Kicsit borostás a hangulatom máma - Mike Cahill: Kalifornia királya (film)

Zene

A modorosságokban kicsit is járatos néző előtt hamar leleplezi magát ez a mozi, olyat ugyanis csak az úgynevezett függetlenek szoktak, hogy mintegy mellékesen komponálják bele a képeikbe a közérdekű információkat. A Kalifornia királya kezdőképei is e lényegre törő aszimmetria szerint alakulnak: a tájba keresetlenül belógatott McDonald's felirat nem hagy kétséget afelől, hogy a valóság mely rétegébe is keveredtünk.

A modorosságokban kicsit is járatos néző előtt hamar leleplezi magát ez a mozi, olyat ugyanis csak az úgynevezett függetlenek szoktak, hogy mintegy mellékesen komponálják bele a képeikbe a közérdekű információkat. A Kalifornia királya kezdőképei is e lényegre törő aszimmetria szerint alakulnak: a tájba keresetlenül belógatott McDonald's felirat nem hagy kétséget afelől, hogy a valóság mely rétegébe is keveredtünk. Kisvárosok, kisboltosok, kispénzű életélvezők - minden évben megtelik velük a Sundance Filmfesztivál. A nagyobb nevek rendszerint lelkiismeret-furdalásukat enyhíteni mennek le kisemberbe, meg persze abból a félreértésből, hogy ha rendezetlen borostát, derékban úszógumit növesztenek, az már maga a method-acting. Michael Douglas sem először fordul meg e tájon: utoljára (Wonder Boys - Pokoli hétvége) felesége rózsaszín frottírköpenyében és némi értelmiségi gőggel a tekintetében füvezett háza és a teljes szétesés küszöbén. Megnyerő alakítás volt, kivételesen a színészé és nem az akcióhősé. Tetszhetett neki is, hisz mi másért játszotta volna el (a lóvéért aligha) ugyanezt az alakot alig hét évvel később újra. Kellékeit persze ezúttal is gondosan válogatta össze, a házikabát helyébe a klottgatya lépett, az író papírhalmait pedig a dzsesszmuzsikus nagybőgője hivatott pótolni. Csupa fontos külsőség, a főszereplő kedves bohémságát hangsúlyozzák, noha ezúttal nem az irodalmi fakultásról, hanem az elmegyógyintézeti zárt osztályról szalasztották Douglas figuráját. Nagy különbség (még ha egyes oktatók máshogy is vélekednek): kérdésessé teszi a bohém megközelítést. Hiszen egy kedélyesen mosolygó őrültet látunk, aki partra vetett, meztelen kínaiakról és föld alá rejtett spanyol kincsekről hadovál, utóbbiak felkutatását pedig életcéljává is teszi, nem kevés bonyodalmat okozva ezzel a gyámja szerepét vállaló lányának. Értjük, naná, hogy értjük, hogy itt egy alapvetően jóravaló, de a világgal hadilábon álló alakot álmodott a forgatókönyvíró, de akkor miért a diliflepni, amit még Hollywoodban sem a kedélyes csodabogaraknak szoktak osztogatni. Persze lehet, hogy Douglasnak van igaza, és így kell szépen megöregedni. Innen nézve a Kalifornia királya egy elégedett színész vallomása, aki vénségére már azt is megengedheti magának, hogy kedves bohóctréfákkal szórakoztassa magát és közönségét.

A Best Hollywood bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.