Kiállítás: Veled is megtörtént (Műcsarnok: Elhallgatott holocaust)

  • - banza -
  • 2004. április 29.

Zene

A közelmúltban történt, hogy Kertész Imre az ÉS-nek adott interjújában kijelentette: "A Sorstalanságot a Kádár-rendszerről írtam." Némi fejfájást okozva ezzel még olyan rajongóinak is, mint Vári Görgy (történetesen az író egyik monográfusa), aki olvasói levélben izmos érveket hozott a kijelentés ellen. Mindamellett, ahogy a csodarabbi mondaná, mindkettőjüknek igaza volt: noha kissé abszurd a regény leválasztása Auschwitzról, Kertész önjellemzésével csak egészséges írói (és emberi) ösztöneit követte, nem akarta ugyanis, hogy - Milan Kundera szavaival - a "kis összefüggésbe" helyezzék regényt, melyet ő a "nagy összefüggés" részeként kívánt láttatni. Auschwitz ebben a szemléletben totális jelenség egy egyébként is totalitárius világállapotban (Hegel: Weltzustand).

A közelmúltban történt, hogy Kertész Imre az ÉS-nek adott interjújában kijelentette: "A Sorstalanságot a Kádár-rendszerről írtam." Némi fejfájást okozva ezzel még olyan rajongóinak is, mint Vári Görgy (történetesen az író egyik monográfusa), aki olvasói levélben izmos érveket hozott a kijelentés ellen. Mindamellett, ahogy a csodarabbi mondaná, mindkettőjüknek igaza volt: noha kissé abszurd a regény leválasztása Auschwitzról, Kertész önjellemzésével csak egészséges írói (és emberi) ösztöneit követte, nem akarta ugyanis, hogy - Milan Kundera szavaival - a "kis összefüggésbe" helyezzék regényt, melyet ő a "nagy összefüggés" részeként kívánt láttatni. Auschwitz ebben a szemléletben totális jelenség egy egyébként is totalitárius világállapotban (Hegel: Weltzustand).

Ha jól láttam, valami hasonló szándék vezette a holokausztkiállítás rendezőit, résztvevőit is. Ez rögtön a tárlat bejáratánál eldől, hiszen

Sugár János installációja

szerint belépés balra a kisebbségnek, jobbra azoknak, akik a többség tagjának érzik magukat. "Többségben lenni jó" - állítja a mű címe. És ez a distinkció - noha a kiállított művek egy része harsányan tagadja, hogy van értelme e megkülönböztetésnek - szinte az egész kiállítás egyik szervező eleme. Ha balra indulunk ugyanis - én, talán mert jobbkezes vagyok, jobbra indultam, de aztán kiderült, hogy a tárlat körbeér - elsőként egy olyan terembe jutunk, mely voltaképpen nem képzőművészeti, hanem dokumentatív jellegű, a falon térkép, rajta az európai koncentrációs táborok, a falakon, a tárlókban kiadványok, plakátok, hirdetmények, kronológiai táblázatok. Ez a terem egyértelműen amolyan ismeretterjesztő jellegű, ha valaki átbúvárolja az anyagot, viszonylag világos képet kap a II. világháború főbb eseményeiről, a zsidóüldözés folyamatáról, etapjairól. Ez még a kis összefüggés, azon belül is persze egy még kisebb: a magyar holokauszt.

Ám aztán nő a képkivágás, változik a nézőpont: ha az egyik, mai grafitikkal telefestett kisajtón belépünk, máris az autonóm képzőművészet terében vagyunk, ám ez is ravasz megoldás, hiszen az ajtó túloldalán felirat: "Ha egy kisebbség a helyes utat járja, már nem kisebbség többé." Aláírás: Vlagyimir Iljics Lenin. E férfiú ugyan nem tartozott a filozófiai lángelmék közé, de dörzsölt politikus volt, és egy feltehetően egészen konkrét helyzetre vonatkozó aforizmáját épp ily körmönfont módon használták fel a rendezők. Hiszen nyilván akad olyan, aki e teremből érkezik a dokumentumok szobájába. (És első bejáráskor én is ilyen voltam.) Akkor mintegy a nagy összefüggésből lépünk át a kisebb, a tisztán történelmileg megragadható összefüggések világába.

