mi a kotta?

Kincskeringő

  • mi a kotta
  • 2017. április 15.

Zene

„Amint nekiláttam a zene kidolgozásának, és végre szembe kellett néznem a színház valóságával, rádöbbentem, hogy terveim nélkülözik a teljességet: a nagy összefüggés, amely pedig egyedül adja meg alakjaim roppant, lenyűgöző jelentőségét, csak epikus elbeszélésekben, csak a gondolat számára hozzáférhető közlésben jelenik meg. Így hát megírtam Az ifjú Siegfriedet, hogy a Siegfried halála lehetségessé váljék, ám amennyivel jelentékenyebbé lett így

az egész, annál inkább megértettem most, Az ifjú Siegfried színpadi és zenei kidolgozásához fogva. Valójában csak még inkább növeltem annak szükségességét, hogy a nagy összefüggéseket az érzékek számára hozzáférhetően ábrázoljam, az átfogó kontextust a maga teljességében. Most már látom, ahhoz, hogy mondandóm tökéletesen érthető legyen a színpadról, plasztikusan ki kell dolgoznom az egész mítoszt.”

Richard Wagner idézett saját tanúsága és a Wagner-kutatás jelen állása szerint így, a történet fordított időrendjében született meg a Ring szövege, hogy a kívánatos mértékben kibontakozhasson a mítosz, amelynek hőse, Siegfried ilyesformán csak a tetralógia felén túl lép a színre. Ehhez a pillanathoz (mármint négyórányi pillanathoz) vasárnap érkezik el az operaház Ring-vállalkozása: a Siegfried bemutatójával, M. Tóth Géza rendezésében, Halász Péter vezénylete alatt, valamint Kovácsházi Istvánnal a címszerepben (március 19., öt óra).

Pár nappal később, az Opera másik játszóhelyén aztán már sokkalta profánabb mulatság vár reánk, hiszen egy Strauss-nagyoperett, a Jókai Mór történetén alapuló Cigánybáró premierje lesz az Erkelben: Szinetár Miklós rendezésében és Héja Domonkos karmesteri irányításával (március 24., hat óra). Operettbolondok lévén erről a műről szívünk szerint hosszasabban szólnánk, de még talán arra is rámutatnánk, hogy a kincstematika Johann Straussnál (képünkön) is kulcsszerephez jut, ám most mértéktartásra kényszerülünk, hogy más események is ideférjenek e rovatba.

Például, hogy szó essen Pekka Kuusisto, Amy Norrington és Csalog Gábor közös zeneakadémiai kamaraestjéről, amelyen Ravel és Schubert egy-egy triója is felhangzik majd (március 18., fél nyolc). Két nappal később ugyanott aztán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Vásáry Tamás orosz programot fog lebonyolítani Muszorgszkij, Rahmanyinov és Rimszkij-Korszakov egy-egy slágerszámának megszólaltatásával (Zeneakadémia, március 20., fél nyolc). A Müpából e napokra a MÁV Szimfonikus Zenekar csütörtöki koncertjét ajánlhatnánk, ahol is egy Debussy-kantáta nyomában Kesselyák Gergely elvezényli majd A kékszakállú herceg várát, méghozzá Komlósi Ildikó és Molnár Levente közreműködésével (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél nyolc). Ugyanekkor hat villamosmegállóval idébb, a Vigadóban a Concerto Budapest együttese Huszárik Zoltán emlékezete előtt fog tisztelegni: Durkó Zsolt hajdani filmzenéjével, Kocsár Miklós 1983-as Huszárik-concertójával, egy Jeney-ősbemutatóval, s végül, de éppen nem utolsósorban Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című csodájával (Vigadó, díszterem, március 23., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Ha nem látom, nincs

Sok barátság, családi kapcsolat ment 2010 óta gajra politikai vitákon, mostanában már leginkább csak a „lopásról” zajlik a süketek párbeszéde. A szándékos vagy motivált tudatlanság jelenségének több oka is lehet, de ennek stratégiai változata Orbán Viktor gazdaságpolitikai döntéseinél is érzékelhető.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.