Lemez

Ulver: Childhood's End

  • - deák -
  • 2012. július 28.

Zene

Bár az Ulver a legelső éveiben black metallal kezdte meg az útját, később irányt váltottak, és túl néhány, főképp dark-ambienttel teli lemezen (a horrorhangulatúaktól az apokaliptikusokig) most egészen a gyerekkorig nyúlnak vissza ihletért: egykori kedvenceiket dolgozták fel a Childhood's Enden.

A vendégelőadók segítségével felvett tizenhat számos albumon a 60-as, 70-es évek néhány számukra is fontos, de nem feltétlenül közismert, jobbára pszichedelikus bandájának (Gandalf, The Left Banke, The Electric Prunes stb.) olyan dalai kaptak helyet, amelyek megalapozták a tagok ízlésvilágát, hozzáállását. Tarthatnánk tőle, hogy kisebb káoszt kapunk, a sokféle szám azonban békésen megfér egymás mellett, aminek az oka legkivált az Ulver-vezér Garm különleges, drámai hangjában keresendő: bár a Queen-slágerekre emlékeztető módon teátrális nyitás után felbukkanhat akár pszichedéliába csempészett surf-rock téma is, máskor pedig Black Sabbath-szerűen kotorásznak a hangok között, hogy végül visszabújjanak abba a sötét köntösbe, ami a norvég kvartettet általában jellemzi, a lemez őmiatta meglepően egyben van.

Ugyan a Childhood's End nem "saját lemez", és nem is olyan nagy teljesítmény, mint mondjuk a Shadows Of The Sun volt, az elfelejtett régiségek leporolása mindenképp értékelendő. A tisztelgési szándék miatt a dalokat óvatosan, alázattal igyekeznek átutaztatni 2012-be - tulajdonképpen csak újrajátsszák, Garm pedig elénekli őket, ezzel együtt nyári hallgatnivalónak megjárja.

Kscope, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”