A tárlat végig ügyesen lavíroz a kétféle látásmód között, noha nem rejti véka alá meggyőződését, hogy egyetemesnek kívánja láttatni a holokauszt témáját. Nem marad el tehát a cigányság üldözésének ábrázolása (Bódi Katalin naiv tárgy-együttese vagy Szentandrássy István Triptochonja), megjelennek a melegek, a szintik és kismértékben a politikai üldözöttek is, hogy az állatvédőkről most ne is beszéljünk. Amikor átcsapunk a teljes univerzalitás világába, képzőművészetileg olykor nyerünk a dolgon, deszellemileg mintha már légüres térbe kerülnénk. Vagy olyan éjszakába, hogy megint Hegelre utaljak, amelyben minden tehén fekete. Hiszen azért a zsidóságot vagy a cigányságot mégsem mai értelemben vett másságuk miatt akarták kiirtani gyökerestül. Az általánosítás itt neutralizáló hatású.

Mindamellett mégis ezek a videoinstallációk, képek, trükkök a legüdítőbbek. A másság problémáját közepesen szellemesen tárgyalja György Kata és Horváth Csaba fotóautomatája. A cím - "Én is Te vagyok" - arra utal, hogy ha beülünk a gépbe, és egy százforintos érme bedobása után 4 perc elteltével megvárjuk önarcképünket, nem magunk, hanem egy másik ember fényképét kapjuk - az okos masina nyilván a korábban exponált fotókból válogat véletlenszerűen. (Sokan otthagyják, vagy a falra ragasztják képüket.) Mivel az ember még egy holokauszttárlaton is játékos állat, rögvest beültem a gépbe, és négy perc után kezemben tarthattam alak-másomat, a papírról egy szemüveges, szakállas, kissé fésületlen hajú férfi nézett rám. Eddig semmi gond. De kiálló ádámcsutkájából jól leolvasható, hogy nyilvánvalóan vékonyabb nálam, ezért egy idő után megnyugodtam: valóban

valaki mást ábrázol

a saját képem. Persze a másság-önazonosság dialektikájának manapság divatos kultusza egy idő után körbeforog: ha mindenki más, akkor mindenki ugyanaz. Ami pedig megtámadja a modern európai kultúra egyik alapélményét, az individuum egyediségébe, megismételhetetlenségébe vetett mély hitet. Ehhez pedig semmi kedvem. És így aztán Reischl Szilvia matematikai installációjában sem lelhettem vigaszt, mely szigorúan algebrai alapon mutatja ki, hogy az esélyek birodalmában voltaképpen mindenki mindenkinek rokona. Vagy boldog őse. Mindamellett e túlzottan toleráns megnyilatkozásoknak tenorja nyilvánvaló: ha mindenki testvér, ne öld meg embertársadat. Veled is megtörténhet.

A tárlat eme viszonylag zárt és elfogadható logikájába meglehetősen zavaróan nyúl bele néhány műalkotás, pedig önmagában mind értékes darab. Vajda Lajos montázsa, Ámos Imre néhány festménye, Anna Margit vásznai, Vilt Tibor kis szobrai inkább csak dokumentumértékükkel hatottak ebben a közegben. És bizonyos művek békeharcos jellege sem kimondottan felemelő. Azt pedig egyenesen ízléstelennek érzem, hogy Csíkvári Péter Auschwitzi útikalauz című videójában J. S. Bach főműve (Die Kunst der Fuge) aláfestő zeneként funkcionál a bakancsok szocreálos dübörgéséhez.

Már-már koncepciózus kiállítás, labirintusszerű elrendezésben, ami olykor hebehurgyasághoz, zavarossághoz vezet. Ám ízlésemnek egy kissé népfrontos, és hiányzik belőle a valódi szellemi bátorság. És az sem nagy ász, hogy a külső oszlopokat a Sorstalanságból vett mondatokkal borították. A függőlegesen futó szövegeket még egy zsiráf sem tudná elolvasni.

Megtekinthető május 30-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.