Lemez

Ulver: Childhood's End

  • - deák -
  • 2012. július 28.

Zene

Bár az Ulver a legelső éveiben black metallal kezdte meg az útját, később irányt váltottak, és túl néhány, főképp dark-ambienttel teli lemezen (a horrorhangulatúaktól az apokaliptikusokig) most egészen a gyerekkorig nyúlnak vissza ihletért: egykori kedvenceiket dolgozták fel a Childhood's Enden.

A vendégelőadók segítségével felvett tizenhat számos albumon a 60-as, 70-es évek néhány számukra is fontos, de nem feltétlenül közismert, jobbára pszichedelikus bandájának (Gandalf, The Left Banke, The Electric Prunes stb.) olyan dalai kaptak helyet, amelyek megalapozták a tagok ízlésvilágát, hozzáállását. Tarthatnánk tőle, hogy kisebb káoszt kapunk, a sokféle szám azonban békésen megfér egymás mellett, aminek az oka legkivált az Ulver-vezér Garm különleges, drámai hangjában keresendő: bár a Queen-slágerekre emlékeztető módon teátrális nyitás után felbukkanhat akár pszichedéliába csempészett surf-rock téma is, máskor pedig Black Sabbath-szerűen kotorásznak a hangok között, hogy végül visszabújjanak abba a sötét köntösbe, ami a norvég kvartettet általában jellemzi, a lemez őmiatta meglepően egyben van.

Ugyan a Childhood's End nem "saját lemez", és nem is olyan nagy teljesítmény, mint mondjuk a Shadows Of The Sun volt, az elfelejtett régiségek leporolása mindenképp értékelendő. A tisztelgési szándék miatt a dalokat óvatosan, alázattal igyekeznek átutaztatni 2012-be - tulajdonképpen csak újrajátsszák, Garm pedig elénekli őket, ezzel együtt nyári hallgatnivalónak megjárja.

Kscope, 2012

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.