mi a kotta?

Kis bédekker

  • mi a kotta
  • 2018. szeptember 9.

Zene

„A természet gyakran maga is versenyre kel a romantikus költő képzeletével, és ilyenkor olyan »valószínűtlen« valóságot teremt, mely sokkal inkább lehetne otthona mitikus, mesebeli szellemeknek, mint földi halandóknak. Merem állítani, hogy az ilyen fantasztikus tájak között is egyike a legszebbeknek a Hebridák-szigete, hol Finghal barlangjának hatalmas bazaltoszlopait egyhangú és mégis ezerhangú dallamos-visszhangos morajjal csapdossák a tenger kék hullámai. Számtalanszor gyönyörködtem már ebben a természeti csodában; de bevallom, engem nem holmi közönséges vitorlás, motoros vagy gőzhajó vitt erre a szigetre, hanem Mendelssohn népszerű zenekölteménye, a »Hebridák« nyitány.” Tóth Aladár, az ékesszóló zenekritikus és majdani operadirektor írt 1937-ben ekképp Kis bédekker a hangversenyterem földrajzához című írásában, nagystílűen áttekintve a távoli tájakat megidéző és leíró klasszikus zenei kompozíciók típusait. Az „ezerhangú dallamos-visszhangos moraj” Mendelssohn-féle művészi újrateremtését jövő szerdán a szabadtéri topográfia kitüntetett pontján, a szegedi Dóm téren hallhatjuk majd újra: a Szegedi Szimfonikus Zenekar úgynevezett ajándékkoncertjén Pál Tamás vezényletével, Bizet és Dvořák egy-egy művének társaságában (augusztus 15., nyolc óra).

A zene ábrázoló jellegével kapcsolatban persze a legkülönfélébb álláspontokat megfogalmazták már az elmúlt századok során, az egyik szélső ponton okvetlenül Stravinsky frappírozó véleményével, mely szerint a zene nem szól az égvilágon semmiről. Kor-, honfi- és kartársa, Szergej Rahmanyinov, kevésbé sarkosan, de valami hasonlót állított oly híres és oly szép 3. zongoraversenyéről, amikor annak fogantatásáról a következőket mondta: „Harmadik zongoraversenyem főtémáját sem népi, sem egyházi forrásokból nem kölcsönöztem. Az egyszerűen »saját magát írta meg«… Ha volt is valamilyen elképzelésem ennek a témának a megkomponálásakor, az csak a hangzásra vonatkozott. Azt akartam, hogy a dallam »énekeljen« a zongorán, ahogyan egy énekes énekelné, és megfelelő zenekari kíséretet akartam találni hozzá, olyant, amelyik nem fedi el ezt az éneklést.” A daloló zongoraverseny a jövő héten szokatlan helyszínen, a Papp László Sportarénában hangzik majd fel, méghozzá Geoffrey Rush, akarom mondani David Helfgott előadásában (augusztus 15., fél nyolc). A Ragyogj! című remek film valóságalapját megtestesítő ausztrál zongoraművész működésének középpontjában ez a
d-moll hangnemű (s a zongoristák által állítólag rettegett) versenymű áll, ahogyan ez a mondott életrajzi filmalkotásból és egyszersmind a zseniálisan problémás Helfgott világturnéi révén is tudható.

Végül zárjuk az e heti ajánlót egy mindennemű problémától mentes, senkit félelemben nem tartó, ellenben a szavakkal és az ábrázoló jelleggel a lehető legszorosabb kapcsolatot ápoló remekművel: A sevillai borbéllyal! Rossini vígoperáját a Városmajori Szabadtéri Színpadon találjuk majd a fiatal Szélpál Szilveszter címszereplésével, a Bertát éneklő Csonka Zsuzsanna félszcenírozásában (augusztus 10., fél nyolc).

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.