Lemez

Kis segítség a barátaimtól

Rufus Wainwright: Out Of The Game

Zene

A fizikai formátum hanyatlása óta egyre kevesebben fordítanak különösebb figyelmet az artworkre, és talán ennek is lehet az oka, hogy az új Rufus Wainwright-album borítója olyan benyomást kelt, mint egy félprofi bűvész leárazott DVD-je a Tescóban, valahol a legalsó polcok környékén. Oké, talán lehetetlenség elvárni, hogy még ma is Sgt Pepper's- meg Dark Side Of The Moon-szintű remekművek szülessenek, de ami ezen a borítón kép- és színkompozíció címszó alatt látható, maga az ízléstelenség. Még szerencse, hogy a zenei oldalról semmi rosszat nem tudunk elmondani.


Az Out Of The Game a 38 éves, vállaltan meleg kanadai-amerikai trubadúr hetedik lemeze, és az ő bevallása szerint az eddigi legpoposabb, legtáncosabb munkája. Ami nem is csoda, hiszen az elkészültében Mark Ronson szuperproducer segédkezett, és hogy az album igazi sokkezes munka volt, azt jól mutatja a neves közreműködők parádéja: itt van Sean Lennon, a volt Razorlight-dobos Andy Burrows, a Sharon Jonest kísérő Dap-Kings, Nels Cline a Wilcóból, Andrew Wyatt a Miike Snow-ból, Nick Zinner a Yeah Yeah Yeahsből, aztán az elmaradhatatlan hugi, Martha, a rettegett apa, Loudon, és ha a címadó dal klipjét is ideszámítjuk, akkor még Helena Bonham Carter sem hiányzik a VIP-listáról. Nekik köszönhetően ez tényleg egy poposabb, dalközpontúbb munka lett, és ez főleg azoknak jó hír, akik szerint Rufus az utóbbi időben túlságosan is elmerült a show tune-ok, musicalek és operák világában.

Az Out Of The Game nagy részét belengi egy amolyan dream popos hangulat, de persze vannak kivételek, például a címadó dal, ahol Cline George Harrison stílusában gitározik, a Rashida, ami olyan, mint egy eddig dobozban heverő glamkollaboráció David Bowie-tól és a Queentől 1973 tájékáról, a Respectable Dive, ami színtiszta country blues, na és a nemrég elhunyt édesanyának, Kate McGarrigle-nek írt Candles, mert meglepő és egyáltalán nem kínos módon beemeli a skótdudát a Wainwright-életműbe. Az album két legjobb dala amúgy a kislányának (igen, Leonard Cohen lánya szült Rufusnak gyereket!) írt Montauk a szövege miatt ("Egy nap, ha eljössz Montaukba, meglátod az apádat kimonóban, és meglátod a másik apádat rózsákat metszeni, remélem, nem fordítasz hátat és tűnsz el"), illetve a Ringo-szerű dobbal és nagyszerű fúvósokkal kísért Welcome To The Ball, ahol a Mikához képest sokkal kevésbé harsány és a Patrick Wolfhoz mérten messze nem olyan neurotikus Rufus a maga módján rója le tiszteletét a Pet Sounds előtt.

Polydor/Universal, 2012


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.