„Kimész délután, meghallgatsz egy csomó marha jó koncertet, hajnalban meg hazamész”

Zene

A nyári fesztiválok sorában többszörösen rendhagyónak tekinthető a vadonatúj Reflektor Fesztivál, amit július 14-16. között rendeznek meg elsősorban külföldi fellépőkkel. Jelszavuk: „0 % kézműveskedés, 100 % zene”. A főszervező Remetei-Filep Ákost kérdeztük.

 

A Reflektor ötlete a Sziget néhány elszánt és bizonyos zenei irányzatokkal elfogult munkatársának a fejében született meg, akik a járvány okozta kényszerszünetben sem akartak tétlenkedni. Ahogy azt Remetei-Filep Ákos, a fesztivál főszervezője elmondta, régi vágyuk volt, hogy olyan nagyszerű, ám a fősodorhoz nem tartozó együtteseket hozzanak Magyarországra, amelyekkel legfeljebb néhanapján a Dürerben vagy az A38 hajón találkozhatunk, és amelyek ugyan a Szigeten is gyakran fellépnek, ám szinte kizárólag a kora délutáni vagy a késő éjszakai műsorsávban. „Korábban kaptunk olyan visszajelzéseket, hogy egy-egy rajongó kifejezetten az ilyen zenekarokra, eladókra lett volna a kíváncsi, ám ahhoz ugyanúgy meg kellett vennie az egésznapos Sziget-belépőt, ami persze nem a kedvence miatt került olyan sokba” – jegyzi meg Remetei-Filep, a „formátumról” pedig ezt mondja: „Korábban nagyon sok külföldi fesztiválon jártunk, ahol egészen más tapasztalatink voltak, mint itthon. A tipikus magyar fesztivál úgy fest, hogy a cirkusztól a civilekig, a gólyalábasoktól a gyerekprogramig szinte minden előfordul, ellenben külföldön – például a Primavera Soundon, Barcelonában – eleve a városon belül tartják, és semmi más nincs, csak zenei színpadok, ahol izgalmasabbnál izgalmasabb együttesek lépnek fel, általában a legújabbak, a legfrissebbek. Kimész délután, meghallgatsz egy csomó marha jó koncertet, hajnalban meg hazamész, aztán napközben megnézed a várost, vagy csak ejtőzöl a következő délutánig”.

Remetei-Filep Ákosék fesztiválszervezői és külhoni tapasztalataik birtokában kezdtek azon gondolkodni, hogy mindezt hogyan lehetne a hazai (leginkább budapesti) viszonyokra adaptálni. „Azt láttuk, hogy

van egy csomó zenekar, akiket nagyon szeretünk, a saját zenefogyasztási szokásainkra jól rezonál,

de klubszinten legfeljebb Bécsig vagy Prágáig megy. Budapesten meg legfeljebb a Szigetre, hogy aztán délután ötkor, dögmelegben játsszon valamelyik sátorban az oda betévedőknek. Elsősorban az ilyen zenekarokra építve képzeltük el a fesztiválunkat – úgy kalkulálva, hogy olyan bérletárat gazdálkodjunk ki, amely annyiba kerül, mint a Szigeten egy napijegy” – mondja a fesztivál főszervezője, célközönségként pedig egyértelműen azokat jelöli meg, akik nem akarják kedvenceiket a Sziget headlinereihez mért áron kifizetni.

 
Remetei-Filep Ákos 

Noha ma már léteznek olyan fesztiválok – például a Kolorádó, a Fekete Zaj, a Gólem –, amelyek egy-két külföldi húzónévvel próbálják még vonzóbbá tenni a többnyire hazai fellépők névsorát, a Reflektor szervezői ennél nagyobb szabású eseményben gondolkodnak. „Ez természetesen nem valamiféle »jobb/rosszabb« összevetés” – szögezi le   Remetei-Filep. „Az ilyen – egyébként számunkra is nagyon szimpatikus – fesztiválokat általában a várostól távol, gyakran vidéken, és mindenképp zöldben rendezik, és nem az erős nemzetközi felhozataltól válnak vonzóvá. Mi ebben akarunk változtatni. Úgy éreztük, hogy ráfér egy efféle újítás a hazai iparágra, ami ugyan túltelített, ám változatosnak nem mondható”. Ráadásul a Reflektor – ha lehet ilyet mondani – „barnamezős beruházás”. A helyszíne az Örs vezér terétől öt percre lévő Fehérdűlő lesz, ahol korábban egy kamionmosó működött. A szervezők szerint ez az indusztriális háttér talán urbánusabb jelleget is kölcsönöz majd az eseménynek.

A július 14-16. közötti háromnapos fesztiválon, három színpadon több mint 50 fellépőt hallhatunk,

olyan ismertebb nevek mellett, mint a Temples , a Weval, a Son Lux , a Porridge Radio, például itt lesz Londonból a hatalmas tehetségségnek kikiáltott ifjú gitáros, Oscar Jerome, illetve a „retro-futurista” Joel Culpepper, de Alina Pash énekesnő és rapper személyében Ukrajna is képviselteti magát, Kolozsvárról pedig a Musspell elektronikával és vokálharmóniákkal kísérletező duója érkezik. És sikerült a a 21. század poszt-punk nagy reménységének tartott brit Crows-zal is megegyezni, akik Beware Believers című új lemezüket mutatják be. A külföldiek mellett 33 hazai produkció is helyet kap a Reflektoron, mások mellett Nóvé Soma és Riederauer Dániel elektronikus duója, a Samurai Drive, a Mayberian Sanskülotts, Laiho, a Deep Glaze, és a Black Bartók.

A fesztiválra szóló bérlet 29 900 Ft, a napijegyek 13 900 forintba kerülnek. Bővebb információk az esemény honlapján olvashatók, a fellépők zenéinek több mint 5 órás válogatását itt hallgathatják meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.