„Kimész délután, meghallgatsz egy csomó marha jó koncertet, hajnalban meg hazamész”

Zene

A nyári fesztiválok sorában többszörösen rendhagyónak tekinthető a vadonatúj Reflektor Fesztivál, amit július 14-16. között rendeznek meg elsősorban külföldi fellépőkkel. Jelszavuk: „0 % kézműveskedés, 100 % zene”. A főszervező Remetei-Filep Ákost kérdeztük.

 

A Reflektor ötlete a Sziget néhány elszánt és bizonyos zenei irányzatokkal elfogult munkatársának a fejében született meg, akik a járvány okozta kényszerszünetben sem akartak tétlenkedni. Ahogy azt Remetei-Filep Ákos, a fesztivál főszervezője elmondta, régi vágyuk volt, hogy olyan nagyszerű, ám a fősodorhoz nem tartozó együtteseket hozzanak Magyarországra, amelyekkel legfeljebb néhanapján a Dürerben vagy az A38 hajón találkozhatunk, és amelyek ugyan a Szigeten is gyakran fellépnek, ám szinte kizárólag a kora délutáni vagy a késő éjszakai műsorsávban. „Korábban kaptunk olyan visszajelzéseket, hogy egy-egy rajongó kifejezetten az ilyen zenekarokra, eladókra lett volna a kíváncsi, ám ahhoz ugyanúgy meg kellett vennie az egésznapos Sziget-belépőt, ami persze nem a kedvence miatt került olyan sokba” – jegyzi meg Remetei-Filep, a „formátumról” pedig ezt mondja: „Korábban nagyon sok külföldi fesztiválon jártunk, ahol egészen más tapasztalatink voltak, mint itthon. A tipikus magyar fesztivál úgy fest, hogy a cirkusztól a civilekig, a gólyalábasoktól a gyerekprogramig szinte minden előfordul, ellenben külföldön – például a Primavera Soundon, Barcelonában – eleve a városon belül tartják, és semmi más nincs, csak zenei színpadok, ahol izgalmasabbnál izgalmasabb együttesek lépnek fel, általában a legújabbak, a legfrissebbek. Kimész délután, meghallgatsz egy csomó marha jó koncertet, hajnalban meg hazamész, aztán napközben megnézed a várost, vagy csak ejtőzöl a következő délutánig”.

Remetei-Filep Ákosék fesztiválszervezői és külhoni tapasztalataik birtokában kezdtek azon gondolkodni, hogy mindezt hogyan lehetne a hazai (leginkább budapesti) viszonyokra adaptálni. „Azt láttuk, hogy

van egy csomó zenekar, akiket nagyon szeretünk, a saját zenefogyasztási szokásainkra jól rezonál,

de klubszinten legfeljebb Bécsig vagy Prágáig megy. Budapesten meg legfeljebb a Szigetre, hogy aztán délután ötkor, dögmelegben játsszon valamelyik sátorban az oda betévedőknek. Elsősorban az ilyen zenekarokra építve képzeltük el a fesztiválunkat – úgy kalkulálva, hogy olyan bérletárat gazdálkodjunk ki, amely annyiba kerül, mint a Szigeten egy napijegy” – mondja a fesztivál főszervezője, célközönségként pedig egyértelműen azokat jelöli meg, akik nem akarják kedvenceiket a Sziget headlinereihez mért áron kifizetni.

 
Remetei-Filep Ákos 

Noha ma már léteznek olyan fesztiválok – például a Kolorádó, a Fekete Zaj, a Gólem –, amelyek egy-két külföldi húzónévvel próbálják még vonzóbbá tenni a többnyire hazai fellépők névsorát, a Reflektor szervezői ennél nagyobb szabású eseményben gondolkodnak. „Ez természetesen nem valamiféle »jobb/rosszabb« összevetés” – szögezi le   Remetei-Filep. „Az ilyen – egyébként számunkra is nagyon szimpatikus – fesztiválokat általában a várostól távol, gyakran vidéken, és mindenképp zöldben rendezik, és nem az erős nemzetközi felhozataltól válnak vonzóvá. Mi ebben akarunk változtatni. Úgy éreztük, hogy ráfér egy efféle újítás a hazai iparágra, ami ugyan túltelített, ám változatosnak nem mondható”. Ráadásul a Reflektor – ha lehet ilyet mondani – „barnamezős beruházás”. A helyszíne az Örs vezér terétől öt percre lévő Fehérdűlő lesz, ahol korábban egy kamionmosó működött. A szervezők szerint ez az indusztriális háttér talán urbánusabb jelleget is kölcsönöz majd az eseménynek.

A július 14-16. közötti háromnapos fesztiválon, három színpadon több mint 50 fellépőt hallhatunk,

olyan ismertebb nevek mellett, mint a Temples , a Weval, a Son Lux , a Porridge Radio, például itt lesz Londonból a hatalmas tehetségségnek kikiáltott ifjú gitáros, Oscar Jerome, illetve a „retro-futurista” Joel Culpepper, de Alina Pash énekesnő és rapper személyében Ukrajna is képviselteti magát, Kolozsvárról pedig a Musspell elektronikával és vokálharmóniákkal kísérletező duója érkezik. És sikerült a a 21. század poszt-punk nagy reménységének tartott brit Crows-zal is megegyezni, akik Beware Believers című új lemezüket mutatják be. A külföldiek mellett 33 hazai produkció is helyet kap a Reflektoron, mások mellett Nóvé Soma és Riederauer Dániel elektronikus duója, a Samurai Drive, a Mayberian Sanskülotts, Laiho, a Deep Glaze, és a Black Bartók.

A fesztiválra szóló bérlet 29 900 Ft, a napijegyek 13 900 forintba kerülnek. Bővebb információk az esemény honlapján olvashatók, a fellépők zenéinek több mint 5 órás válogatását itt hallgathatják meg.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.