Lemez

Ulver: Childhood's End

  • - deák -
  • 2012. július 28.

Zene

Bár az Ulver a legelső éveiben black metallal kezdte meg az útját, később irányt váltottak, és túl néhány, főképp dark-ambienttel teli lemezen (a horrorhangulatúaktól az apokaliptikusokig) most egészen a gyerekkorig nyúlnak vissza ihletért: egykori kedvenceiket dolgozták fel a Childhood's Enden.

A vendégelőadók segítségével felvett tizenhat számos albumon a 60-as, 70-es évek néhány számukra is fontos, de nem feltétlenül közismert, jobbára pszichedelikus bandájának (Gandalf, The Left Banke, The Electric Prunes stb.) olyan dalai kaptak helyet, amelyek megalapozták a tagok ízlésvilágát, hozzáállását. Tarthatnánk tőle, hogy kisebb káoszt kapunk, a sokféle szám azonban békésen megfér egymás mellett, aminek az oka legkivált az Ulver-vezér Garm különleges, drámai hangjában keresendő: bár a Queen-slágerekre emlékeztető módon teátrális nyitás után felbukkanhat akár pszichedéliába csempészett surf-rock téma is, máskor pedig Black Sabbath-szerűen kotorásznak a hangok között, hogy végül visszabújjanak abba a sötét köntösbe, ami a norvég kvartettet általában jellemzi, a lemez őmiatta meglepően egyben van.

Ugyan a Childhood's End nem "saját lemez", és nem is olyan nagy teljesítmény, mint mondjuk a Shadows Of The Sun volt, az elfelejtett régiségek leporolása mindenképp értékelendő. A tisztelgési szándék miatt a dalokat óvatosan, alázattal igyekeznek átutaztatni 2012-be - tulajdonképpen csak újrajátsszák, Garm pedig elénekli őket, ezzel együtt nyári hallgatnivalónak megjárja.

Kscope, 2012

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.