mi a kotta?

Vega Wagner

  • mi a kotta
  • 2022. június 1.

Zene

Klasszikus zenei programajánló a 2022/22. hétre

„Nietzsche professzorral kávézunk; sajnos R.-ot nagyon felbosszantja azzal a fogadalmával, hogy nem eszik húst, csak zöldség- és gyümölcsféléket, R. szerint ez értelmetlenség, sőt dölyfösség, és mikor a professzor azt mondja, etikailag fontos, hogy ne együnk álla­tot stb., R. azt válaszolja, egész létezésünk kompromisszum, amelyet csak azáltal vezekelhetünk le, hogy valami jót viszünk végbe. A puszta tejivással nincs a dolog elintézve, akkor legyetek aszkétákká. Hogy a mi éghajlatunkon jót cselekedhessünk, jól kell táplálkoznunk stb. Minthogy a professzor R.-nak igazat ad, de mégis ragaszkodik az absztinenciájához, R. megmérgesedik.”

Így emlékezett naplójában 1869 szeptemberére Cosima Wagner, aki a keresztnév kezdőbetűjével természetesen férjére, Richard Wagnerre utalt. Bejegyzése három nappal A Rajna kincse müncheni bemutatója előtt született, a zeneszerző ingerlékenységére pedig kimerítő magyarázatot ad, ha elolvassuk, milyen körülmények között várta a premiert. Wagner elképzelése az volt, hogy a Rheingold a Nibelung-tetralógiával együtt kerüljön közönség elé – majd ha kész lesz –, mecénása, II. Lajos azonban nem akart tovább várni, és excentrikus elképzeléseinek megfelelő bemutatót tervezett. A müncheni Hofoper az énekeseket kicserélte, a zenekar létszámát csökkentette, a díszletek és a jelmezek pedig sokak szerint nevetségesek voltak – minden adott volt hát a tökéletes bukáshoz. A kritika bezzeg a zenét „becsmérelte kedélyesen”, és volt, aki az operát „pazar kiállítású, unalmas műnek” nevezte. Egy hónappal később, egy október végi reggelen a postás aztán levelet hozott a király aláírásával: „a szeretet és elragadtatás rég ismert kifejezései – írja Cosima –, hozzá még a bocsánatkérés A Rajna kincse miatti viselkedéséért (»túl nagy volt a vágy«).”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."