mi a kotta?

Kincskeringő

  • mi a kotta
  • 2017. április 15.

Zene

„Amint nekiláttam a zene kidolgozásának, és végre szembe kellett néznem a színház valóságával, rádöbbentem, hogy terveim nélkülözik a teljességet: a nagy összefüggés, amely pedig egyedül adja meg alakjaim roppant, lenyűgöző jelentőségét, csak epikus elbeszélésekben, csak a gondolat számára hozzáférhető közlésben jelenik meg. Így hát megírtam Az ifjú Siegfriedet, hogy a Siegfried halála lehetségessé váljék, ám amennyivel jelentékenyebbé lett így

az egész, annál inkább megértettem most, Az ifjú Siegfried színpadi és zenei kidolgozásához fogva. Valójában csak még inkább növeltem annak szükségességét, hogy a nagy összefüggéseket az érzékek számára hozzáférhetően ábrázoljam, az átfogó kontextust a maga teljességében. Most már látom, ahhoz, hogy mondandóm tökéletesen érthető legyen a színpadról, plasztikusan ki kell dolgoznom az egész mítoszt.”

Richard Wagner idézett saját tanúsága és a Wagner-kutatás jelen állása szerint így, a történet fordított időrendjében született meg a Ring szövege, hogy a kívánatos mértékben kibontakozhasson a mítosz, amelynek hőse, Siegfried ilyesformán csak a tetralógia felén túl lép a színre. Ehhez a pillanathoz (mármint négyórányi pillanathoz) vasárnap érkezik el az operaház Ring-vállalkozása: a Siegfried bemutatójával, M. Tóth Géza rendezésében, Halász Péter vezénylete alatt, valamint Kovácsházi Istvánnal a címszerepben (március 19., öt óra).

Pár nappal később, az Opera másik játszóhelyén aztán már sokkalta profánabb mulatság vár reánk, hiszen egy Strauss-nagyoperett, a Jókai Mór történetén alapuló Cigánybáró premierje lesz az Erkelben: Szinetár Miklós rendezésében és Héja Domonkos karmesteri irányításával (március 24., hat óra). Operettbolondok lévén erről a műről szívünk szerint hosszasabban szólnánk, de még talán arra is rámutatnánk, hogy a kincstematika Johann Straussnál (képünkön) is kulcsszerephez jut, ám most mértéktartásra kényszerülünk, hogy más események is ideférjenek e rovatba.

Például, hogy szó essen Pekka Kuusisto, Amy Norrington és Csalog Gábor közös zeneakadémiai kamaraestjéről, amelyen Ravel és Schubert egy-egy triója is felhangzik majd (március 18., fél nyolc). Két nappal később ugyanott aztán a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és Vásáry Tamás orosz programot fog lebonyolítani Muszorgszkij, Rahmanyinov és Rimszkij-Korszakov egy-egy slágerszámának megszólaltatásával (Zeneakadémia, március 20., fél nyolc). A Müpából e napokra a MÁV Szimfonikus Zenekar csütörtöki koncertjét ajánlhatnánk, ahol is egy Debussy-kantáta nyomában Kesselyák Gergely elvezényli majd A kékszakállú herceg várát, méghozzá Komlósi Ildikó és Molnár Levente közreműködésével (Nemzeti Hangversenyterem, március 23., fél nyolc). Ugyanekkor hat villamosmegállóval idébb, a Vigadóban a Concerto Budapest együttese Huszárik Zoltán emlékezete előtt fog tisztelegni: Durkó Zsolt hajdani filmzenéjével, Kocsár Miklós 1983-as Huszárik-concertójával, egy Jeney-ősbemutatóval, s végül, de éppen nem utolsósorban Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című csodájával (Vigadó, díszterem, március 23., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.