mi a kotta?

Kis bédekker

  • mi a kotta
  • 2018. szeptember 9.

Zene

„A természet gyakran maga is versenyre kel a romantikus költő képzeletével, és ilyenkor olyan »valószínűtlen« valóságot teremt, mely sokkal inkább lehetne otthona mitikus, mesebeli szellemeknek, mint földi halandóknak. Merem állítani, hogy az ilyen fantasztikus tájak között is egyike a legszebbeknek a Hebridák-szigete, hol Finghal barlangjának hatalmas bazaltoszlopait egyhangú és mégis ezerhangú dallamos-visszhangos morajjal csapdossák a tenger kék hullámai. Számtalanszor gyönyörködtem már ebben a természeti csodában; de bevallom, engem nem holmi közönséges vitorlás, motoros vagy gőzhajó vitt erre a szigetre, hanem Mendelssohn népszerű zenekölteménye, a »Hebridák« nyitány.” Tóth Aladár, az ékesszóló zenekritikus és majdani operadirektor írt 1937-ben ekképp Kis bédekker a hangversenyterem földrajzához című írásában, nagystílűen áttekintve a távoli tájakat megidéző és leíró klasszikus zenei kompozíciók típusait. Az „ezerhangú dallamos-visszhangos moraj” Mendelssohn-féle művészi újrateremtését jövő szerdán a szabadtéri topográfia kitüntetett pontján, a szegedi Dóm téren hallhatjuk majd újra: a Szegedi Szimfonikus Zenekar úgynevezett ajándékkoncertjén Pál Tamás vezényletével, Bizet és Dvořák egy-egy művének társaságában (augusztus 15., nyolc óra).

A zene ábrázoló jellegével kapcsolatban persze a legkülönfélébb álláspontokat megfogalmazták már az elmúlt századok során, az egyik szélső ponton okvetlenül Stravinsky frappírozó véleményével, mely szerint a zene nem szól az égvilágon semmiről. Kor-, honfi- és kartársa, Szergej Rahmanyinov, kevésbé sarkosan, de valami hasonlót állított oly híres és oly szép 3. zongoraversenyéről, amikor annak fogantatásáról a következőket mondta: „Harmadik zongoraversenyem főtémáját sem népi, sem egyházi forrásokból nem kölcsönöztem. Az egyszerűen »saját magát írta meg«… Ha volt is valamilyen elképzelésem ennek a témának a megkomponálásakor, az csak a hangzásra vonatkozott. Azt akartam, hogy a dallam »énekeljen« a zongorán, ahogyan egy énekes énekelné, és megfelelő zenekari kíséretet akartam találni hozzá, olyant, amelyik nem fedi el ezt az éneklést.” A daloló zongoraverseny a jövő héten szokatlan helyszínen, a Papp László Sportarénában hangzik majd fel, méghozzá Geoffrey Rush, akarom mondani David Helfgott előadásában (augusztus 15., fél nyolc). A Ragyogj! című remek film valóságalapját megtestesítő ausztrál zongoraművész működésének középpontjában ez a
d-moll hangnemű (s a zongoristák által állítólag rettegett) versenymű áll, ahogyan ez a mondott életrajzi filmalkotásból és egyszersmind a zseniálisan problémás Helfgott világturnéi révén is tudható.

Végül zárjuk az e heti ajánlót egy mindennemű problémától mentes, senkit félelemben nem tartó, ellenben a szavakkal és az ábrázoló jelleggel a lehető legszorosabb kapcsolatot ápoló remekművel: A sevillai borbéllyal! Rossini vígoperáját a Városmajori Szabadtéri Színpadon találjuk majd a fiatal Szélpál Szilveszter címszereplésével, a Bertát éneklő Csonka Zsuzsanna félszcenírozásában (augusztus 10., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.