztán a modell szemeit vette célba, olykor, mint például Csákányi Eszter esetében, csak az egyiket. Nem portrékat látunk tehát a szó klasszikus értelmében, bár a címadás elbizonytalanít. Hiszen minden kép alatt a modellt és annak foglalkozását, hivatását olvashatjuk, ilyenformán például: Galkó Balázs előadóművész, Salamon Pál író, Juhász Kata táncművész. Most nem tudom, ez az aláírás a fénykép címe vagy csupán a tárgy megnevezése. Ha cím, akkor joggal gyanakodhatom arra, hogy Horváth Dávid X. Y. portréját szándékozott elkészíteni az exponáláskor. De csak a szemeit fényképezte le; akkor most mi az ábra? Ady esetében világos: Emil Isac a költő portréjaként készítette 1918-ban Csucsán a fényképet, melyen csak mellékesen oly mágikusak a szemek.

Nyersebben fogalmazva: Horváth képein eleve csupán a punctum (ez esetben a szem) vagy az annak szánt mozzanat van lefotózva. Olyan erőszakos eljárás ez, amely ellenérzést kelt a szemlélőben. Itt ránk akarnak erőszakolni valamit; esztétikai döntésünknek, tetszésünknek nem hagynak egyetlen centiméternyi teret sem. Ráadásul giccses ez az eljárás. Ugyan mitől lenne mágikus X. Y. szeme, vagy ugyan miért ne hatna mágikusan, ha közvetlen közelről belefényképeznek az ember szemébe? A nagy embernek mágikus a tekintete, sugallja e kiállítás, és az itt kiállított emberek nagy emberek, hiszen a tekintetük mágikus. A kör bezárult - oly szorosra, hogy a befogadó fulladozni kezd.

Giccskiállítás giccsértelmiségieknek. Hogy sikeres, mi sem természetesebb.

- zab -

Magyar Fotográfusok Háza; meghosszabbítva augusztus 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.